رئيس اتاق بازرگاني شهر وان ترکيه:

مشکلات مرزی و گمرکی مانع گسترش تجارت ایران و ترکیه است

مشکلات مرزی و گمرکی مانع گسترش تجارت ایران و ترکیه است

گروه خبر: ایران و ترکیه دو کشور همسایه سالیان متمادی است با توسعه سطح روابط همه جانبه به ویژه اقتصادی و تجاری نقش مهمی در اقتصاد و تجارت منطقه برعهده دارند. آذربایجان غربی تنها استان مرزی ایران با ترکیه است و ۵۵۰ کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد که از این میزان، ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک استان‌های آذربایجان غربی و وان ترکیه است.
در حال حاضر ترکیه یکی از مقصدهای اصلی کالاهای صادراتی کشور بوده و سالانه گردشگران زیادی از کشورمان به ترکیه سفر می‌کنند،ولی وجود برخی مشکلات مرزی و گمرکی به اعتقاد تجار، بازرگان و مسئولان استانهای مرزی دو کشور مانع رسیدن دو کشور به تجارت ۳۰ میلیارد دلاری است.
فراهم نبودن زمینه استفاده از راه آهن برای حمل مسافر بین ۲ کشور، سخت بودن تردد شهروندان ۲ کشور به ویژه شهروندان مرزنشین شایسته نبودن قوانین گمرک ۲ کشور، بروکراسی گمرکی، ۲۴ ساعته نبودن فعالیت گمرک‌ها و عوارض بسیار زیاد برخی کالاها در گمرک برخی مشکلاتی است که تجار، بازرگان و مسئولان استانهای مرزی وان ترکیه و آذربایجان_غربی به آن اذعان دارند.در این راستا نشست و دیدارهایی سالانه و یا ماهانه مسئولان تجار و بازرگان استانهای مرزی ترکیه و ایران برگزار می‌شود تا زمینه رفع این مشکلات مورد بررسی قرار گرفته و چاره اندیشی شود.
اجلاس تجاری اعضای اتاق بازرگانی وان و ارومیه به مدت دو روز، هفته جاری به میزبانی ارومیه برگزار و طی آن مشکلات مرزی و گمرکی دو طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت. طی این نشست بر بروکراسی اداری به عنوان یکی از موانع اصلی توسعه روابط تأکید شد.
*نبود شعبه‌های بانکی مانع تقویت تبادلات اقتصادی دو کشور است
رئیس اتاق بازرگانی شهر وان ترکیه در این نشست که آغاز شد با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی بین دو کشور نبود شعبه‌های بانکی متقابل در استان‌های مرزی است اظهار داشت: این خلأ مانعی در راه تقویت ارتباطات اقتصادی به شمار می‌رود.
همچنین مشکلات حمل‌ونقل، تعرفه‌های بالای گمرکی و بروکراسی‌های اداری در گمرک ۲ کشور ازجمله عمده‌ترین مشکلات تجاری بین ایران و ترکیه هستند. نجدت تقوا با بیان اینکه همسایگی دو کشور ایران و ترکیه بسیار قدیمی بوده و قرن‌ها در امنیت کامل استمرار داشته است، بیان کرد: می‌توان از این ظرفیت برای توسعه تجارت بهره برد. مشکلات مرزی و گمرکی مهمترین مانع رسیدن ایران و ترکیه به تجارت ۳۰ میلیارد دلاری است.
تقوا اظهار امیدواری کرد که این دیدار دو جانبه با حضور ۳۲ نفر از تجار و بازرگانان ترکیه‌ای و تجار و فعالان اقتصادی اهل ارومیه بتواند زمینه ساز حل مشکلات و کاهش موانع بین دو کشور و دو منطقه مرزی باشد.
رئیس اتاق بازرگانی شهر وان ترکیه گفت: مشکلات مرزی و شرایط گمرکی در هر دو طرف مرزهای ایران و ترکیه، مهم‌ترین مانع رسیدن دو کشور به تجارت ۳۰ میلیارد دلاری است و این موانع با نگاه مثبت مسئولان دو طرف برطرف می‌شود.تقوا خاطرنشان کرد: ایران و ترکیه تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین دو کشور را تا سال ۲۰۲۳ میلادی هدفگذاری کرده‌اند اما برای رسیدن به این هدف باید همه ساز و کارها به کار گرفته شود.وی فراهم نبودن زمینه استفاده از راه آهن برای حمل مسافر بین دو کشور سخت بودن تردد شهروندان دوکشور به ویژه شهروندان مرزنشین، شایسته نبودن قوانین گمرک دو کشور، بروکراسی گمرکی، ۲۴ ساعته نبودن فعالیت گمرک‌ها و عوارض بسیار زیاد برخی کالاها در گمرک را از جمله مشکلات وموانع توسعه روابط دو کشور برشمرد.
