مشروطه‏خواهان آذربایجانى اندیشه سازان دموکراسی درایران

مشروطه‏خواهان آذربایجانى اندیشه سازان  دموکراسی درایران

قسمت سوم
نصرالله صالحی
گروه تاریخ: مجلس دوم و تشکیل حزب دموکرات: فتح تهران و بازگشت آزادى، زمینه مناسبى را براى فعالیت‏هاى حزبى و ابراز عقاید از طریق نشر روزنامه فراهم کرد. با فراهم شدن مقدمات انتخابات مجلس، دسته‏بندى‏هاى سیاسى نمود بیشترى یافت. بیش از همه، آزادى‏خواهان وابسته به فرقه‏هاى اجتماعیون ـ عامیون به فکر تشکیل حزب سیاسى نیرومندى افتادند. حاصل تکاپوى آنان تشکیل حزب دموکرات بود. جز این حزب، حزب اعتدالیون و چند حزب کوچک نیز در مجلس دوم تشکیل شد. درباره علت و چگونگى تشکیل حزب دموکرات به سه دیدگاه مختلف مى‏توان اشاره کرد:
دیدگاه اول : بنابراین دیدگاه، همراهى انقلابیون گیلان و آذربایجان با مجاهدان قفقازى نه تنها موجب ورود افراد تازه به صحنه سیاسى ایران شد، بلکه زمینه ورود افکار و جریان‏هاى جدید فکرى را نیز فراهم کرد. این افراد در اتحاد با چهره‏هاى برجسته لژفراماسونرى به تشکیل جریانى تندرو اقدام کردند که در قالب حزب دموکرات تجلى یافت. محیط طباطبایى به عنوان مدافع این دیدگاه مى‏نویسد :
لُژفراماسون ایران که دبیرالملک و کمال‏الملک و وحیدالملک و ذکاءالملک و حکیم‏الملک و حاجى سیدنصراللّه‏ تقوى و شیخ ابراهیم زنجانى و دکتر حسن‏خان که در محفل مرکزى آن مقام برجسته‏اى داشتند، با افراد مجاهد تندرویى که از قفقاز یحیى دولت‏آبادى بعد از فتح تهران در حین عبور از باکو به مقصد انزلى، چند روزى در باکو براى دیدار با سران فرقه اجتماعیون ـ عامیون ایران توقف مى‏کند تا از نقش آنان در فتح تهران تشکر کند. مى‏نویسد: »مقصودم ملاقات رؤساى فرقه مجاهدین اجتماعیون ـ عامیون است. مى‏خواهم به واسطه زحمتى که در پیشرفت مشروطیت ایران تحمل نموده‏اند از آن‏ها تشکر کنم« از جمله اتفاق و ترقى، ترقى‏خواهان یا لبیرال، اتحادیون (اجتماعیون ـ اتحادیون)، ترقى‏خواهان جنوب و داشناکسیون »اتحاد و اتفاق« نیز اشاره شده است. تقى زاده که در تبریز با مجاهدان تازه، مدتى را در روزهاى آخر دوران محاصره شهر به سر برده و آشنا شده بود پس از بازگشت به تهران با آنان همراه شد. در نتیجه، از ترکیب افراد برگزیده مجاهد و اعضاى شاخص لُژفراماسونِ طهران هسته مرکزى حزب دموکرات یا اجتماعیون ـ عامیون به وجود آمد.بنا بر این دیدگاه، چهره‏هاى برجسته لُژفراماسونرى تهران در تشکیل حزب دموکرات، نقش عمده و اساسى داشتند.
