مشکل فروش دام عشایر آذربایجان غربی حل می شود

مشکل فروش دام عشایر آذربایجان غربی حل می شود

آراز آذربایجان- مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی گفت: مسئله فروش دام یکی از عمده مشکلات عشایر استان است.
علی ناجی افزود: با توجه به اینکه عمده مشکل عشایر استان در حال حاضر از بابت فروش دام است در این راستا این اداره کل درصدد رایزنی با کشتارگاه ها بوده یا ازطریق خرید تضمینی دام توسط دولت و مدیریت بر واردات و صادرات گوشت این مشکل راحل کند.
وی با تاکید بر اینکه از هفت میلیون واحد دامی استان که شامل اکوتیپ های مختلف دامی(دام سبک و سنگین) حدود دو میلیون واحد دامی در اختیار عشایر استان است، تصریح کرد: سهم محصولات لبنی عشایر از ۳۴۰ هزارتن استان نزدیک به ۵۰ هزار تن بوده که قسمتی از این شیر برای خود مصرفی این جمعیت عشایر و مابقی در قالب روغن حیوانی، پنیر و کشک وارد بازار می‌شود.
ناجی به تولیدات عشایر آذربایجان غربی در سال جاری اشاره و یاد آورشد: در سال جاری عشایر استان ۲۵هزار تن شیر، ۷.۵ هزار تن گوشت ، ۳۰۰۰ تن پشم و ۲۳۰ هزار تن محصولات زراعی تولید کردند.
مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی بابیان اینکه از جمله دیگر مشکلات عشایر استان مربوط به راه های مواصلاتی به ییلاقات است، خاطر نشان کرد: این راه‌ها هر ساله قبل از کوچ براثر بارش های فصلی نیاز به بازسازی و مرمت دارد که از محل اعتبارات ملی امسال چهار میلیارد تومان برای بهسازی ایل راه هاو چشمه ها ونزدیک رسانی آب شرب به محل استقرار عشایر هزینه شده است.
ناجی افزود: برای تامین و تجهیزات انژری های نو ومنابع تجدید پذیر وانرژی پاک خورشیدی نیز رقمی بالغ بر سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال هزینه شده است و قرار داد تامین ابزارها و تجهیزات با شرکت های تولید کننده منعقد شده در ییلاقات در خدمت عشایر خواهد بود.
وی ادامه داد: جمعیت عشایر استان براساس آخرین سرشماری در سال ۸۷ حدود ۱۰۴ هزار نفر است که حدود هفت درصد جمعیت عشایر کشور و حدود سه درصد جمعیت استان و لازم دارای رتبه سوم کشوری از لحاظ جمعیت است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


هفت × 6 =