*مبادلات تجاری دو کشور راضی کننده نیست
تقوا با بیان اینکه کشور ایران و ترکیه حدود ۳۵۰ سال است که بدون جنگ و درگیری در کنار هم زندگی می‌کنند افزود: ایران و ترکیه ۵۶۰ کیلومتر و ارومیه و وان ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند که تعاملات در بسیاری از نقاط مرزی بر اساس اعتماد متقابل است.رئیس اتاق بازرگانی وان ترکیه با اشاره به اینکه شهروندان ترکیه برای سفر به گرجستان و قبرس می‌توانند از کارت ملی استفاده کنند اما برای سفر به ایران این امر میسر نیست افزود: باید به این سؤال پاسخ داده شود که آیا برای سفر به دو کشور نمی‌توان از راه‌آهن استفاده کرد چراکه اکنون شرایط راه‌ها و بزرگ‌راه‌های دو کشور اصلاً مناسب نیست.
وی با تأکید بر اینکه امروز مبادلات تجاری بین دو کشور به‌هیچ‌عنوان راضی‌کننده نیست گفت: انتظار حذف هزینه‌های گمرکی را نداریم اما معتقد هستیم که باید شرایط بیش‌ازپیش برای افزایش مبادلات تجاری مهیا شود.رئیس اتاق بازرگانی وان ترکیه تصریح کرد: پایانه‌های مرزی دو کشور باید اصلاح شود که دراین‌ارتباط می‌توانیم تعهد دهیم که شهرداری وان پایانه‌های مرزی ترکیه را اصلاح کند و متقابلاً انتظار داریم ایران هم چنین اقدامی انجام دهد.رئیس اتاق بازرگانی ارومیه نیز در این اجلاس با تاکید بر تقویت کمیته‌های گردشگری دو کشور ایران و ترکیه به خصوص استانهای مرزی اظهارداشت: باید برای بهبود مبادلات، دو طرف تلاش‌های لازم و دیدارها را از نقاط مختلف گسترش دهند.حسن انتظار با بیان اینکه این اجلاس در راستای اقدام عملی برای اجرایی شدن مصوبات پنجمین اجلاس استان‌های مرزی ایران و ترکیه که در سال ۹۴ به میزبانی خوی برگزار شد ترتیب یافته است افزود: در پنجمین اجلاس که در خوی برگزار شد مقرر گردید دو طرف برای برقراری ارتباط اقتصادی دیدارهایی داشته باشند.
*کمیته‌های گردشگری دو کشور تقویت شوند
وی با بیان اینکه کمیسیون و تیم‌های گردشگری دو طرف باید برای بهبود بخشیدن به وضع اقتصادی تلاش کنند عنوان کرد: انتظار داریم مدیران نمایشگاه‌های بین المللی ارومیه و وان با افزایش فعالیت‌های خود، برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده به منظور ارتباط هرچه بهتر دو کشور تلاش کنند.
رئیس اتاق بازرگانی ارومیه با بیان اینکه ما با کشورهای همسایه از جمله ترکیه هیچ مشکلی نداریم اظهارداشت: ما پتانسیل‌های زیادی داریم که بتوانیم صادرات داشته باشیم، متاسفانه با داشتن مراودات مناسب با کشورهایی چون ایالات متحده، مراودات مناسبی با ترکیه و به ویژه وان نداریم.
*وضعیت توریست‌های ایران وترکیه در مرزهای دو کشور شایسته نیست
عضو اتاق بازرگانی وان ترکیه دیگر سخنران این نشست با انتقاد از مناسب نبودن وضعیت تردد گردشگران و توریست‌های ایران و ترکیه در مرزهای دو کشور اظهار داشت: شرایط پایانه‌های مرزی ایران و ترکیه مناسب نیست و وضعیت توریست‌های دو کشور شبیه آوارگان جنگی است.فیضی چلیک تاش با بیان اینکه اصلاح پایانه‌های مرزی به‌هیچ‌عنوان کار سختی برای دو کشور نیست اظهارداشت: دو طرف می‌توانند این کار را درسریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند چراکه اکنون وضعیت توریست‌های دو کشور بیشتر شبیه آوارگان جنگی است.