دیدگاه دوم : در این دیدگاه به نقش لُژفراماسونرى در تشکیل حزب دموکرات اشاره نشده، بلکه تشکیل آن، معلول سیر طبیعى جریانات سیاسى وحاصل شکاف میان رهبران مشروطه به دو جناح تندرو و میانه‏رو دانسته شده است. این دیدگاه از سوى پیشگامانى چون تقى زاده و مورخانى چون بهار، کسروى و رائین و آدمیت ارائه شده است. تقى زاده در سال ۱۳۳۷شمسى طى سخنرانى راجع به نهضت مشروطه ایران در پاسخ به این سؤال که احزاب سیاسى چگونه در مشروطه پدید آمدند مى‏گوید:
در مجلس اول، حزب سیاسى به این اسم وجود نداشت و فقط البته تندروان و محافظین بودند که عقاید بعضى از اولى‏ها شباهت به سوسیالیسم داشت. در مجلس دوم براى مرتبه اول، احزاب سیاسى پیدا شد که دو حزب مهم در تاریخ دوره آن مجلس، مباحثه و معارضه داشتند که یکى اعتدالیون و دیگرى حزب دموکرات بود که نسبتا تندرو و تشکیلات بسیار منظم به طرز اروپایى داشت و انبساط زیاد در مملکت پیدا کرد و افراد خیلى پر شور و فعال بودند… کسروى، شخص تقى‏زاده را عامل اصلى تشکیل حزب دموکرات دانسته و او را مسبب ایجاد دسته‏اى به نام »انقلابى« معرفى کرده است. آدمیت، حزب دموکرات را ادامه دهنده
»جمعیت اجتماعیون ـ عامیون مشهد« مى‏داند. و بر این اساس مى‏نویسد: بعد از فتح تهران در محیط تحرک سیاسى جدید، حزب دموکرت ایران با مرام دموکراسى ـ اجتماعى، جانشین فرقه‏هاى اجتماعیون ـ عامیون پیشین شد. او محمدامین رسول‏زاده را به عنوان تئوریسین و متفکر برجسته حزب دموکرات، و حیدر عمو اوغلو را به عنوان سازمان دهنده آن حزب معرفى مى‏کند. در کنار این دو شخصیت برجسته اهل قفقاز که هر دو تعلیمات خوبى را در حزب سوسیال دموکرات آن دیار آموخته بودند و در این زمینه در زمره افراد بى‏نظیر به حساب مى‏آمدند، به دیگر اعضاى برجسته ایرانى این حزب پرداخته و در معرفى آن‏ها نوشته است:ریاست کمیته مرکزى دموکرات را میرزا محمودخان (محمود محمود بعدى) به عهده داشت. رئیس فرقه در مدت هشت ماهه اول مجلس دوم سیدحسن تقى‏زاده بود، و پس از آن سلیمان میرزا اسکندرى.در کنار این افراد، چند عضو سرشناس دیگر نیز در مجموع افراد اصلى حزب حضور داشتند، از جمله میرزا عبدالحسین‏خان وحیدالملک، سیدمحمدرضا مساوات، میرزا احمد قزوینى عمارلوى، حسین‏آقا (پرویز بعد) و میرزا محمد خراسانى نجات. رائین در مورد چگونگى تشکیل حزب دموکرات، به نقش جماعتى از آزادى خواهان که در رأس آن‏ها حیدر عمو اوغلو بود اشاره مى‏کند.رئیس‏نیا نقش رسول‏زاده را برجسته‏تر دانسته، مى‏نویسد:او اندکى پس از رسیدن به تهران تازه فتح شده، در تشکیل و سازمان‏دهى حزب دموکرات ایران و تهیه نظام‏نام و مرام‏نامه و تعیین خط مشى حزبى با سیدحسن تقى‏زاده و حیدر عمو اوغلو همکارى داشته، سردبیرى ارگان آن (ایران‏نو) را که یکى از نقاط عطف روزنامه نگارى در ایران به شمار آمده، بر عهده گرفته است. بنا بر این دیدگاه، اندیشه تشکیل حزب دموکرات ایران توسط روشنفکران و مجاهدان مسلمانِ اهل قفقاز با فتح تهران طرح شد. آن‏ها تحت تعالیم حزب اجتماعیون ـ عامیون ایرانى و سوسیال دموکرات‏هاى قفقاز دست به چنین کارى زدند. این، دیدگاه غالب و رایج دهه‏هاى متمادى است که از سوى محققان ایرانى و خارجى پذیرفته شده است، حال آن که طبق دیدگاه سوم، این نظریه از اساس مورد خدشه جدى است.
دیدگاه سوم : خسرو شاکرى به عنوان محققى که بیش از چهارده دهه از عمر خود را صرف پژوهش درباره جنبش‏هاى چپ در ایران کرده با نگارش مقاله »ارامنه ایرانى و پیدایش سوسیالیسم در ایران (۱۹۰۵-۱۹۱۱م)« در واقع به طرح دیدگاه سوم پرداخته است. وى در این مقاله، تلاش مى‏کند تا در خصوص چگونگى تشکیل حزب دموکرات، ابتدا به رد نظریه غالب و رایج پیش‏گفته مبادرت ورزد و سپس با استناد به اسناد و مدارک اصیل، به اثبات این فرضیه بپردازد که ایده تشکیل حزب دموکرات، نخستین بار از سوى »روشنفکران ارمنى ـ ایرانى« نظیر ورام پیلوسیان و تیگران ترهاکوپیان طرح شده است. شاکرى مى‏نویسد:براساس تاریخ‏نگارى رسمى در مورد حزب دموکرات ایران، بنیان‏گذاران و رهبران ثابت این حزب عبارت‏اند از : سیدحسن تقى‏زاده، محمدتقى تنکابنى، حسینقلى نواب، شیخ ابراهیم زنجانى، سیدمحمدرضا مساوات، محمدامین رسول‏زاده، سلیمات میرزا اسکندرى و حیدرخان عمو اوغلو، تمامى این افراد، روشنفکران ایرانى غیر ارمنى با خاستگاه اسلامى بودند، [اما] براساس مکاتبات منتشر شده تیگران ترهاکوپیان و ورام پیلوسیان با تقى‏زاده، مشخص مى‏شود که پیشروان و نظریه‏پردازان حزب دموکرات و ارگان آن (ایران نو) چند تن از روشنفکران ارمنى‏ـ ایرانى عضو گروه سوسیال دموکرات تبریز بودند.
