مشکلی از بابت ذخیره_سازی گندم نداریم

مشکلی از بابت ذخیره_سازی گندم نداریم

گروه گزارش: هر چند امسال با نزدیک شدن به فصل برداشت و خرید گندم به عنوان یک محصول استراتژیک بحث قاچاق آن به آن سوی مرزهای کشور مطرح و سر و صدای زیادی به پا کرد ولی مدیرعامل منطقه هشت شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی از ممنوعیت خروج آرد و گندم از گمرکات کشور خبر داده و این موضوع تکذیب کرد.
تکذیب خبر قاچاق گندم به کشور های همسایه در حالی از سوی یک مسئول استان آذربایجان_غربی تکذیب شد، که نرخ پایین گندم و تفاوت زیاد قیمت این محصول به کشورهای همسایه منجر به عدم تحویل گندم تولیدی به مراکز دولتی و قاچاق این محصول به کشورهای همسایه شد.
موضوعی که به هنگام آغاز برداشت گندم در استان‌های مرزی از جمله آذربایجان غربی نمود بیشتری داشته به طوری که با وجود مانورهای خبری و اعلام هشدار رسانه‌ها از وضعیت بازار گندم استان در آن فصل از سال هیچ یکی از دستگاه‌های ذی‌ربط عکس‌العملی از خود نشان ندادند.
به طوری که با آغاز فصل برداشت گندم از مزارع دیمی و آبی آذربایجان غربی بحث خرید تضمینی این محصول کشاورزی استراتژیک توسط دولت نیز داغ شده بود، ولی تفاوت قیمت بازار آزاد و کم بودن قیمت خرید تضمینی، منجر به عدم تحویل گندم به دولت و قاچاق آن به کشورهای همسایه شد.
*تکذیب شدید قاچاق گندم به خارج از کشور
حال مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی با تکذیب شدید قاچاق گندم از کشور به کشورهای همسایه، در گفت_وگویی، گفت: این موضوع جو رسانه ای بود که اتفاق افتاد ولی دولت و مسئولان با مدیریت درست از بروز مشکل جلوگیری کردند.
این اظهار نظرهای مسئولان و تکذیب قاچاق گندم در حالی است که دولت برای جلوگیری از خروج این محصول استراتژیک از کشور قیمت خرید تضمینی ۷۲۰ تومان را به ۸۰۰ تومان افزایش داده و در آذربایجان غربی موفق به ذخیره_سازی ۲۶۳ هزار تن از ۶۳۷ هزار تن محصول تولیدی شد.
سیاست‌ها و بسته تشویقی شامل پرداخت سهمیه کود به کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی تحویل می‌دادند و برخورد با متخلفان در کنار ممنوعیت خروج گندم تولیدی به خارج از حتی استان یکی از راهکارهایی بود که دولت برای حفظ گندم تولیدی در استان‌ها اجرایی کرد.
*امسال ذخیره سازی گندم در کشور خوب بود
هوشمند جوادی ضمن ابراز رضایت از اینکه امسال ذخیره_سازی گندم در سطح کشور خوب بود، اعلام کرد: به شایعه قاچاق گندم از کشور رسانه‌ها دامن زدند ولی تا کنون هیچ گزارشی از مراجع قضایی، مرزبانی و انتظامی استان مبنی بر قاچاق گندم واصل نشده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته هیچ‌گونه خرید گندم توسط مراکز تولیدی انجام نشد، اظهار داشت: طی این مدت بیشتر نیاز استان به گندم توسط واردات جبران شد ولی امسال آذربایجان غربی در بین ۳۱ استان کشور رتبه ۶ خرید و ذخیره سازی گندم را به خود اختصاص داد.
به هر روی امید می‌رود با تعیین ۱۱۰۰ تومان برای خرید تضمینی گندم سال زراعی آینده و پرداخت به موقع مطالبات مردم و مدیریت صحیح بازار، برخورد جدی با متخلفان و جلوگیری از حضور و فعالیت دلالان و واسطه‌ها در بازار گندم شاهد عدم بروز حتی شایعه قاچاق این محصول استراتژیک باشیم.
به گزارش مهر آذربایجان غربی با تولید بیش از ۶ الی ۷ میلیون تن محصول کشاورزی یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور محسوب می‌شود و در زمینه تولید محصولاتی از جمله گندم، سیب، انگور و چغندر قند جزو رتبه های برتر کشوری است.?

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۵:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


هفت × 5 =