مصرف ۸ قلم آنتی بیوتیک پر هزینه در آذربایجان غربی ساماندهی می شود

مصرف ۸ قلم آنتی بیوتیک پر هزینه در آذربایجان غربی ساماندهی می شود

آراز اذربایجان – معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی گفت: مصرف هشت قلم آنتی بیوتیک پرهزینه در استان ساماندهی می شود.
جلال غفارزاده در جلسه کنیته تجویز و مصرف منطقی داروی آذربایجان غربی افزود: بحث مدیریت منابع سلامت در همه ابعاد سلامت بویژه در حوزه‌های خدمات درمانی که بیشترین سهم از هزینه‌ها رو به خود اختصاص می‌دهد، از اهمیت ویژه برخوردار است و این موضوع، تهدیدی است که می تواند به فرصت تبدیل شود.
وی ادامه داد: تاکنون نگاه ما به تجویز و مصرف منطقی دارو بیشتر رویکرد علمی، بالینی و تداخلات دارویی بوده است، ولی در مقطع زمانی کنونی با توجه به محدودیت‌های منابع حوزه سلامت، علاوه بر رویکردهای قبلی، باید با رویکرد اقتصادی نیز به موضوع توجه ویژه داشت.
غفارزاده خاطر نشان کرد: در راستای اجرای این طرح، چک لیست تجهیز و تحویل ۸ داروی آنتی بیوتیک پرهزینه (ونکومایسین، آمفوتریسین B لیپوزومال، ایمیپنم/ مروپنم، تیکوپلانین، کاسپوفانژین، کولیستین، لینزولید و وریکونازول) بر اساس اطلاعات موجود در چک لیست از جمله: اطلاعات دموگرافیک بیمار،علائم حیاتی در زمان تجویز، نتایج میکروبیولوژی، کانون احتمالی عفونت، دوز مصرفی ودوره درمان توسط پزشک معالج و متخصص عفونی در بخش‌های مراکز آموزشی و درمانی تکمیل می شود.
وی هدف از اجرای طرح ساماندهی آنتی بیوتیک‌های پر هزینه را، ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در جهت مدیریت هزینه‌های حوزه سلامت، کنترل رفتار تجویزکنندگان، رصد و کنترل میزان مصرف در بین داروسازان بالینی، متولیان و مسئولین امر، جامعه پزشکی و… موثر و کارا دانست.
دبیر کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نیز در این جلسه به ارائه وضعیت کلی تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیک های پر هزینه در سطح مراکز آموزشی و درمانی استان و نیز هزینه های تحمیلی این دارو بر سیتم درمانی استان اشاره کرد و گفت: موثرترین راه مقابله با تجویز بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها، تجویز بر اساس گایدلاین داروها می باشد تا دوز داروی اضافه به بیماران تجویز نگردد.
دکتر شریفی گفت: عمده ترین محل مصرف داروهای پر هزینه، به دلیل تعدد مراجعین، در مرکز استان بوده که این مقدار هم با اجرای دستورالعمل تجویز منطقی آنتی بیوتیک های پرهزینه قابل کنترل است.
معاون امور درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه آنتی بیوتیک ها شمشیر دو لبه ای هستند که متاسفانه در کل دنیا درست و به جا مصرف نمی شوند گفت: مصرف غیر اصولی آنتی بیوتیک ها باعث ایجاد مقاومت میکروبی و تحمیل هزینه مضاعف به نظام سلامت کشور می شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


دو + = 11