وزير نيرو:

مطالعات انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه آغاز شد

مطالعات انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه  آغاز شد

گروه خبر: وزیر نیرو از آغاز مطالعات انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه خبر داد.
به گزارش مهر، حمید چیت چیان در یک نشست خبری گفت: برای اجرای ۱۹ راهکار فوری نجات دریاچه ارومیه ایجاد ستاد احیا در دولت به تصویب رسید.
وی در خصوص وضعیت اجرای ۱۹ راهکار فوری دولت برای نجات دریاچه ارومیه گفت: ما در قالب کارگروهی که برای این موضوع تشکیل داده بودیم، ۱۰ روز زودتر نتایج را در اختیار دولت قرار دادیم و ۲۴ راهکار مورد بررسی قرار گرفت.
چیت چیان بیان داشت: با این وجود، اعتبارات در سال ۹۱ بسیار ناچیز بود و مجموعاً ۱۰ میلیارد تومان برای این موضع تخصیص یافت و امسال نیز ۲۴ میلیارد تومان اعتبار جدید برای بررسی احیای دریاچه ارومیه پیش بینی شده بود که تاکنون تنها ۸ میلیارد تومان آن پرداخت شد.
وی اظهار داشت: با نظرخواهی از مجامع تخصصی تعداد طرح‌ها به ۴۳ مورد رسید که در نهایت در دولت از این تعداد طرح ۱۹ مورد که فوریت داشت به تصویب دولت رسید و از این طریق وزارت نیرو، کشاورزی و محیط زیست برای اجرای این راهکارها آماده شدند.
وزیر نیرو تصریح کرد: در روزهای آینده مجری طرح احیای دریاچه ارومیه را نیز مشخص می‌کنیم و ستاد احیای دریاچه هم در دولت به تصویب رسیده است.
وی ادامه داد: معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور نیز وعده داد که منابع کافی برای این کار را در اختیار مجری و وزارت نیرو قرار بدهد. با توجه به این که هم اکنون از نیمه سال عبور کرده‌ایم و قسمت عمده اقدامات از سال ۹۳ به بعد انجام می‌شود ولی هم اکنون در حد اعتبارت در این حوزه متمرکز هستیم و مطالعات انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه نیز آغاز شد.
چیت چیان از اعلام آمادگی یک شرکت خصوصی بین‌المللی برای تامین منابع لازم مطالعات برای احیای دریاچه ارومیه خبر و افزود: مسایل تالاب‌های کشور مختص به دریاچه ارومیه نیست و متأسفانه تالاب‌های دیگری هستند که کم و بی به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شده‌اند اما دولت و وزارت نیرو با حداکثر توان برای جلوگیری از بروز فاجعه زیست محیطی در کشور تلاش می‌کند.
وزیر نیرو در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص هشدارهای وی به مشترکان آب در خصوص احتمال جیره بندی آب و این که این نوع سخن گفتن با مردم پس از سال‌های طولانی مطرح می‌شود، گفت: از ابتدای سال جاری تا ۱۲ آبان ماه میزان بارش در کشور تنها ۱۰ میلی‌متر بود که در سال آبی گذشته در همین مدت متوسط بارندگی کشور ۱۵ میلی‌متر بود بنابراین میزان بارندگی نسبت به سال گذشته به یک سوم کاهش پیدا کرده و هم اکنون ذخیره ۵ سد آبی تهران دارای افت شدیدی شده است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۵:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


8 + هفت =