مصائب صنعتی‌ترین روستای آذربایجان غربی

مصائب صنعتی‌ترین روستای آذربایجان غربی

گروه گزارش: شاید بتوان گفت، آلودگی صوتی، نبود تصفیه خانه فاضلاب برای پسمند های شهرک صنعتی، ترافیک، سود بالای بانکی ندادن تسهیلات و کمبود سرمایه در گردش و غیره را می توان از مهمترین مصائب صنعتی_ترین روستای استان دانست که تا کنون و علی الرغم وعده های فراوان برای آن چاره ای اندیشه نشده است.
در هفت کیلومتری شمال شهر بوکان و در همجواری جاده بوکان به میاندواب روستای اوچ_تپه قرار دارد که بر اساس آمار ها و داده ها می_توان آن را صنعتی ترین روستای آذربایجان_غربی دانست.
روستای اوچ تپه که در همجواری شهرک صنعتی بوکان نیز قرار دارد خود دارای کارگاه های متنوعی است که هر کدام برای چندین نفر ایجاد اشتغال کردند.
اوچ تپه را همچنین می توان قلب اتاق سازی کامیون در کشور داست که هر روزه ده ها اتاق کوچک و بزرگ در کارگاه های این روستا تولید و به سراسر کشور عرضه می شود.
جدای از همجواری با شهرک صنعتی و همچنین وجود ده ها کارگاه اتاق سازی یکی از مطرح ترین کارخه جات تولید ادوات کشاورزی کشور نیز در این روستا قرار دارد که همین موضوع سبب شده تا روستای اوچ تپه به عنوان قطب صنعت بوکان و حتی استان خود را در کشور مطرح کند.
هر چند روستای ۴ هزار نفری اوچ تپه با نزدیک به ۱۰۰ کارگاه فعال صنعتی در رشته های مختلف به عنوان قطب صنعت منطقه به شمار می رود ولی وجود این تعداد کارگاه بدون ساماندهی مشکلات عدیده ای را برای مردم روستا به وجود آوردند.
شاید بتوان گفت، آلودگی صوتی، نبود تصفیه خانه فاضلاب برای پسمند های شهرک صنعتی ترافیک، سود بالای بانکی، ندادن تسهیلات و کمبود سرمایه در گردش و غیره را می توان از مهمترین مصائب صنعتی ترین روستای استان دانست که تا کنون و علی الرغم وعده های فراوان برای آن چاره ای اندیشه نشده است.
در همین رابطه یکی از اعضای شورای اسلامی اوچتپه در گفتگو با خبر نگار کانی پرس از وجود ۳۰ کارگاه فعال جوشکاری، اتاق سازی و همچنین کارگاه های ادوات کشاورزی و غیره …در این روستا خبر داد و عنوان کرد: نزدیک به ۴۰۰نفر به طور مستقیم در این کارگاه ها مشغول به کار هستند و بالای چند هزار نفر نیز به طور غیر مستقیم فعالیت دارند که این رقم با توجه به بازار خرید و فروش و فصل کار متغییر است.
ایوب لیلی پور تصریح کرد: علی الرغم وجود ده ها کارگاه تولیدی در روستای ۲۷۰۰ نفری اوچتپه این روستا دارای مشکلات ساسی همچون بوی تصفیه خانه و آلودگی های صوتی می توان به کمبود های دیگری نیز همچون اجرایی نشدن فاز دوم طرح هادی در روستا، تقریباً ۲۰۰ خانوار روستا فاقد امتیازات آب وبرق وگاز میباشند، نبود مکانهایی ورزشی، اشاره کرد.
یکی از ساکنین روستای اوچتپه نیز در این باره عنوان نمود: اوچتپه با دارای بودن این پتانسیل ها نیاز مبرم است که کارگاه های موجود در حاشیه جاده بوکان به میاندواب که از وسط روستا می_گذرد ساماندهی شوند تا هم از بار ترافیکی داخل روستا کم شود و هم سبب کاهش الودگی صوتی در محیط شوند که بسیاری از مردم را کلافه کرده است.
وی عنوان کرد: جدای از این هم بوی ناشی از نبود تصفیه خانه شهرک صنعتی سالهای زیادی است که مردم روستای اوچ تپه را که روزگاری یکی از خرم ترین روستاهای بوکان بود آزار می_دهد و سبب شده تا ساکنین روستا چندین بار دست به اعتراض بزنند ولی تا کنون نتیجه ملموثی در پی نداشته است.
یکی دیگر از ساکنین روستای اوچ تپه نیز در گفتگو با کانی پرس عنوان کرد: روستای اوچ تپه به علت موقعیت خاصی که دارد که به قطب صنعت منطقه تبدیل شده ولی علی الرغم این موفقیت متاسفانه دارای کمبود های بیشماری است که اصلا برازنده یک روستای صنعتی همچون اوچتپه نیست.طاها عنوان کرد: پساب_های شهرک صنعتی که در انتها به نزدیکی روستا می رسد زندگی را برای ساکنین حاشیه روستا بسیار سخت کرده است بویژه در فصل تابستان.
وی ادامه داد: هرچند مسئولان شهرک صنعتی و شهرستانی در صدد رفع این مشکل هستند ولی تا کنون این موضوع همچنان بردوام است و بوی ناشی از این پسماندها غیر قابل تحمل شده است.
این ساکن اهل روستای اوچ تپه افزود: جدای از بوی پساب های شهرک صنعتی الودگی صوتی کارگاه های حاشیه جاده بوکان به میاندواب نیز برای ساکنین روستا ازار دهنده هست و در بسیاری از اوقاط بویژه در ساعت پایانی روز ترافیک دور از انتظاری در وسط روستا ایجاد می شود که ناشی از وجود این کارگاه ها است که نیاز است مسئولان همچنان که در بسیاری از شهرهای ایران و هم اکنون نیز در شهر بوکان در حال احداث شهرک صنوف آلاینده هستند این طرح در اوچ تپه نیز اجرای شود.
وی عنوان کرد: وجود کارگاه های تولیدی و صنعتی در روستای اوچ تپه در صورت ساماندهی همچنان که تا کنون سبب نان آوری برای بسیاری از خانواده های این روستا شده است می توان در کاهش نرخ بیکاری شهرستان نیز بسیار تاثیر گذار باشد.
بی گمان ساکنین روستای اوچ تپه که هم اکنون بار سنگین صنعت بوکان را بر دوش می_کشد می تواند به عنوان پایلوتی برای روستا_های صنعتی استان به شمار رود در آن صورت که مسئولان شهرستانی بتوانند به وضعیت کنونی ان سر و سامان بخشند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از راه دانا، امید است مسئولان شهرستانی نگاهی ویژه به روستای اوچ تپه و کارگاه های موجود در آن داشته باشند تا هم مشکلات کارگاه ها برطرف شود و هم ساکنین روستا نیز بتوانند از وجود چنین کارگاه های بهره کافی را ببرند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۷:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


سه − 2 =