مشکل فاضلاب مسکن مهر گلمان همچنان پابرجاست

مشکل فاضلاب مسکن مهر گلمان  همچنان پابرجاست

گروه گزارش: شهرک مسکونی گلمان ارومیه که بالغ بر ۳ هزار واحد مسکن مهر را در خود جای داده از ابتدای راه به دلیل مسافت زیاد از شهر با مشکل تامین زیرساخت‌های رفاهی مواجه بود، هم اکنون با واگذاری حدود هزار واحد و استقرار خانواده‌ها، فاضلاب به معضل اساسی این شهرک تبدیل شده و مسئولان از یافتن راه چاره برای رفع این مشکل عاجز مانده‌اند.
شهرک مسکونی گلمان ارومیه با وجود هشدارهای برخی روسای دستگاه‌های اجرایی مبنی بر نبود شرایط لازم برای اجرای طرح‌های زیر ساختی و ارائه خدمات شهری، در ۲۰ کیلومتری این شهر با حدود ۳ هزار واحد احداث و هم اکنون حدود هزار خانوار در آن مستقر هستند.
دستگاه‌های خدمات رسان با وجود همه مشکلات موجود بر سر راه اجرای طرح‌های خود در راستای وظایف تعیین شده برای شهرک گلمان، وظایف خود را عملیاتی و در این میان، شرکت‌های مخابرات، توزیع برق و گاز موفق به اجرای زیر ساخت‌ها شدند، شرکت آب و فاضلاب شهری اما تنها موفق به تامین آب واحدهای تحویل داده شده به مردم شد.
ولی فاضلاب تولید شده به دلیل نبود زیرساخت‌ها به جوی کوچه‌ها و معابر رها سازی شد که ضمن ایجاد بوی نامطبوع، منجر به بروز مشکلات بهداشتی برای خانوارهای این شهرک شود، ضمن اینکه ساکنان این شهرک در کنار همه این مسائل از خدمات شهری نیز محروم بوده و تنها شهرداری خدمات حمل و نقل عمومی و جمع آوری زباله را بر عهده گرفته است.
نبود مغازه، بانک، کلانتری و خدمات شهری و اجتماعی نیز به عنوان بخشی از مشکلات ساکنان گلمان هنوز هم به قوت خود باقی است، ولی فاضلاب رها شده در معابر کوچه از اولویت بیشتری برای رفع مشکل برخوردار بوده، که نبود اعتبار لازم برای اجرای تصفیه خانه و یا خط انتقال تا تصفیه خانه فعلی مشکل را دو جندان سخت‌تر کرده است.مخالفت مردم روستای هم‌جوار با این شهرک برای احداث تصفیه خانه فاضلاب به بهانه تساعد بوی نامطبوع در منطقه هم مشکل دیگری است که در کنار نزدیکی این شهرک به دریاچه ارومیه و وجود برخی محدودیت‌ها برای اجرای طرح‌ها با توجه به مشکل خشکی دریاچه ارومیه رخ می‌نماید.
*رفع مشکل فاضلاب گلمان ۱۵۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با اعلام اینکه رفع مشکل فاضلاب شهرک گلمان ارومیه به ۱۵۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، افزود: متأسفانه منابع مالی محدود است و اجرای طرح جمع آوری بهداشتی فاضلاب این منطقه را با مشکل مواجه کرده است.
رسول اکبری با اعلام اینکه متأسفانه بحث فاضلاب مسکن مهر فاقد موافقت نامه اجرایی لازم است و بر اساس قانون محل تامین اعتبار اجرای طرح‌های فاضلاب ملی است و نه استانی، اظهار داشت: در هر صورت با مشکل تامین اعتبار برای اجرای این طرح مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه مقرر شده با توجه به سکونت تعدادی خانوار در این منطقه و آماده واگذاری شدن برخی واحدها، فاز اضطراری طرح فاضلاب شهرک گلمان ارومیه اجر شود، ادامه داد: این طرح شامل ۱۹ کیلومتر شبکه جمع آوری، خط انتقال ۳٫۳ کیلومتری و تصفیه خانه ۴۵ هزار نفری خواهد بود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با اعلام اینکه برای اجرای این طرح ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است، عنوان کرد: از این میزان ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تخصیص یافته و در این راستا تا کنون بالغ بر ۵ کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا شده است.اکبری اعلام کرد: همچنین اقدامات اولیه برای اجرای عملیات احداث خط انتقال، ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه، جذب سرمایه گذار برای احداث و تحویل زمین تصفیه خانه انجام شده که امیدواریم با جذب سرمایه گذار مشکل فاضلاب این منطقه نیز هر چه سریع‌تر رفع شود.
*تامین خدمات زیربنایی مهم‌ترین دغدغه طرح مسکن مهر در آذربایجان غربی
مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان بر تسریع در عملیات آماده سازی مساکن مهر استان و رفع مشکل شبکه فاضلاب شهرک گلمان ارومیه توسط شرکت آب و فاضلاب شهری تاکید کرد.
خلیل محبت خواه اعلام کرد: در جلسات رفع مشکلات مسکن مهر، مقرر شد، شرکت آب و فاضلاب شهری نسبت به اجرای طرح شبکه جمع آوری فاضلاب گلمان در قالب برنامه کوتاه و درازمدت اقدام و شهرداری ارومیه نیز نسبت به تحویل معابر گلمان اقدامات لازم را انجام دهد.
وی تامین خدمات زیربنایی طرح‌های مسکن مهر در استان را مهم‌ترین دغدغه مسئولان دانسته و ادامه داد: برنامه ریزی‌های لازم در این خصوص انجام و دستگاه‌های خدمات رسان نیز تا پایان سال جاری متعهد شده‌اند توان اجرایی خود را برای اتمام هرچه سریع‌تر پروژه‌ها و تحویل واحدهای مسکونی مهر به متقاضیان بکار گیرند.
به هر روی حتی در صورت آغاز عملیات اجرایی طرح جمع آوری فاضلاب گلمان در بهترین شرایط و در صورت عدم بروز مشکلات کلیشه ای طرح‌های عمرانی از جمله کمبود اعتبار و معارض ملکی، حداقل چندین ماه و یا بیش از یک سال طول می‌کشد تا فاضلاب این منطقه به صورت بهداشتی جمع آوری شود.طرح مسکن مهر از پنج سال پیش در آذربایجان غربی آغاز شده و با وجود پیشرفت در برخی موارد، در مناطقی از استان به ویژه گلمان و گلشهر به دلیل عدم اتمام واحدها یا عدم ارائه خدمات زیربنایی هنوز به اتمام نرسیده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۵:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


− 4 = چهار