- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

مصرف برق صنایع آذربایجان غربی بالاتر از حد انتظار

Posted By admin On مرداد ۲۰, ۱۳۹۳ @ ۵:۳۶ ق.ظ In اقتصادی | No Comments

گزارش از الناز ملک زاده
گروه گزارش: صنایع ایران و به تبع آن آذربایجان غربی سه برابر صنایع ترکیه و تقریبا ۱۰ برابر صنایع ژاپن برق مصرف می‌کنند که به گفته مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی با اجرای طرح استفاده حداکثری از برق در شبانه روز می‌توان این نقیصه را جبران کرد. اصلاح الگوی مصرف و مدیریت مصرف یک رسالت ملی است، مدیریت مصرف راهکار اصلی برای ارتقای کیفیت خدمات، کاهش خاموشی‌ها و بهره برداری طولانی مدت از شبکه‌ها و پست‌های منصوبه جهت تامین برق مشترکین محسوب می‌شود.
با اعمال مدیریت مصرف در طرح پیک سایی از سال ۸۷ روند بهبود ضریب بار شرکت و کشور به سمت بهینه متمایل گشته و مدیریت بار در بخش‌های مختلف مصرف اعم از خانگی، کشاورزی، صنعتی و سایر مصارف با جدیت بیشتری اعمال می‌شود.
در بخش صنعتی شیفت مصارف قابل جابجایی از زمان پیک بار به زمان تعرفه کم مصرف حائز اهمیت است، این کار علاوه بر کاهش سرمایه گذاری لازم برای تامین ظرفیت تولید و انتقال شبکه باعث استفاده بهینه از تاسیسات موجود شبکه می‌شود.
ضمن آنکه قیمت تعرفه پیک به مراتب گران‌تر است و مدیریت بار سود مناسبی را عاید مصرف کنندگان می‌کند، از آنجائیکه صنایع کوچک و بزرگ سهم بالایی در مصرف انرژی و پیک بار در اکثر شرکت‌های توزیع را دارند، یکی از مصارف اصلی و مورد نیاز انرژی برای تولید محصول کاسته نمی‌شود.
*لزوم کاهش مصرف برق صنایع به ۱۰۰ کیلووات ساعت
با جابجایی بارها و همچنین مصارف غیر ضروری به ایام و ساعات غیر از پیک بار تابستان سود قابل توجهی نیز از ناحیه همکاری و تطبیق برنامه تعطیلات و تعمیرات با شرکت‌های توزیع نصیب صنایع همکاری کننده خواهد شد.
با اعمال طراحی‌های جدید و شناسایی متابع بالقوه صرفه جویی در صنایع و بازیافت انرژی حرارتی در فرایند تولید نه تنها صرفه جویی بزرگی در میزان انرژی مصرفی حاصل می‌شود بلکه از آلودگی محیط زیست نیز کاسته می‌شود.
مصرف برق کارخانجات تولید سیمان در سال ۷۹ برابر با ۱۱۵۰ کیلووات ساعت بود که اگر قرار است از سال ۹۲ به زیر ۱۰۰ کیلووات ساعت برسد قطعا اگر روند بهینه سازی مصرف انرژی و بهره‌وری مناسب در تمامی صنایع استان رو به افزایش باشد تعادل بین عرضه و تقاضا به هم می‌خورد.
چرا که کمتر از یک درصد مشترکان برق یعنی بخش صنعتی بیشترین مصرف انرژی را به خود اختصاص داده‌اند و به لحاظ اهداف مشترک و تخصصی بودن موضوع زبان مشترکی بین توزیع برق و صنعت گران برقرار است.
*۶۵۰ واحد صنعتی آذربایجان غربی بالای ۲۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی در گفتگو با مهر با اشاره به وجود صنایع مختلف کوچک و بزرگ از جمله سیمان، انواع لوله و پروفیل، آب میوه، فولاد، آرد، تولید نخ و ریسندگی، الیاف مصنوعی و …، افزود: هم اکنون بیش از ۶۵۰ واحد صنعتی با مصرف بالای ۲۰۰ کیلووات در ساعت وجود دارد.
