مشکل موقوفه‌خواری‌ در آذربایجان غربی برطرف شده است

مشکل موقوفه‌خواری‌ در آذربایجان غربی برطرف شده است

آرازآذربایجان-مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی گفت: به کمک رسانه‌ها مشکل موقوفه‌خواری در این استان تا حدود زیادی برطرف شده و ۵۰۰ موقوفه جدید نیز به ثبت رسیده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر جوانبخت ، با اشاره به اهمیت فرهنگ وقف در جامعه اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که سازمان اوقاف و امور خیریه اقدام به آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی در آن زمینه کرد سوق دادن وقف‌ها به‌سوی وقف‌های نوین و منطبق با نیازهای همچون علم و فناوری، رسانه، حوزه‌های علمیه و ایتام بود.
وی افزود: یکی از وظایف اصلی اداره کل اوقاف و امور خیریه حفظ، احیا، عمران و آبادانی موقوفات و امامزادگان در سطح آذربایجان غربی است و سپس با توجه به نیت واقف به عنوان بازوی کمکی دولت برای کاهش برخی از مشکلات نیازمندان‌ به درآمد زایی رسانده و صرف امور مربوطه کند.
جوانبخت با تشریح عملکرد اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در هشت ماهه سال ۹۷ گفت: تاکنون ۶ هزار و ۴۴۷ موقوفه و ۳۶ هزار و ۹۳۵ مورد رقیه در آذربایجان غربی به ثبت رسیده و در این میان یک هزار و ۸۱۶ مورد از موقوفات یادشده منفعتی و دارای درآمد و چهار هزار و ۶۶۱ مورد دیگر انتفاعی هستند و فقطزمین های آنان برای انجام برخی مرا سمات مذهبی در اختیار مردم قرا می‌گیرد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان کرد: از تعداد کل موقوفات یادشده ۳۱هزار و ۳۲۶ مورد متصرفه بوده و زیر نظر ادراه کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی اداره می‌شود و پنج هزار و ۴۹۷ مورد غیر متصرفه است.
وی بابیان اینکه موقوفه خواری‌های صورت گرفته در دوران پهلوی سبب سلب اعتماد و کاهش علاقه مردم در زمینه وقف شده بود که با کمک اصحاب رسانه دید منفی ایجادشده به حد زیادی از بین رفته است اظهار داشت: در سه سال اخیر در آذربایجان‌غربی بیش از ۵۰۰ وقف جدید به ثبت رسیده و در ادامه این روند امسال نیز ۱۰۸ وقف جدید به موقوفات استان اضافه شده است.
جوانبخت بیان کرد: متأسفانه تا کنون در حوزه بهداشت و درمان عملکرد قابل توجهی اتفاق نیفتاده است اما اداره کل اوقاف برخی زمین‌ها باقابلیت تبدیل به مراکز بهداشتی و درمانی در اختیار دارد که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و استانداری آذربایجان‌غربی می‌تواند به مکانی کاربردی در این زمینه تبدیل شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی گفت: در خیابان شهید بهشتی ارومیه دو زمین به مساحت پنج و هشت هزار مترمربع با کاربری تجاری، درمانی و مسکونی در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قرار دارد که اگر سرمایه‌گذاری لازم انجام گیرد می‌تواند استفاده مفیدی داشته باشد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


9 × چهار =