گزارش//

مصائب جوانان آذربایجان غربی برای دریافت وام ازدواج

مصائب جوانان آذربایجان غربی برای دریافت وام ازدواج

گروه گزارش: هم‌اکنون گرفتن وام ازدواج معضلی جدی برای جوانان شده و انان باید ماه‌ها در پشت درب‌های بانک‌ها منتظر گرفتن وام ازدواج باشند. در دی ماه سال ۹۸ مقرر شد که بانک‌ها برای تسهیل ازدواج جوانان، وام ۵۰ میلیون تومانی با زمان بازپرداخت هفت ساله و با محدودیت سنی به جوانان پرداخت کنند.
سپس در دی ماه سال گذشته نیز سقف وام ازدواج جوانان با در نظر گرفتن شرایطی برای هر زوج ۱۰۰ میلیون تعیین شد تا آنان که به خاطر مشکلات مالی توان ازدواج نداشتند بتوانند تشکیل خانواده دهند.
در سالیان اخیر تورم و گرانی از یک سو و از سوی دیگر افزایش خرید و حتی اجاره مسکن در کنار بیکاری جوانان سبب شده تا بسیاری از آنان از ازدواج روی گردان شوند.
پس از تصویب وام ازدواج در مجلس شورای اسلامی، بسیاری از جوانان امید تازه‌ای یافته تا بتوانند از این وام استفاده کنند این در حالی است که به اندازه‌ای موانع و مشکلات بر سر وام ازدواج پیش آمده که بسیاری از زوجین را به ستوه آورده است.
»رسول« که به تازگی ازدواج کرده است می‌گوید: با وجود اینکه از زمان ثبت نام و تایید هویتم دو ماه گذشته است اما متاسفانه برخی بانک‌ها با وجود داشتن ظرفیت و منابع، در اعلام شعبه تعلل می‌کنند.»میثم« نیز گفت: من چندین ماه است که نتوانسته‌ام وام ازدواج خود را دریافت کنم چون بانک‌ها اعلام کرده‌اند که منابع مالی لازم را در اختیار ندارند.
»مهدی« نیز که پس از هفت ماه از عقد خود اعلام کرده که سرانجام طلسم وام ازدواجش شکسته شد می‌گوید: پس از چندین بار ثبت نام در کافی‌نت و هزینه صدها هزار تومانی برای ثبت نام، سرانجام در روزهای گذشته وام ازدواجم واریز شد.
وی افزود: اما این پایان ماجرا نبود چون بانک مقرر بود تا ۷۵ میلیون برای وام ازدواجم واریز کند اما در کمال شگفتی مبلغ دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را در ابتدا به عنوان کارمزد یا نمی‌دانم به چه علتی از حسابم کسر کرد و در پاسخ به سوالم گفت که این مورد فقط به بانک مربوط است!
این شهروند ادامه داد: هم اکنون بقیه پول وام ازدواجم نیز بلوکه شده و حسابم بسته است و بانک اعلام کرده که دوباره باید دو ضامنی که به سختی پیدا کرده بودم را به بانک برده و دوباره برگه ضمانت را امضاء کنند.
»ناصر« نیز گفت: این روزها به اندازه‌ای شرایط اخذ وام برای جوانان سخت و دشوار شده که من علاقه‌ای برای گرفتن وام ازدواج و دوندگی‌های آن ندارم و ترجیح می‌دهم که هر زمان شرایط و امکانات تشکیل خانواده را داشتم نسبت به آن اقدام کنم.
در این رابطه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با رؤسای بانک‌ها در رابطه با تسهیل پرداخت وام ازدواج اظهار داشت: در این جلسات خود رؤسای بانک‌ها نیز از شرایط پیش آمده در پرداخت وام ازدواج جوانان اظهار نارضایتی می‌کردند.
محمد علی‌پور افزود: از سوی دیگر تغییر دولت نیز سبب شده تا این موضوع تاکنون به سرانجام نرسد اما آنگونه که از اظهارات مسئولان دولتی و شخص رئیس جمهور برمی‌آید، بنای دولت بر تسهیل ازدواج است.
به گزارش آراز آذربلایجان به نقل از تسنیم،وی تصریح کرد: البته در زمینه تامین مسکن گام‌های ارزشمندی برداشته شده تا جوانان بتوانند تشکیل خانواده بدهند و در کنار رفع مشکلات بیکاری که دولت سیزدهم در تلاش برای آن است،بنای دولت تسهیل‌گیری و کمک در ازدواج جوانان است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


− 7 = دو