مصرف شیشه در جامعه بیداد می کند

مصرف شیشه در جامعه بیداد می کند

گروه اجتماعی:در حالی روزانه ۱۰معتاد در کشور جان خود را از دست می‌دهند که آمار کشفیات مواد مخدر در روز هزارو۷۰۰ کیلوگرم است و همچنین روزانه ??? قاچاقچی دستگیر می‌شوند. به باور کارشناسان، انسان ? هزار سال به دلیل مصرف مواد مخدر اعتیاد را تجربه کرده است و امروز مواد مخدر با چرخش مالی هزارو۵۰۰ میلیارد دلاری در سال بعد از تجارت نفت و توریسم و سلاح حرف اول را می‌زند.
در حالی روزانه ۱۰معتاد در کشور جان خود را از دست می‌دهند که آمار کشفیات مواد مخدر در روز هزارو۷۰۰ کیلوگرم است و همچنین روزانه ۸۵۰قاچاقچی دستگیر می‌شوند. به باور کارشناسان، انسان ۶هزار سال به دلیل مصرف مواد مخدر اعتیاد را تجربه کرده است و امروز مواد مخدر با چرخش مالی هزارو۵۰۰میلیارد دلاری در سال بعد از تجارت نفت و توریسم و سلاح حرف اول را می‌زند. هر چند آمارها از مرگ ۲۴۳میلیون معتاد در جهان روایت دارد اما این چالش همچنان بزرگ‌ترین چالش آدمی و دولت‌ها محسوب می‌شود.
آمارهای پزشکی قانونی کشور در سال‌های گذشته نشان می‌دهد روزانه تعدادی از معتادان بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند. براساس این آمارها از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۲(۱۰سال) حدود ۳۹ هزار و ۴۰۶نفر به دلیل سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند که میانگین روزانه ۱۰ نفر را تشکیل می‌دهد. در سال ۹۳ آنچه پزشکی قانونی کشور اعلام کرده است نگران‌کننده است.
براساس آمارها مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در ۷ماهه امسال هزارو۷۶۲ نفر و در ۷ماهه سال گذشته نیز هزارو۶۲۲نفر بوده است که متاسفانه ۸/۶درصد افزایش داشته است.
با این حال باز هم کارشناسان مخدر شیشه را یکی از پرمصرف‌ترین مخدرها در کشور می‌دانند به نحوی که ستاد مبارزه با مواد مخدر پیش از این اعلام کرده است: ۳۴۵هزار نفر در سطح کشور، ماده مخدر صنعتی شیشه مصرف می‌کنند و شمار معتادان به مصرف شیشه ۲۶درصد از کل جمعیت معتادان به مواد مخدر کشور است. همچنین میزان مصرف ماده مخدر شیشه در کشور ۱۲۶ تن است در حالی که میزان کشفیات این ماده مخدر صنعتی ۵ تا ۸ تن است.
افزایش تولید مواد مخدر در کشورهای همسایه بر بازار مخدرها تاثیر گذاشته به نحوی که در بازار مواد مخدر از عمده تا خرده‌فروش کاهش قیمت را مشاهده می‌کنیم که قیمت هروئین و شیشه با کاهش زیادی روبه‌رو شده است.
براساس گزارش پلیس، قیمت هر کیلو تریاک در سال ۹۰حدود ۷۰۰هزارتومان بوده که در سال۹۱ به ۳میلیون و ۶۰۰هزار تومان افزایش پیدا کرد اما در سال ۹۳ براساس گزارش‌های میدانی صورت گرفته به یک میلیون و ۷۰۰هزارتومان کاهش پیدا کرده است. همچنین هر کیلو هروئین در سال ۹۰در حدود ۳میلیون تومان قیمتگذاری شده که در سال ۹۱به ۱۴میلیون تومان رسیده است اما طی سال ۹۳هر کیلو هروئین ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت دارد. علاوه بر این هر کیلو شیشه در سال ۹۰و براساس گزارش پلیس ۵میلیون تومان بوده که در سال ۹۱به ۱۷میلیون تومان رسیده و با کاهش چشمگیری در سال ۹۳قیمت هر کیلو شیشه ۱۲میلیون تومان برآورد شده است.
این در حالی است که علیرضا جزینی قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه ۴۶۸تن موادمخدر در ۱۰ماه اول سال در کشور کشف شده است، گفته است: طی این ۱۰ ماه و در این رابطه بیش از ۳۰۰هزار نفر دستگیر شدند که ۶۶هزار نفر آنها مصرف‌کننده بودند. همچنین طی آمار‌های به‌دست آمده یک میلیون و ۳۲۵هزار نفر تا سال ۱۳۹۳ مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور هستند که در بهترین شرایط ۲۰ درصد از این معتادان می‎توانند بهبود بیابند.
قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: ۶۷درصد دانش‌آموزان مصرف‌کننده موادمخدر نخستین تجربه خود را از مدارس آغاز کردند و در دانشگاه‌های زیر نظر وزارت‌علوم ۲/۶ درصد و در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت بهداشت ۱/۶درصد دانشجویان درگیر مصرف موادمخدر هستند.
همچنین در سال جاری ۲۳۱کارگاه شیشه در کشور منهدم شده و یکهزار و ۷۰۰کیلوگرم شیشه هم کشف شده است. در آمارها آمده ۸۰۰ قبضه اسلحه از حمل‌کنندگان موادمخدر به دست آمده و طی درگیری‎ها ۱۴ شهید را در راه مبارزه با موادمخدر تقدیم کرده‌ایم.
امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه‌شناس با انتقاد نسبت به این موضوع که متاسفانه بسیاری از مواد مخدر به‌راحتی قابل دسترسی است، بیان داشت: گاهی مواد مخدر آسان‌تر از قرص آسپرین در اختیار معتادان قرار می‌گیرد. قرایی‌مقدم با اشاره به آمار ۱۰/۵ درصدی بیکاری و زیرخط فقر قرارگرفتن تعدادی از افراد جامعه اظهار داشت: پرکردن اوقات فراغت جوانان و پاکسازی مناطق آلوده لازم است در کنار سایر ریشه‌های گرایش به اعتیاد مورد توجه قرار گیرد.
البته صدا و سیما باید با اجرای برنامه‌های مناسب و شاد برای جوانان آنها را به سوی خود جذب کند و پس آز آن با فرهنگسازی و آموزش در جهت پیشگیری از اعتیاد گام‌های موثر بردارد. به گفته وی، افزایش طلاق، مشکلات اقتصادی خانواده‌ها، بیکاری و کمبود شادی از عواملی به شمار می‌رود که فضای جامعه را مسموم کرده که باید برای رفع این مشکلات، اقدامات مستمر، کارشناسی‌شده و اساسی انجام گیرد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۷:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


× شش = 54