قائم مقام سازمان اوقاف کشور در اروميه :

مشکلات موقوفات همه استان ها بررسی می شود

مشکلات موقوفات همه استان ها بررسی می شود

گروه خبر: قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: مشکلات موقوفات همه استان های کشور از نزدیک رصد و برای آنها راه حل ارائه می شود تا این مشکلات در سریع ترین زمان ممکن رفع شود. عبدالرضا عابد در جمع مدیران اوقاف آذربایجان غربی افزود: بازدید و بازرسی ادارات اوقاف استان ها از جمله رویه_های خوب و جدید سازمان اوقاف و امور خیریه است که اجرای آن تاثیر بسیار خوبی در کاهش مشکلات این ادارات داشته است.
وی ادامه داد: تعامل موثر مدیران کشوری استانی و شهرستانی با یکدیگر و استفاده از نظرات کارشناسان در مباحث مختلف از دیگر برنامه_ریزی های سازمان اوقاف برای حل مشکلات است که توانسته نقش خوبی در بهبود رویه های این نهاد داشته باشد.عابد گفت: گزارش_های بسیار خوبی از وضعیت استان های مختلف در حوزه موقوفات دریافت می شود ولی ما قصد نداریم به گزارش ها اکتفا کنیم و باید از نزدیک با معضلات این بخش آشنا شویم.
قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تاکید کرد: انتظار مردم از این سازمان و دیگر نهادهای دولتی بالاست که باید برای پاسخ درخور به این انتظارات، همواره تلاش روز افزون داشته باشیم.عابد با قدردانی از فعالیت های مدیران کارشناسان و کارکنان اداره کل اوقاف آذربایجان_غربی در توجه به اهداف سازمانی گفت: این استان ظرفیت بالایی در ارتقای فرهنگ موقوفات دارد که باید در راستای استفاده از آن تمام توان خود را به کار بگیریم.وی با بیان اینکه بررسی و تحلیل مشکلات از نزدیک برگ برنده ای برای سازمان اوقاف است گفت: خلق و خوی نامناسب و عدم شناخت از کرامت انسان فرصت را از فرد گرفته و بدبینی ناشی از آن بر دستگاه_های اجرایی تاثیر گذاشته که از بین آن ها سازمان اوقاف بسیار آسیب پذیر است.
عابد با اشاره به اینکه عقب ماندگی فاحشی در برآورده کردن انتظارات مردم و مسئولین داریم گفت: چنانچه این فاصله ها را کم نکنیم زمینه نفوذ دشمن را فراهم کرده ایم باید در همه سطوح باید تفویض اختیار در انجام دادن کارها صورت پذیرد که این موفقیت هر سازمانی را به دنبال دارد.همچنین در جریان سفر قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور مسائل و مشکلات پروزه های سرمایه گذاری موقافات ارومیه و خوی با حضور رییس بنیاد توسعه عمران موقوفات کشور بررسی شد.عبدالرضا عابد در این نشست جایگاه اوقاف و فعالیت در عرصه وقف را جایگاه رفیع و بلندمرتبه‌ای دانست و گفت: تلاش برای احیاء موقوفات و نگاه و عمل امینانه‌ای که مدنظر مقام معظم رهبری در راه اجرای نیات واقفان است مدنظر قرار گیرد.وی با بیان اینکه بازرسی ها و بازدید ازپروژه ها و عملکرد اوقاف و بنیاد را در جهت احیای موقوفات است بیان داشت: تعیین تکلیف موقوفات و پروژه های نیمه تمام در دست اقدام بنیاد درجهت تامین منافع و احیای حقوق موقوفات است.
در پایان این جلسه ضمن ارائه راهکار در خصوص حل مشکلات پروژه های سر مایه_گذاری موقوفه خسرو بیگ ارومیه و نحوه تنظیم قرار داد آن تصمیماتی اتخاذ و صورتجلسه ای تنظم شد همچنین در خصوص موقوفه محمد حسین معین شهرستان خوی نحوه تعامل و تنظیم قرار داد آن با شرکت مورد نظر تصمیماتی اتخاذ و مقرر شد حقوق موقوفه تامین شود.
*ثبت ۵۶ موقوفه جدید در آذربایجان غربی