چلیک تاش با بیان اینکه ایران و ترکیه به‌عنوان دو کشور هم دین باید بروکراسی و هزینه‌های سنگین گمرکی را حذف کنند خاطرنشان کرد: به‌عنوان یک تاجر همواره آرزو داشته‌ام که یک منطقه‌ای وجود داشته باشد که در آن شرایط تجارت، ساخت‌وساز، صنعت و توریستم همگی باهم فراهم باشد.
قدیمی‌ترین عضو اتاق بازرگانی وان ترکیه هم در این نشست اظهار داشت: ۲ کشور جمعاً ۱۶۰ میلیون نفر جمعیت دارند که بسیاری از رسوم و عادت‌های آنها شبیه هم هستند.حسن الهام اوغلی با بیان اینکه دو کشور ?۳۵۰?? سال است که با صلح و دوستی در کنار هم زندگی می‌کنند و باید از این ظرفیت بیش‌ازپیش استفاده کرد گفت: با کمک منابع انرژی ایران و صنعت ترکیه می‌توان بازار منطقه، اروپا و آفریقا را زیرپوشش قرار داد.
*سطح تجارت دو کشور ایران و ترکیه افزایش یابد
رئیس انجمن تجار وان ترکیه گفت: منابع انرژی ایران و بازار ترکیه می‌توانند در کنار هم بازار منطقه را تحت پوشش قرار دهد.
سلیمان گولر نیز در این نشست با تاکید بر ارتقای سطح روابط همه جانبه دو کشور ایران و ترکیه عنوان کرد: وان به‌عنوان شرقی‌ترین نقطه بازار غرب و ارومیه به عنوان غربی‌ترین نقطه بازار شرق منطقه هستند و در این راستا ضروری است که سطح تجارت این دو کشور افزایش یابد.
وی با بیان اینکه ۲۵ سال هست که با ایران تجارت می‌کنم و امیدوار هستم که نتیجه این جلسه را به‌صورت عملی و در افزایش مبادلات بین دو کشور شاهد باشم اظهارداشت: باید از منابع انرژی ایران و تکنولوژی صنایع ترکیه استفاده شود تا محصولات دو کشور بازار منطقه را تحت پوشش قرار دهند.
گولر از برپایی نمایشگاه شهرک‌های صنعتی مناطق آزاد بین ارومیه و وان خبر داد و گفت: باید نمایشگاه‌های محصولات دوطرف بیشتر از قبل برگزار شود و لازمه آن هماهنگی بیشتر بین دو طرف است.
رئیس انجمن تجار وان ترکیه با تاکید بر امضای قراردادهای تجاری بین دو کشور افزود: برگزاری نمایشگاه‌های متعدد تجاری و اقتصادی بین دو کشور باید منجر به امضای قراردادهای تجاری شود وگرنه برگزاری نمایشگاه بدون امضای قرارداد فایده‌ای برای دو طرف نخواهد داشت.
*مسافران ایرانی با ناراحتی و نارضایتی از ترکیه بازمی‌گردند
معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی نیز در این اجلاس گفت: مسافران ایرانی با ناراحتی و نارضایتی از سفر ترکیه بازمی‌گردند.
حسین امامی با انتقاد از وضعیت مسافران ایرانی در کشور ترکیه اظهار داشت: شهروندان ایرانی از سفر ترکیه راضی برنمی‌گردند، سالانه ۸ میلیون مسافر ایرانی به ترکیه و به ویژه وان سفر می‌کنندو در مقابل تعداد مسافران ترکیه به ایران بسیار اندک است.
وی با بیان اینکه طرف ترکیه‌ای و دفاتر مسافرتی آن باید با معرفی و تشویق شهروندان ترکیه برای سفر به ایران، این امر را دو طرفه کنند خاطرنشان کرد: با این وجود که مسافران ایرانی حجم بالای گردشگران ترکیه را تشکیل می‌دهند اما اغلب آنها هنگام برگشت از وضعیت هتل‌ها قیمت‌ها و برخوردهای بسیار بد طرف ترکیه‌ای گلایه‌مند هستند.
نائب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه نیز گفت: وان و آذربایجان غربی باید سهم دو تا چهار درصدی از مراودات تجاری ۳۰ میلیارد دلاری بین ۲ کشور ترکیه و ایران را عملی کنند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر،علی دیلمقانیان با بیان اینکه این تریبون می‌تواند حاکمان دو کشور را از مشکلات طرفین آگاه سازد عنوان کرد: سیاست‌گذاران و حاکمان دولتی دو کشور می‌توانند نشست‌های بدون مشکل فعالین اقتصادی طرفین را ببینند و آن را الگو قرار دهند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۶:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


سه × = 18