مظلومیت جلال طالبانی در وقت وداع

مظلومیت جلال طالبانی در وقت وداع

گروه سیاسی: شاید کسانی که پرچم اقلیم کردستان عراق را بر تابوت جلال طالبانی بستند از این غایت سیاسی، طرفی بسته باشند، اما به‌طرز زیرکانه ای شخصیت مام جلال را به عنوان مرد مدارا و سیاست و شانی که از نام عراق کسب کرده و به شخصیتی جهانی تبدیل شده بود، خدشه دار کردند.
جلال طالبانی تا قبل از مشاهده تابوت پچیده در پرچم اقلیم، برای عراقی ها ‘مام جلال’ (عمو جلال) بود، اما بعد از آن، ورق برگشت و بسیاری از شبکه های تلویزیونی داخلی عراق حتی از پوشش مراسم خودداری کردند و برخی مانند تلویزیون دولتی العراقیه روبان سیاه عزا را برداشتند.
هنوز معلوم نیست که چه کسانی و با چه انگیزه سیاسی اقدام به تغییر پرچم اقلیم به جای پرچم عراق کردند، اما این حادثه نه فقط سیاسیون بغداد بلکه خود اعضای حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق را آزرده خاطر کرده است.
‘شوان الداووی’ به خبرگزاری ‘السومریه نیوز’ گفته است که این رفتار پیش از اینکه لطمه به شخصیت مام جلال و عراق باشد، لطمه به آبروی حزب اتحادیه میهنی در سطح جهان عرب، داخل عراق و در داخل خود حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق است.
وی بر همین اساس خواستار تحقیق و تفحص در این قضیه شده و گفته است که باید مشخص شود چه کسانی دست به چنین کاری زده اند زیرا خودرو حامل تابوت، با پرچم عراق مزین شده بود و مراسم تشییع پیکر هم با سرود ملی عراق آغاز شد، اما همه شگفت زده شدیم وقتی پرچم اقلیم را بر تابوت مشاهده کردیم.
‘سعدی پیره’ سخنگوی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز بعد از بالا گرفتن اعتراضات در سخنانی امروز شنبه گفته است که این حادثه سهوی بوده و عمدی در کار نبود است.میراث داران سیاسی جلال طالبانی در حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق برای نشان دادن حسن نیت خود به بغداد، امروز شنبه تصاویری را از مراسم خاکسپاری جلال طالبانی منتشر کردند که پرچم ملی عراق بر سر قبر طالبانی نهاده شده و پرچم اقلیم با فاصله ای کم از قبرش قرار دارد.
جلال طالبانی بر خلاف آنهایی که دیروز از جسد او بهره برداری سیاسی کردند، در طول حیات خود، به عراق عشق می ورزید و ‘محمد مهدی الجواهری’ (۱۸۹۹ – ۱۹۹۷) شاعر معروف عراق و عرب را دوست صمیمی خود می دانست و آیت الله شهید ‘محمد باقر حکیم’ رهبر فقید مجلس اعلای اسلامی عراق نزدیک ترین چهره سیاسی به او بود.
او آنقدر که به احزاب عربی خصوصا احزاب اسلامگرای شیعه نزدیک بود که با احزاب کرد این رابطه را نداشت و برای همین معتقد بود که هیچ کس حتی از شعرای کرد مانند الجواهری در حق کردستان عراق شعر نگفته است و همواره این جمله را تکرار می کرد که رفتن آیت الله شهید محمدباقر حکیم ضایعه ای نابهنگام برای عراق بود و اگر زنده می ماند شاید عراق با این همه بحران ها مواجه نمی شد. مام جلال ، در طول ریاست جمهوری هشت ساله اش بر عراق به دو صفت معروف شده که یکی ‘صمام امان العراق’ (پناهگاه امن سیاسی در عراق)، ‘المرجعیت السیاسیه للعراق’ (مرجعیت سیاسی برای حل اختلافات در عراق) اما مرگ او، به باور برخی ها، این اوصاف حیاتش را خدشه دار کرد.
یکی مثل ‘جاسم محمد جعفر’ نماینده ترکمن در پارلمان عراق معتقد است که این حادثه باعث تحقیر و کوچک کردن جایگاه و شان جلال طالبانی به عنوان رییس جمهور عراق شد و او را تا سطح یک رهبر حزبی، نژادی پایین آورد.’حنان الفتلاوی’ نماینده زن در پارلمان عراق نیز در یادداشتی نوشته است که ‘جای تاسف دارد کسی که یک عمر رهبر عراق عرب باشد، اما بعنوان یک کرد قومیت گرایی جدایی طلب دفن شود!’
در سطح شبکه های اجتماعی نیز نحوه خاکسپاری طالبانی به خاطر موضوع پرچم، به سخریه گرفته شد، بطوری که برخی نوشته اند جسد طالبانی با هواپیمای اختصاصی خطوط هوایی عراق و با هزینه دولت مرکزی به عراق انتقال داده شد، اما به عنوان رهبر یک حزب قومیت گرا به خاک سپرده شد.
برخی نیز نوشته اند: در حالی که هزینه های بیمارستان جلال طالبانی را در دوره درمان در آلمان، باید دولت مرکزی عراق بپردازد، او به عنوان یک رهبر جدایی طلب به خاک سپرده شد. خیلی از کسانی که جمعه از بغداد برای شرکت در تشییع و خاکسپاری به سلیمانیه رفته بودند و ناچار شدند به خاطر مسئله پرچم از مراسم انصراف دهند، به خاطر این توهینی که به جایگاه طالبانی شد، ابراز تاسف کرده اند.
سید عمار حکیم که به عنوان رهبر بزرگترین گروه سیاسی عراق (ائتلاف ملی) در این مراسم حضور یافت، از قراردادن دسته گل به روی تابوت خودداری کرد، زیرا تابوتی که رو در روی خود دید، تابوت ‘رییس جمهور عراق’ نبود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا برهمین اساس بسیاری معتقدند که جلال طالبانی حیاتی آکنده از رفتارهای وحدت بخش و ایثارگرانه داشت، اما وسوسه بهره برداری سیاسی از جسدش، او را به عامل اختلاف تبدیل در عراق کرد؛ چنانچه بسیاری از شخصیت عراقی به همین دلیل ابراز تاسف کردند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۸:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


سه + 2 =