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی از ثبت ۵۶ موقوفه جدید در استان طی سه ماه اول سالجاری خبر داد. حجت الاسلام ناصر جوانبخت دراین دیدار افزود: در سه ماه نخست امسال ۵۶ موقوفه جدید در این استان به ثبت رسیده که یک رکورد محسوب می شود.وی با بیان اینکه در آذربایجان غربی پنج هزار و ۸۰۰ موقوفه و بیش از ۳۴ هزار رقبه وجود دارد که نشان دهنده حس نوع دوستی و خیرخواهی مردم این استان است افزود: آذربایجان غربی یکی از استان های موفق در حوزه وقف در کشور به شمار می رودحجت الاسلام جوانبخت اظهار داشت: هدف ما تبدیل موقوفه های غیرانتفاعی به موقوفه_های منفعتی و با درآمد مستمر در استان است که امیدواریم با فرهنگ سازی مناسب به این هدف نیز دست یابیم.وی با بیان اینکه این استان در پنج سال گذشته به صورت مستمر رتبه برتر کشوری را در سطح کشور در عملکرد اوقاف به دست آورده است اضافه کرد: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و همچنین شرایط جامعه، تلاش می شود وقف های جدید به سمت موقوفات نوین و مرتبط با نیازهای روز جامعه سوق یابد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با اشاره به نامگذاری سالجاری از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، اظهار داشت: ایجاد وقف های جدید منطبق با نیازهای روز جامعه مصداق اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی است.
*فرهنگ وقف باید در جامعه احیا شود
استاندار آذربایجان غربی بر احیای فرهنگ وقف و نیز اطلاع رسانی و آگاهی از مزیت های آن در جامعه تاکید کرد. قربانعلی سعادت نیز در ادامه دیدار با قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه از سالیان دور مردم علاقه ی ویژه به وقف برای انجام امور خیریه داشته اند گفت: برای افزایش وقف و همچنین آشنا کردن مردم با ابعاد مختلف آن باید فرهنگ وقف در جامعه نهادینه و آگاه سازی شود.
وی با بیان اینکه توجه به افزایش سرمایه اجتماعی، مهمترین رکن در توسعه موقوفات است و ما ناگزیر باید به این سمت حرکت کنیم افزود: افزایش مشارکت مردمی از اهداف با اهمیت فعالیت ادارات اوقاف و امور خیریه در کشور و آذربایجان غربی است که باید در این راستا، سرمایه اجتماعی این نهاد روز به روز افزایش یابد.
وی اضافه کرد: ادارات اوقاف و امور خیریه باید همواره پیگیر عمل درست به نیت واقف در موقوفات باشند و اجازه ندهند برخی کم کاری ها زمینه خدشه دار شدن چهره ادارات اوقاف را فراهم کند.
وی با اشاره به اینکه موقوفه های بزرگی در آذربایجان غربی وجود دارد که باید تعیین تکلیف شود اظهارداشت: شهر تکاب یکی از این موارد مهم است که توجه ویژه سازمان اوقاف برای تعیین تکلیف را می طلبد.
استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: می توان با تبدیل به احسن کردن موقوفات در استان و دیگر نقاط کشور، زمینه رشد و توسعه مناطق مختلف را با استفاده از ظرفیت موقوفات فراهم کرد که در این زمینه برنامه ریزی لازم ضروری است.
در این دیدار حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی حاتمی، معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف، قائم مقام رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور را همراهی می کرد.
عبدالرضا عابد در راس هیئتی جهت بازرسی ازبرنامه های ابلاغی سازمان در سال ۹۵ و نحوه عملکرد اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان_غربی در چهار ماهه اول سال به آذربایجان غربی سفر کرده است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۴:۲۴ ق.ظ

دیدگاه


یک + 2 =