حمید کاظمی کیا با بیان اینکه از این تعداد ۵۴ مشترک بیش از یک مگاوات و ۸۵ مشترک نیز بین نیم تا یک مگاوات میزان برق درخواستی دارند، ادامه داد: با اجرای طرح حداقل ۵ روز تعطیلات سالانه غیر رسمی و تعمیرات اساسی واحدهای صنعتی در ایام اوج مصرف، صرفه جویی در پیک بار و کاهش تقاضای انرژی اتفاق افتاد.
وی با اشاره به اینکه شدت مصرف برق در ترکیه و ژاپن از ایران کمتر است، ادامه داد: در این راستا ضمن ضرورت همکاری صنایع در انطباق برنامه تعمیرات و تعطیلات تابستانی با ایام پیک بار شبکه، موضوع مصرف بالای برق در صنایع نیز نیازمند تجدید نظر در تکنولوژی تولید و میزان مصرف دارد.
*اجرای طرح کاهش پیک بار به منظور مصرف مناسب برق در آذربایجان غربی
وی با بیان اینکه طرح کاهش پیک بار از سال ۸۷ در آذربایجان غربی به منظور استفاده حداکثری از برق تولیدی در طول شبانه روز و نا فقط در ساعات خاص اجرا می‌شود، گفت: در طرح کاهش پیک بار مصرف مناسب و نا کاهش مصرف و تعدیل پیک بار مطرح بوده که امکان جذب سرمایه گذاری بیشتر را فراهم می‌کند.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی ادامه داد: امیدواریم در سال ۹۳ با جلب مشارکت و دریافت تفاهم نامه حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد صنایع بزرگ و کوچک با مصرف بالای ۲۰۰ کیلووات برق و صنایعی که از مولدهای دیزل ژنراتور در مواقع اضطراری برای تامین برق استفاده می‌کنند، بتوان رعایت سقف توان تعیین شده را پاسخگو باشیم.
کاظمی کیا با اعلام اینکه در حال حاضر ۸ دهم درصد مشترکان برق آذربایجان غربی صنعتی هستند، اعلام کرد: با توجه به اینکه میزان برق مصرفی این مشترکان ۴۵ تا ۵۰ درصد میزان برق درخواستی بر اساس قراردادهای منعقده است، این موضوع دور از دسترس نخواهد بود.
*ارائه پاداش به مدیریت مصرف برق در صنایع آذربایجان غربی
وی استفاده از مولدهای برق برای کاهش برق مصرفی، تغییرات در پروسه تولید و کاهش ۱۰ درصدی میزان مصرف انرژی را از راهکارهای ارائه پاداش به صنایع دانست و گفت: تولید همزمان حرارت و قدرت یا سیستم ترکیبی تولید می‌تواند جایگزین مناسب برای مصرف برق توسط صنایع باشد.
وی با بیان اینکه سیستم‌های ترکیبی حرارت و قدرت الکتریسیته و گرمای مصرفی خود از واحد صنعتی تولید می‌شوند، ادامه داد: نصب چنین سیستم‌هایی به صورت مجتمع در مواقعی که گروهی از مصرف کنندگان نزدیک هم بوده و نیاز زیادی به توان و گرما دارند، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.
به هر روی با توجه به هزینه بر تولید انرژی در کشور و مشکلات فراوان پیش رو لزوم مدیریت مصرف برق در کشور و به تبع آن آذربایجان غربی توسط صنایع و حتی مشترکان خانگی ضروری بوده که امید می‌رود با تجهیز صنایع به سیستم‌های پیشرفته ضمن مدیریت مصرف شاهد تولید برق توسط صنایع باشیم.?


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%85%d8%b5%d8%b1%d9%81-%d8%a8%d8%b1%d9%82-%d8%b5%d9%86%d8%a7%d9%8a%d8%b9-%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%ac%d8%a7%d9%86-%d8%ba%d8%b1%d8%a8%d9%8a-%d8%a8%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%aa%d8%b1-%d8%a7/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.