مشکل آبرسانی سالم به روستاهای آذربایجان غربی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان: کمبود اعتبار عامل اصلی

مشکل آبرسانی سالم به روستاهای آذربایجان غربی  مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان: کمبود اعتبار عامل اصلی

گروه اقتصادی: مهم بودن آب برای زندگی هر آفریده ای روی زمین بر هیچ کسی پوشیده نیست‌، هرگونه خلل در تامین و کیفیت آن موجب بروز خلل در حیات جانداران و بوی‍ژه انسان ها می شود.
آذربایجان غربی دارای نزدیک به ۳ هزار روستا است که کمتر از نیمی از این تعداد از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند و این موضوع به معنی در معرض خطر قرار رگرفتن جان صدها هزار نفر از ساکنان روستاهایی که اصلی ترین مولد اقتصادی و تولید در جامعه به شمار می رود و چرخ های اقتصادی آذربایجان غربی،‌ به عنوان استانی کشاورزی را می چرخاند،‌ است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اظهار نارضایتی از بی توجهی به وضعیت کیفیت زندگی ساکنان روستاها اظهار کرد: این مردم تمام عمر و سرمایه خود را برای بهبود کیفیت زندگی شهرنشینان صرف کرده اند و در مقابل به جای داشتن زندگی راحت و با رفاه کامل، در بدترین شرایط معیشتی و رفاهی به سر می برند.
نادر قاضی پور اضافه کرد: آب نعمتی خدادادی است که از نیازهای اساسی مردم به شمارمی آید ولی متاسفانه بسیاری از مردم روستاهای آذربایجان غربی نمی توانند استفاده بهینه از این نعمت خدادادی کنند و در حقیقت باید گفت از این نعمت محروم هستند.
*مشکل آب معنا ندارد
وی یادآور شد: اگر این مشکل در استان کم آبی اتفاق می افتاد توجیه پذیر بود اما بروز مشکل نبود آب سالم در روستاهای آذربایجان غربی قابل قبول نیست و بی شک برخورداری از آب مناسب و سالم حق مسلم همه مردم است و قصوری که تاکنون در آبرسانی سالم به روستاهای استان شده غیربخشودنی است.
قاضی پور ادامه داد: متاسفانه مدیران قبلی شرکت آب و فاضلاب روستایی به جای سامان بخشیدن به وضعیت روستاها و عمل به تعهدات و رسالت خود،‌ خود را سرگرم دلمشغولی های دیگری از جمله مسافرت به کشورهای خارجی و امور تفریحی کرده بودند که نتیجه آن نمی توانست جز افزوده شدن محرومیت بر چهره روستاها باشد.
وی با اشاره به مشکل خشکی دریاچه ارومیه اضافه کرد: در برابر این مشکل نیز روستاها طعمه قرار داده شده اند، جیره آب آن ها کم شده و کیفیت همان آب نیز بسیار کاهش یافته است و در بسیاری از موارد خود روستاییان واقف به مشکلات جسمانی ناشی از استفاده از آب های ناسالم نیستند اما اگر در این زمینه ریشه یابی لازم انجام شود،‌ مشخص خواهد شد سرچشمه مشکلات از ناسالم بودن آب مصرفی شان است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی با اشاره به زیرپوشش شبکه آب و فاضلاب بودن ۵/۷۸ درصد روستاهای استان گفت: این شاخص در کشور ۷۸ درصد است که آذربایجان غربی در این زمینه عملکرد مطلوب تری دارد و آب آشامیدنی روستاها بدون برداشت از آب های سطحی و از طریق بیش از ۶۷۸ حلقه چاه، ۶۳۰ دهنه چشمه و ۳۲ رشته قنات تأمین می شود.
*کیفیت آب کنترل می شود
کاظم محمدی اقدم با بیان اینکه روستاییان نباید هیچ نگرانی و دغدغه ای در خصوص سلامت آب آشامیدنی مورد مصرفی شان داشته باشند، ادامه داد: کارشناسان مجرب در ۱۳ واحد آزمایشگاه سیار کنترل کیفی و ۲ واحد آزمایشگاه ثابت شیمی آب و یک واحد آزمایشگاه ریزآلاینده معدنی با تجهیزات بسیار مدرن آزمایشگاهی در سطح استان، عملیات پایش کیفی آب شرب تحویلی به روستاهای تحت پوشش استان را از نقطه استحصال تا نقطه مصرف انجام می دهند که البته در این میان عملیات کلرسنجی مشترک با مراکز بهداشت روستایی نیز در دستور کار شرکت قرار دارد.
وی با رد اظهار نظر برخی مسئولان مبنی بر ناسالم بودن آب روستاها اضافه کرد: نمونه برداری منظم میکروبی به تعداد ۳۰ هزار نمونه انجام شده در طول سال گذشته از کلیه تاسیسات آب شرب اعم از منابع، مخازن ذخیره و شبکه های توزیع، بیانگر مطلوبیت سلامت میکروبی آب شرب در شبکه توزیع روستاهای تابعه استان به میزان ۹۷٫۵ درصد است.
محمدی اقدم در پاسخ به این سوال که آیا معیوب بودن لوله های آبرسانی می تواند منجر به آلودگی آب آشامیدنی روستاها شود، افزود: آب بعد از استحصال می تواند آلودگی ثانویه داشته باشد اما با توجه به شست وشوی شبکه و مخازن ذخیره آب و خطوط انتقال با کلر با دوز بالا و با توجه به کلر زنی مداوم و بیش از ۳۵۰۰ موردکلر سنجی در هر روز، سعی می شود آلودگی های ثانویه در شبکه توزیع به حداقل ممکن برسد.
وی گفت: هم اکنون کمتر از ۳۰ درصد از روستاهای استان خارج از شبکه آب و فاضلاب استان،‌ نیاز خود را به این مایه حیات تامین می کنند و تمام تلاش خود را برای جذب اعتبارات در سال جاری و افزایش پوشش شبکه ای روستایی به میزان ۱۰۰ درصد را انجام خواهیم داد که امیدواریم دولت در این زمینه توجه ویژه ای به روستاهای آذربایجان غربی داشته باشد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


نُه + = 13