مدير شعب بانک کشاورزي آذربايجان غربي:

مشکلات باغداری استان با ایجاد زنجیره غذایی رفع می‌شود

مشکلات باغداری استان با ایجاد زنجیره غذایی رفع می‌شود

گروه خبر: مدیرشعب بانک کشاورزی آذربایجان غربی گفت: تنها راه نجات صنعت باغداری در استان ایجاد زنجیره‌های غذایی به خصوص در زمینه محصولات سیب و انگور است. بهزاد نیکخواه در گفتگو با خبرنگاران آذربایجان غربی به تشریح اقدامات این بانک در زمینه توسعه بخش کشاورزی استان پرداخت و اظهارداشت: در حال حاضر تنها ۱۵ درصد گزدرش مالی محصولات کشاورزی به کشاورزان می‌رسد و ۸۵ درصد در دست فرآوری و بازار است.
وی وجود دلالان و واسطه‌ها در بخش کشاورزی را یکی مشکلات پیش پای این بخش به خصوص در زمینه باغداری عنوان کرد و افزود: با ایجاد زنجیره غذایی در بحث تولید گوشت سفید توانستیم این مشکل را حل کنیم اگر این اقدام در خصوص محصولات باغی به خصوص سیب و انگور صورت گیرد مشکلات زیادی رفع می‌شود.
نیکخواه سهم بخش کشاورزی از ارزش افزوده ناشی از فعالیت‌های اقتصادی در استان را تنها ۱۹ درصد عنوان و اضافه کرد: این در حالی است که ۳۴ درصد شاغلین استان در حوزه کشاورزی مشغول فعالیت هستند.
*کمک به احیای دریاچه ارومیه در دستور کار قرار دارد
مدیر شعب بانک کشاورزی آذربایجان غربی رویکرد اصلی بانک کشاورزی استان را مبتنی بر توسعه پایدار عنوان کرد و گفت: کاهش فقر و گرسنگی، ایجاد امنیت غذایی، ایجاد اشتغال به خصوص در بین جوانان روستایی با استفاده از توان افزایی بانوان به همراه حفظ منابع پایه از مهم‌ترین اهدافی است که در این رویکرد مورد نظر است.نیکخواه اعلام کرد: برای تحقق این اهداف یک برنامه پنج ساله توسط این بانک تدوین شده که در پایان این برنامه در نظر داریم میزان مانده کل تسهیلات از ۱۱ هزار میلیارد ریال به ۴۵ هزار میلیارد ریال افزایش یابد.
وی با اشاره به اهمیت حفظ محیط زیست و منابع پایه برای رسیدن به توسعه پایدار عنوان کرد: در این راستا بانک کشاورزی در زمینه کمک به احیای دریاچه ارومیه نیز وارد کار شده و در تلاش برای ایجاد مشاغل سبز در روستاهای بحرانی حاشیه دریاچه ارومیه خواهد بود.نیکخواه ادامه داد: با ایجاد مشاغل سبز در تلاش برای بهبود وضعیت امرار و معاش در اطراف روستاهای دریاچه ارومیه هستیم تا روستاییان به محیط زیست فشار نیاورند که در این خصوص طرح‌ها را تأمین مالی خواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد: معاونت اقتصادی سازمان محیط زیست ۲۰۰ شغل سبز را احضاء کرده که این مشاغل جایگزین مشاغلی خواهد شد که به محیط زیست فشار می‌آورند.
*پرداخت بیش از ۱۷۷ میلیارد ریال غرامت بیمه محصولات کشاورزی در آذربایجان‌غربی
نیکخواه، از پرداخت ۱۷۷ میلیارد و ۵۶۳ میلیون ریال غرامت بیمه محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی طی سال زراعی گذشته خبر داد و اظهار داشت: ۵۲ هزار و ۶۶۵ بیمه گذار محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی وجود دارد.وی با بیان اینکه بانک کشاورزی کارگزار صندوق بیمه محصولات کشاورزی است تصریح کرد: شاید در برخی موارد شاهد تأخیر در پرداخت غرامت باشیم که این امر ناشی از عدم تأمین اعتبار در موعد مقرر است.وی با اشاره به بلایای طبیعی موجود در استان ادامه داد: ۳۲ بلای طبیعی در دنیا تعریف شده است که آذربایجان غربی درگیر ۲۷ بلای طبیعی است که به دلیل بلاخیز بودن استان، به عنوان کارگزار صندوق بیمه، مبتنی بر سود نیستیم.
مدیر شعب بانک کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به عاملیت بانک کشاورزی در پرداخت بهای محصولات کشاورزی، گفت: امسال عهده‌دار عاملیت پرداخت بهای گندم در استان بودیم و پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بهای گندم پرداخت شده است.
نیکخواه اضافه کرد: پیشنهاد داریم وجوه را براساس سهمیه استان‌ها و براساس رقم‌های سال گذشته تخصیص دهند تا پرداخت‌ها با تأخیر مواجه نشوند چرا که باید وجوه در حساب کارسازی شود تا ما هم پرداختی به موقعی داشته باشیم.وی خاطرنشان کرد: سال آینده نیز عاملیت پرداخت بهای گندم به عهده بانک کشاورزی خواهد بود و بانک کشاورزی از بابت وصول مطالبات خود تمام تلاش خود را انجام خواهد داد.
*۲۵هزار فقره تسهیلات در قالب اقتصاد مقاومتی پرداخت شده است
مدیر شعب بانک کشاورزی آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به بحث تحقق اقتصاد مقاومتی در استان افزود: امسال تسهیلات پرداختی در قالب اقتصاد مقاومتی ۲۵ هزار فقره است که این میزان سال گذشته ۴۹ هزار فقره بود.
نیکخواه گفت: هر مبلغی که پرداخت می‌شود کمک به اقتصاد کشاورزی بوده چرا صنعت باغداری آذربایجان غربی به صنایع تبدیلی و کنسانتره میوه و آبمیوه وابسته است.
وی با اشاره به خام‌فروشی بخش کشاورزی به ویژه محصولات باغی در استان عنوان کرد: براساس برنامه‌ریزی تلاش ویژه‌ای برای تأمین مالی بخش صنایع تبدیلی داریم چرا که در این بخش خام فروشی می‌کنیم و این امر سبب می‌شود ارزش افزوده پایینی در این بخش داشته باشیم.مدیر شعب بانک کشاورزی آذربایجان‌غربی همچنین گفت: ۶۴ شعبه در مراکز شهری، دهستان‌ها و بخشهای استان آذربایجان غربی وجود دارد و مهم‌ترین مشخصه این بانک بهره‌مندی از نیروی انسانی کارآمد است و در این میان احترام به مشتری و توجه به منافع ملی اهمیت ویژه‌ای دارد.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر، نیکخواه با اشاره به تسهلات پرداختی در سال جاری، اظهار داشت: تا پایان آبان ماه امسال ۲۵ هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات به میزان چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال پرداخت کرده بودیم که این میزان از نظر تعداد تسهیلات پرداختی رشد ۱۰ درصدی و از نظر مبلغ نیز رشد ۳۴ درصدی دارد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


8 × دو =