مطلب خان خوی تنها مسجد رو باز کشورمنتظر مرمت

مطلب خان خوی تنها مسجد رو باز کشورمنتظر مرمت

سکینه اسمی
گروه گزارش: مطلب خان خوی تنها مسجد رو باز کشور و از جمله بناهای تاریخی مذهبی آذربایجان غربی به شمار می‌رود که از ویژگیهای معماری کم نظیری برخوردار است.
مسجد مطلب خان خوی ویژگی‌های معماری کم نظیر دارد که این مسجد را از دیگر مساجد تاریخی کشور متمایز کرده است، در واقع محراب این مسجد با ۱۲٫۵ متر ارتفاع و ایوان آن با ۲۵ متر ارتفاع از بلندترین محراب‌ها و ایوان‌های مساجد در ایران است.
این مسجد که در بافت مرکزی شهر خوی واقع شده شبستان بزرگ روباز مربع شکلی دارد که دور تا دور آن را حجره‌های دو طبقه و شاه نشین‌های بلند و ایوانی عظیم احاطه کرده، جبهه بیرونی و درونی این مسجد آجری بدون تزئینات است، قسمت‌های داخلی ایوان و طرفین ورودی آن در آجر چینی با پس و پیش کردن آجرها فرم خاصی دارد.
قسمت بالای محراب ورودی شبستان، با مقرنس‌های درشت گچی تزیین شده و در طبقه بالا در چهار گوشه شبستان فضاهایی با نرده‌های چوبی برای نشستن زنان تعبیه شده و دسترسی به این فضاها از طریق پله‌هایی که در چهارگوشه بنا وجود دارد تأمین شده است.
ساختمان اولیه مسجد مطلب خان در دوره ایلخانی در بافت مرکزی و قدیم شهر خوی بنا شده اما پس از تخریب شدن، یک بار دیگر در حدود ۱۲۵۵ هجری قمری به همت مرحوم مطلب خان از نوادگان شیخ بهایی که زرگر مخصوص نایب السطنه عباس میرزا بود مرمت و تجدید بنا شد از این رو به احترام وی نام مسجد به مطلب خان تغییر یافت.
در تاریخ نقل شده که مسجد پیامبر هم در ابتدا مسقف نبوده است، اما به خاطر محفوظ ماندن نمازگزاران از گرمای آفتاب و ریزش باران، سقف این مسجد را با استفاده از شاخ و برگ درختان نخل که روی داربست‌های چوبی سوار شده بود ساختند.
*مرمت مسجد مطلب خان خوی در سالجاری اجرایی می‌شود
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در خصوص ویژگی‌های بازر این اثر تاریخی به خبرنگار مهر گفت: این بنای تاریخی یکی از زیباترین و منحصر به فردترین بناهای ایران است.
محمد فتحی با بیان اینکه این اثر تاریخی در حال حاضر نیازمند مرمت و بازسازی است اظهارداشت: با توجه به اینکه برخی از قسمت‌های مسجد به خصوص طاق‌های آن ترک‌های فعال دارد در این راستا مرمت و بازسازی آن در سالجاری جزو اولویت‌های این اداره کل قرار گرفته است.وی اعتبار اختصاص یافته برای مرمت و بازسازی این اثر تاریخی در سالجاری را ۱۵ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: هر جند اعتبارات اختصاص داده شده در سالجاری برای احیای آثار تاریخی استان جوابگو نیست اما تلاش می‌شود با این اعتبارات عملیات مرمت و بازسازی به نحو احسن اجرا شود.
فتحی در ادامه با اشاره به وجود پوشش مسقف موقت که قابل برداشتن و نیز جمع کردن است در مسجد مطلب خان خوی اعلام کرد: پوشش فلزی گنبد مسجد مطلب خان خوی سازه ای سبک با قطر دهانه ۱۸ متر و ارتفاع ۱۷ متر است که در مواقع مورد نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
*بیشترین مساجد تاریخی آذربایجان غربی در خوی واقع شده است
وی با بیان اینکه شهرستان خوی بیشترین مساجد تاریخی را در استان آذربایجان غربی در خود جای داده در این راستا نیز این شهرستان به دارالمؤمنین معروف است گفت: مساجد حاجی بابا، ملاحسن، حجتیه، شیخ، سیدالشهدا، داش آغلیان، سلمان خان، ملااحمد، مطلب خان، مسجد قرمز چورس و مسجد خان از مساجد قدیمی و تاریخی این شهرستان به شمار می‌روند.
فتحی یاد آور شد: تزئین کاشی کاری‌ها با مظاهر معنوی و مفاهیم والای مذهبی در انتخاب رنگ، شکل و فرم در این مساجد چنان زیبا است که انسان شیفته معنویت را به سوی خود جلب می‌کند و در واقع دریچه ای از شناخت عظمت معماری اسلامی به روی انسان می‌گشاید.
وی گفت: گنبدهای آجری با منارها و گلدسته‌های بلند، رواق‌ها با ستون‌های سنگی تراشیده و بدون تزئینات، شبستان‌های فراخ و دل گشا با طاق نماهای بزرگ قوسی و محراب‌هایی با گچ بری‌های ساده از مهمترین ویژگی‌های معماری مساجد تاریخی خوی است.
آذربایجان غربی سرزمین احترام به ادیان، باورها و آئین های گوناگون در برگیرده آثار و بقایای تاریخی از زرتشت که نخستین آیین یکتاپرستی جهان تا مسیحیت و اسلام بوده و هم اکنون نیز با گذشت هزاران سال در تضارب اندیشه‌ها، تعامل ادیان و مذاهب نقش محوری ایفا می کند.
این استان با توجه به بقایای آثار تاریخی، سرزمینی با قدمت بیش از هشت هزار سال بوده و با وجود مواجهه با فراز و نشیبهای تاریخی گوناگون، با دارا بودن آثار و بناهای مذهبی از جمله مساجد، کلیساها، امامزاده ها و غیره همگی گویای تعامل فرهنگی و زندگی مسالمت آمیز ادیان مختلف در این پهنه گیتی است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۴:۵۳ ق.ظ

دیدگاه


نُه + 2 =