آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

معادن آذربایجان غربی تشنه جرعه‌ای توجه مسئولانه

معادن آذربایجان غربی تشنه جرعه‌ای توجه مسئولانه

گروه گزارش:معادن آذربایجان غربی که _۵۰ درصد از مواد معدنی کشور را در دل خود جای داده‌اند امروز مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته‌اند، به نوعی که از این ظرفیت‌های موجود چندانی بهره‌ای در پویایی اقتصاد استان گرفته نمی‌شود.
به گزارش آرازآذربایجان هم مرز بودن آذربایجان غربی با چندین کشور می‌تواند به یکی از مزیت‌های مهم در زمینه‌های مختلف به شمار رود ولی آنچه در این میان اهمیت دارد استفاده از این موقعیت‌ها به نحو شایسته است.
با توجه به وجود معادن غنی در استان آذربایجان که با چهار کشور هم مرز است این استان را به یکی از قطب‌‌های مهم اقتصادی تبدیل کرده است که در صورت بهره‌گیری اصولی و درست از این معادن می‌توان اقتصاد استان را زنده کرد.
آذربایجان غربی با دارا بودن معادن غنی و داشتن متنوع‌ترین سنگ‌های تزئینی جهان هنوز نتوانسته در بخش فرآوری این سنگ‌های معدنی کاری از پیش ببرد و این امر نشان از سستی مسئولان است
به طوری‌که در سال‌های متمادی شاهد هستیم که مسئولان این استان از وجود ۹۵ درصد طلای کشور در معادن استان آذربایجان غربی، وجود سنگ‌های تزئینی متنوع و وجود معادن غنی استان اشاره کرده و از نبود واحدهای فرآوری سنگ‌های معدنی ابراز ناراحتی می‌کنند.
* جذب سرمایه‌گذار نیازمند ایجاد زیرساخت‌های معدنی است
عضو کمیسیون صنایع و معادن در دوره نهم در این خصوص به گفت: ۶۴ ماده معدنی در کشور وجود دارد که ۵۰ درصد آنها در معادن آذربایجان غربی مورد شناسایی قرار گرفته است.
موید حسینی‌صدر با بیان اینکه آذربایجان غربی در زمینه مواد معدنی یکی از استان‌های مهم کشور به شمار می‌رود، تصریح کرد: با وجود اینکه آذربایجان غربی در زمینه مواد معدنی یکی از استان‌های مهم کشور به شمار می‌رود، ولی فقط ۱۰ درصد معادن استان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.وی با تأکید بر جذب سرمایه‌گذار در این زمینه، بر ایجاد زیرساخت‌های معدنی در استان تأکید کرد و افزود: در صورتی می‌توانیم در بخش معدن سرمایه‌گذار جذب کنیم که زیرساخت‌های معدنی در منطقه فراهم باشد.
این مسئول خوی و تکاب را یکی از شهرهای مهم با معادن غنی عنوان کرد و اظهار داشت: متأسفانه در بخش معدن هیچ اقدام قابل توجهی انجام نمی‌‌گیرد و سنگ‌های معدنی به صورت خام از استان خارج شده و در خارج از استان مورد فرآوری قرار می‌گیرد که این امر به هیچ عنوان برای آذربایجان غربی صرفه اقتصادی ندارد.
نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ‌باید با برنامه‌ریزی و حمایت ویژه از سرمایه‌گذاران در راستای ایجاد کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی استقبال شود تا شاهد پویایی اقتصاد استان با استفاده از ذخایر معدنی باشیم.
* رتبه برتر آذربایجان غربی در ذخایر معدنی
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: آذربایجان غربی از نظر تنوع مواد معدنی رتبه سوم و یکی از رتبه‌های برتر را در کشور دارد که باید از این ظرفیت بیش از این بهره گرفته شود.
اکبر طاهری با بیان اینکه می‌توان با بهره‌گیری از معادن استان در زمینه اقتصاد استان بیش از این وارد عمل شد، تصریح کرد: باید از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده را کنیم و در این خصوص نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم.
وی با بیان اینکه در زمینه اشتغال نیز معادن استان می‌توانند موثر عمل کنند، از اشتغال ۹ هزار نفر در بخش معدن استان خبر داد و افزود: در صورت بهره‌گیری از تمام توان بخش معدنی، میزان اشتغال در معادن از این میزان نیز بیشتر خواهد بود.
* در تولید مواد معدنی رتبه ۱۲ کشور را داریم
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه آذربایجان غربی در زمینه اشتغالزایی معادن رتبه پنجم کشور را دارد، اضافه کرد: با وجود اینکه از نظر تنوع مواد معدنی رتبه سوم را داریم ولی در زمینه تولید و بهره‌برداری از معادن در رتبه دوازدهم کشور قرار داریم.
طاهری با بیان اینکه سالانه ۳ میلیون تن از معادن استان برداشت مواد معدنی داریم، اعلام کرد: با وجود این میزان برداشت هنوز نتوانسته‌ایم در بخش معدن اقدامات شاخصی انجام دهیم، چراکه فقط ۱۰ درصد معادن آذربایجان غربی مورد استخراج قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه از ظرفیت ۱۶ میلیون تنی معادن استان فقط سه میلیون تن آن را توانسته‌ایم برداشت کنیم، ادامه داد: در بخش ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله ایجاد راه دسترسی مناسب به معادن اقداماتی در دست اجرا است که انتظار می‌رود سایر شرکت‌های خدمات‌رسان نیز در این زمینه وارد کار شوند.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از وجود ۴۲۹ پروانه بهره‌برداری معادن در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: از این تعداد نیز ۱۹۵ محدوده معدنی پروانه اکتشاف دریافت کرده‌اند.
بر مبنای این گزارش، در این میان به راستی پس از چندین سال، هنوز وقت آن نرسیده که به جای ناراحتی و ابراز گلایه از وضعیت موجود کمی به فکر معادن و ظرفیت‌های استان آذربایجان غربی و استفاده از این نعمت‌های خدادادی باشیم؟!آیا وقت آن نرسیده که مسئولان به جای دست روی دست گذاشتن کمی به فکر استفاده از این ظرفیتها برای کمک به اقتصاد منطقه باشند؟!

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۶:۱۰ ق.ظ

دیدگاه


× چهار = 36