مديرکل آموزش و پرورش استان:

معضل مدارس دو نوبته آذربایجان غربی باید رفع شود

معضل مدارس دو نوبته آذربایجان غربی باید رفع شود

گروه خبر: مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با بیان اینکه : دو نوبته بودن مدارس در استان معضلی است که نیازمند رسیدگی دارد گفت: این استان به همراه استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان در چهار شاخص آموزشی به توجه ویژه نیاز دارد.
به گزارش آرازآذربایجان ، ابراهیم محمدی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان¬غربی افزود: آذربایجان غربی در چهار شاخص فضا و تجهیزات آموزشی، نیروی انسانی و پوشش تحصیلی نیازمند توجه و بهبود است.
وی بیان کرد: سرانه فضای آموزشی در آذربایجان غربی چهار مترمربع بوده و ۱٫۲ مترمربع از میانگین کشوری پایین تر است.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با بیان اینکه این استان از لحاظ تراکم جمعیت دانش آموزی وضعیت مطلوبی دارد، اضافه کرد: نسبت دانش آموز به معلم در آذربایجان غربی ۲۳٫۷ و در تکاب نیز ۱۷٫۳ است.
محمدی بیان کرد: در چهار شهرستان پلدشت، چالدران، شاهیندژ و تکاب میانگین سرانه فضای آموزشی بالاتر از میانگین استانی بوده و در تکاب ۵٫۱۸ مترمربع است.
وی گفت: از مجموع ۲۴ هزار و ۸۰۰ کلاس درس دایر در این استان ۱۱ هزار کلاس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی است.
محمدی افزود: بر اساس سیاست های دولت تدبیر و امید در چند سال گذشته نگاه توسعه گرایانه و متعادلی نسبت به شهرستان های آذربایجان غربی در زمینه آموزش و پرورش حاکم بوده است.
محمدی گفت: تکاب از شهرستان هایی است که به لحاظ نیروی انسانی کمترین چالش و مشکل را دارد و میزان ساعت های حق التدریسی در این شهرستان ۳۰۰ ساعت در هفته است؛ تنها ۱۲ نفر نیروی حق التدریس در آموزش و پرورش این شهرستان مشغول به کار هستند.
آذربایجان غربی دارای سه میلیون و ۲۶۰ هزار نفر جمعیت است که ۵۹۰ هزار از این تعداد دانش آموزان هستند.
وزیر آموزش و پرورش که در قالب کاروان تدبیر و امید به تکاب سفر کرده بود، پس از ورود به این شهرستان ضمن ادای احترام به مقام والای شهدای گمنام از نمایشگاه صنایع دستی و توانمندی های این شهرستان بازدید و در جلسه شورای اداری این شهرستان نیز شرکت کرد.تکاب با ۸۱ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع است و بیش از یکهزار و ۲۰۰ نفر معلم و ۱۳ هزار دانش آموز دارد.
همچنین مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان_غربی گفت: دو نوبته بودن مدارس در استان معضلی است که نیازمند رسیدگی است. ابراهیم محمدی افزود: ۵ هزار مدرسه با ۱۷ هزار کلاس فیزیکی و بیش از ۲۴ هزار کلاس دایر هم اکنون پذیرای ۵۹۴ هزار دانش آموز استان است و ۲ نوبته بودن بر دوش برخی از مدارس سنگینی می کند.
وی اظهار کرد: در مجموع ۲۴ هزار و ۸۰۰ کلاس دایر در سراسر استان داریم که ۱۱ هزار کلاس نیازمند تخریب و بازسازی و مقام سازی است.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان_غربی اضافه کرد: این استان ۳۴۰ پروژه نیمه تمام در فضای آموزشی دارد که نیازمند توجه ویژه است.
محمدی گفت: بیش از ۴۰۰ مدرسه کانکسی، ۱۱۸ مدرسه خشت و گلی و ۱۲۰ مدرسه استیجاری در استان نیز بیانگر نیاز مبرم آذربایجان_غربی به مدرسه و فضای آموزشی جدید است.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با بیان اینکه میزان فضای استاندارد آموزشی برای هر دانش آموز ۵ متر و ۱۸ سانتی مترمربع است، اضافه کرد: هم اکنون سرانه فضای آموزشی در استان از ۳ متر و ۳۹ صدم سانتی مترمربع به ۴ متر و ۵ صدم سانتی مترمربع رسیده و با اتمام سایر پروژه های نیمه تمام این سرانه افزایش می یابد.
وی افزود: آذربایجان غربی در کنار سیستان هرمزگان و کرمان جزء چهار استان لازم التوجه کشور در شاخصهای فضا و تجهیزات آموزشی نیروی انسانی و پوشش تحصیلی می باشد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۹ ق.ظ

دیدگاه


شش × = 18