آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

معادن آذربایجان غربی ظرفیتی مغفول در توسعه اقتصادی

معادن آذربایجان غربی ظرفیتی مغفول در توسعه اقتصادی

مریم رسولی
گروه اقتصادی:معادن آذربایجان غربی می‌توانند زمینه توسعه اقتصادی استان را فراهم کنند ولی هنوز مورد غفلت مسؤولان این حوزه قرار دارند.
به گزارش آرازآذربایجان،آذربایجان غربی ا ز نظر تعداد معادن و ذخایر معدنی به عنوان یکی از قطب‌های معدنی کشور به شمار می‌رود ولی عملا مردم آذربایجان غربی از نظر اقتصادی از مزایای این طرح‌ها بهره‌مند نمی‌شوند.
عدم وجود واحدهای فرآوری سنگ‌های تزئینی، نبود راه دسترسی مناسب به معادن و نبود سایر زیرساخت‌های لازم ازجمله راه، برق، آب و … سبب شده تا استحصال از معادن نیز در این استان به نسبت ظرفیت کمتر باشد.
از جایی که معادن غنی در استان آذربایجان غربی وجود دارد، انتظار می‌‌رود به نحو اصولی و شایسته‌ای از معادن بهره‌برداری شود به طوری‌که عملا وجود معادن در اقتصاد استان تاثیر مستقیم داشته باشد ولی تا کنون این امر میسر نشده است.
عدم توجه مسؤولان به استفاده از ظرفیت معادن در توسعه و رونق اقتصادی منطقه، عدم توجه به ایجاد صنایع پایین دستی و عدم توجه به ایجاد امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز برای بهره‌برداری اصولی از معادن سبب شده تا اقتصاد استان با وجود منابع غنی از طلا، همچنان تک بعدی باشد.آنچه امروز اقتصاد استان را متکی به بخش کشاورزی کرده است بی توجهی مسؤولان در بخش‌های مختلف بوده و این در حالی است که سالانه در بخش کشاورزی براثر عوامل جوی و بلایای طبیعی نیز خسارت‌های قابل توجهی را شاهد هستیم.در این میان مسؤولان همچنان به دنبال توسعه بخش کشاورزی استان آذربایجان غربی در ابعاد مختلف هستند در حالی‌که می‌توان از ظرفیت معادن برای بهبود وضعیت معیشت مردم این استان مرزی بهره برد.در این میان نباید فراموش کرد که بهبود شاخصه‌های توسعه استان با بهره‌گیری از بخش معدن سریع‌تر امکان‌پذیر خواهد شد ولی به دلیل بی‌توجهی به صنایع پایین دست، سنگ‌های معدنی مختلف به سایر استان‌ها صادر می‌شوند که این امر عملا هیچ سودآوری برای استان آذربایجان غربی ندارد.
*معادن آذربایجان غربی به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در این خصوص گفت: آذربایجان غربی در بخش معدن یکی از استان‌های برتر کشور به شمار می‌رود و در تلاش برای استفاده از توان سرمایه‌گذاران در این بخش هستیم.
جعفرصادق اسکندری با بیان اینکه اطلاعات معدنی آذربایجان‌غربی احصا شده است تصریح کرد: تمام این اطلاعات در اختیار سرمایه‌گذارانی که علاقمند به سرمایه‌‌گذاری در این بخش هستند قرار خواهد گرفت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه انجام کار تحقیقاتی بر روی مواد معدنی موجود در معادن استان نیز مد نظر قرار دارد، اعلام کرد: اطلاعات به دست آمده در این خصوص در اختیار محققان و پژوهشگران نیز قرار خواهد گرفت.این مسؤول بر ایجاد واحدهای فرآوری معادن در استان تاکید کرد و اذعان داشت: آذربایجان غربی از نبود واحدهای فرآوری رنج می‌برد که امید است احداث این نوع واحدها نیز مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد.اسکندری با اشاره به مزایای فرآوری سنگ‌های معدنی در داخل استان، اعلام کرد: این امر علاوه بر ایجاد اشتغال و سلامت محیط زیست، زمینه بهبود اقتصادی این بخش را نیز فراهم خواهد ساخت.
*افزایش ۸ برابری ارزش افزوده بخش معدن با ایجاد واحدهای فرآوری
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه در صورت ایجاد واحدهای فرآوری شاهد ارزش افزوده بالای سنگ‌های معدنی در استان خواهیم بود، ادامه داد: افزایش هشت برابری ارزش افزوده بخش معدن از مزیت‌های ایجاد واحدهای فرآوری در استان است.
اسکندری نیاز استان به واحدهای فرآوری را ۴۰ واحد عنوان کرد و گفت: در این صورت می‌توانیم در بخش فرآوری سنگ‌ها و مواد معدنی به توفیق دست یافته و اهداف خود را در این بخش عملیاتی کنیم.وی استفاده از ظرفیت‌های معدنی استان را در تحقق اقتصاد مقاومتی حائز اهمیت عنوان کرد و اذعان داشت: باید در بحث ایجاد واحدهای فرآوری به صورت جدی وارد کار شویم.
*ایجاد زیرساخت‌های معدنی اصلی‌ترین موضوع بخش معدن است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی در این بخش، اظهار داشت: باید در بخش معدن شاهد سرمایه‌گذاری باشیم تا اهداف اقتصاد مقاومتی در این بخش تحقق یابد.
اسکندری سرمایه‌گذاری و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز تولید در بخش معدنی را حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: در این راستا باید تلاش جدی در این بخش انجام شود.
وی با اشاره به اینکه در این هماهنگی لازم با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به عمل آمده است، ادامه داد: در این راستا شاهد اجرای پروژه‌های زیرساخت معادن در معادن بزرگ استان آذربایجان غربی خواهیم بود.
این مسؤول اعلام کرد: سال گذشته کار مطالعاتی بر روی دو پهنه معدنی در شمال و جنوب استان آذربایجان غربی واگذار شده است.
*۳۸ نوع ماده معدنی آذربایجان غربی در مرحله اکتشاف و بهره‌‍برداری است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به تنوع معدنی آذربایجان غربی، اعلام کرد: از ۶۸ نوع ماده معدنی موجود در کشور، ۳۸ نوع ماده معدنی در معادن آذربایجان غربی وجود دارد.
اسکندری تصریح کرد: از این تنوع معدنی استان چهار نوع مواد معدنی در دست اکتشاف و مابقی در مرحله بهره‌برداری از معادن استان هستند.وی به رتبه سوم آذربایجان غربی از نظر تنوع مواد معدنی پرداخت و اظهار داشت: تیتان فقط در دو نقطه کشور وجود دارد، که یکی از این مناطق استان آذربایجان غربی است.
این مسؤول با بیان اینکه وجود معادن طلا در آذربایجان غربی، این استان را به یکی از قطب‌های طلای کشور تبدیل کرده است، افزود: باید بتوانیم به نحو شایسته‌ای از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه استان بهره بگیریم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به اشتغال بخش معدن در آذربایجان غربی، اعلام کرد: ۲۱ هزار و ۷۳۷ نفر در ۸۰۵ واحد معدنی استان آذربایجان غربی مشغول فعالیت هستند.با توجه به استخراج ۱۶ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۴۰۰ تن مواد معدنی آذربایجان غربی، به نظر می‌رسد باید وضعیت استان آذربایجان غربی از نظر اقتصادی بهتر از این می‌بود ولی این امر در طول سال‌های متمادی مورد غفلت قرار گرفته است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱:۲۸ ب.ظ

دیدگاه


نُه − 8 =