مشکلاتی که دانشگاهیان برای سفر عتبات با آن روبه‌رو شده‌اند

مشکلاتی که دانشگاهیان برای سفر عتبات با آن روبه‌رو شده‌اند

گروه فرهنگی: سفر عتبات دانشگاهیان با ۲ روز وقفه آغاز شده است. با این وجود، برخی از متقاضیان این سفر معنوی از وجود برخی مشکلات همچون لغو سفر و نامشخص بودن سفر زمینی عتبات گلایه دارند که در این باره، رئیس ستاد عتبات دانشگاهیان پاسخ می‌دهد. ثبت‌نام عتبات دانشگاهیان پس از بیش از ۲ سال وقفه، ماه گذشته صورت گرفت و در مدت زمان تعیین شده حدود ۶۳ هزار نفر از دانشگاهیان آمادگی خود را برای تشرف به این سفر معنوی اعلام کردند که از این بین ? هزار نفر به قید قرعه برای سفر عتبات انتخاب شدند.
لغو سفر عتبات دانشگاهیان در روزهای نخست اعزام
اعزام دانشگاهیان به عتبات نیز قرار بود بر اساس زمان‌بندی اعلام شده از سوی مسؤولان، از اول اسفندماه آغاز شود و متقاضیان این سفر نیز بر اساس اولویت‌بندی در این کاروان‌ها نام‌نویسی کردند. اما سفر عتبات دانشگاهیان در تاریخ‌های اول و دوم اسفندماه لغو و اعزام‌ها از سوم اسفند آغاز شد؛ به طوری که رستمی، یکی از زائرانی که در این کاروان‌ها ثبت‌نام کرده بود، می‌گوید: یک روز قبل از اعزام با ما تماس گرفتند که امکان سفر به عراق در این تاریخ وجود ندارد و ما همچنان در بلاتکلیفی هستیم و نمی‌دانیم چه وضعیتی خواهیم داشت. اصلا آیا قرار است اعزام شویم یا نه.
نگرانی دانشگاهیان از وضعیت اعزام به عتبات
فراهانی، یکی دیگر از مشتاقان زیارت عتبات که برای سفر عتبات دانشگاهیان از استان اصفهان ثبت‌نام کرده است، می‌گوید: با هزار امید و آرزو در این دوره ثبت‌نام کردم تا بتوانم برای نخستین‌بار به زیارت ارباب بروم، اما حالا برایم پیامی آمده که اعزام به زمانی دیگری موکول شده است.
کسی نمی‌گوید این زمان دیگر چه وقتی است و اصلا وقتی ظرفیت کاروان‌ها تکمیل است، با کدام کاروان می‌خواهند ما را اعزام کنند.
زائرانی که سفرشان لغو شد، با سایر کاروان‌ها به عتبات اعزام می‌شوند
با این وجود، حجت‌الاسلام مرتضی مطهری‌‌پور، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های پیش‌بینی شده به تأخیر افتاد و همین امر موجب لغو سفرهای اول و دوم اسفندماه شد، می‌گوید: با وجود لغو اعزام کاروان‌های این تاریخ‌ها، ما با زائران اصلی تماس برقرار کرده و آنها را مطلع کردیم و حتی گفتیم که این افراد می‌توانند در سایر زمان‌ها با کاروان‌های عتبات دانشگاهیان همراه شوند.
وی با اشاره به اینکه متقاضیان سفر عتبات دانشگاهی که اول و دوم اسفندماه اعزام کاروان آنها لغو شد نباید نگران سفر به عتبات باشند، می‌افزاید: همه زائران اصلی که متقاضی سفر عتبات باشند، در سایر کاروان‌های موجود جانمایی می‌شوند تا از این سفر معنوی بازنمانند.
از دیگر مشکلات زائران عتبات دانشگاهیان، مشخص نبودن برقراری سفر زمینی به عتبات است. چرا که ستاد عتبات دانشگاهیان در ایام ثبت‌نام علاوه بر کاروان هوایی عتبات، کاروان زمینی نیز پیش‌بینی و حتی اعلام کرده بود که در صورت بازگشایی مرز زمینی، این سفرها برقرار می‌شود.
وضعیت بازگشایی مرز زمینی مشخص نیست
اما اکنون برخی از مشتاقان زیارت عتبات که در کاروان‌های زمینی ثبت‌نام کرده‌اند، نگران وضعیت مرز زمینی هستند.
توکلی، از دیگر زائران عتبات دانشگاهی که اعزام زمینی را برای سفر عتبات انتخاب کرده است، می‌گوید: روز گذشته برای من پیامی مبنی بر این آمد که مرز زمینی بازگشایی نمی‌شود و اگر تمایل به سفر هوایی دارید، اطلاع دهید.
با این وجود، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با بیان اینکه سازمان حج و زیارت اعلام کرده بود که در بهمن‌ماه سفر زمینی عتبات برقرار می‌شود و در نهایت ۱۳ اسفندماه را برای بازگشایی مرزهای زمینی اعلام کرد، می‌گوید: ما بر اساس آنچه مسؤولان وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت اعلام کرده بودند، ثبت‌نام سفر زمینی به عتبات را هم در لیست کاروان‌ها قرار دادیم، تا زمانی که مرز زمینی بازگشایی شد، بتوانیم مشتاقان زیارت عتبات را به صورت زمینی به عراق اعزام کنیم.
۴۰ کاروان زمینی پس از برقراری سفر زمینی اعزام می‌شوند
وی با اشاره به اینکه چند بار تأکید کردیم که در سفرهای عتبات تابع نظر ستاد کرونا هستیم، می‌افزاید: در صورتی که سفر زمینی به عتبات برقرار نشود، ما هم نمی‌توانیم اعزامی داشته باشیم.
هم‌اکنون ۴۰ کاروان زمینی پیش‌بینی کرده‌ایم که با بازگشایی مرز زمینی و از سرگیری اعزام‌ها، کاروان‌های ما هم اعزام خواهند شد. در غیر این صورت در نظر داریم زائرانی که زمینی ثبت‌نام کرده‌اند، پس از برقراری سفر زمینی عتبات در زمان ممکن اعزام شوند.
حجت‌الاسلام مطهری‌پور از آماده سازی برای اعزام ۶ هزار متقاضی عتبات دانشگاهیان در قالب ۱۲۰ کاروان خبر می‌دهد و می‌گوید: ۸۰ کاروان هوایی و ۴۰ کاروان زمینی در بیست و دومین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات پیش‌بینی شده است که اگر مرز زمینی باز نشود و امکان اعزام ۴۰ کاروان وجود نداشته باشد، تعداد زائران اعزامی به حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر کاهش می‌یابد.
به گزارش آراز آذربایجان به نفل از فارس، سفر عتبات دانشگاهیان در این دوره با ۲ روز تأخیر از سوم اسفندماه آغاز شد و با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته، دانشگاهیان در گروه‌های دختران دانشجو، اساتید، پسران مجرد و دانشجویان متأهل به عتبات اعزام می‌شوند. با توافق انجام شده با یکی از بانک‌ها، به دانشگاهیان وام ۶ و سه میلیون تومانی برای سفرهای هوایی و زمینی با بازپرداخت ۱۸ ماهه تعلق می‌گیرد.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


9 × = چهل پنج