شاکرى براى اثبات این فرضیه به نامه‏هاى متعدد هاکوپیان و پیلوسیان خطاب به تقى‏زاده استناد مى‏کند که در ۱۳۲۷و ۱۳۲۸ق به زبان فرانسه از تبریز به تهران ارسال شده است. از آن‏جا که اصل دست‏خط این نامه‏ها به فرانسه در کتاب اوراق تازه‏یاب مشروطیت انتشار یافته، اهمیت آن‏ها برغالب محققانى که به زبان فرانسه آشنایى نداشته‏اند، پوشیده مانده، از این رو به نقش روشنفکران ارمنى ـ ایرانى در طرح ضرورت تشکیل حزب دموکرات، توجه نکرده‏اند.پیلوسیان درست یک ماه بعد از فتح تهران (۲ شعبان ۱۳۲۷) در نامه‏اى به تقى‏زاده اطلاع مى‏دهد که نظام‏نامه حزب را آماده و بعد از ترجمه به فارسى، از طریق محمدعلى اکبرخان، عضو رسمى انجمن تبریز، براى او ارسال خواهد کرد. او در ادامه نامه، تأکید مى‏کند که تقى‏زاده و یارانش موظف‏اند در مجلس دوم یک اکثریت دموکرات را به وجود آورند تا از این طریق به وضع کشور سر و سامان بخشند. او اضافه مى‏کند در انتخابات مجلس دوم که آغاز شده بود، باید »حزب ما« علیه مخالفانش فعالیت کند. او مى‏گفت از آن جایى که رقبایشان نه فعال بودند و نه مى‏توانستند اقدامى جدى به عمل بیاورند »کاندیداهاى ما فاتح خواهند شد«. در آخر، او فهرستى از ۲۲نفر کاندیداى حزب دموکرات ایران را براى انتخاب بعدى به تقى‏زاده ارائه مى‏کند. پیلوسیان از نقش سازمان دهنده حیدرعمو اوغلو در ایجاد تشکیلات حزبى در تهران غافل نبوده و در نامه ۱۴ محرم ۱۳۲۸از تقى‏زاده مى‏خواهد تا از قشون‏کشى حیدرخان علیه شاهسونان شورشى ممانعت کند و او را در تهران نگاه دارد، زیرا او »سازمان ده و مبلغ خوبى« است پیلوسیان در نامه ۲۹محرم ۱۳۲۸به تقى زاده یافتن معادل فارسى مناسبى را به جاى کلمه »دموکرات« پیشنهاد مى‏دهد. او در این نامه از اهمیت توجه به »نفرت ایرانیان از کلمات و اصطلاحات خارجى نامأنوس و غیرمتداول«یاد کرده و از تقى‏زاده مى‏خواهد که معادل مناسبى براى اصطلاح دموکرات بیابد، زیرا اغلب با لفظ سوسیال دموکرات اشتباه مى‏شود. خود وى در نامه ۲۹محرم ۱۳۲۸کلمه »ملتیون« را به عنوان معادل دموکرات پیشنهاد مى‏کند و سرانجام اصطلاح »عامیون« انتخاب مى‏شود. پیلوسیان با اذعان به نقش محورى رسول‏زاده در حزب دموکرات، در همان نامه از خروج او که براثر فشار دولت روسیه صورت گرفت، ابراز تأسف کرده، مى‏نویسد: کمیته مرکزى حزب »رهبرش را از دست داده است«.
این نامه‏ها که به بخشى از آن‏ها اشاره شد، مبین اثبات فرضیه شاکرى مبنى بر طرح ایده تشکیل حزب دموکرات از سوى روشنفکران ارمنى ـ ایرانى است، با این حال، چنان‏که از همین نامه‏ها برمى‏آید روشنفکران ارمنى از نقش کلیدى روشنفکران و مجاهدان مسلمان قفقازى، نظیر رسول‏زاده و حیدرخان در سازمان‏دهى و هدایت حزب دموکرات غافل نبوده‏اند.از بحثى که در باب چگونگى تشکیل حزب دموکرات طرح شد مى‏توان نتیجه‏گرفت که سه نیروى عمده در تشکیل این حزب نقش اساسى داشته است: روشنفکران ارمنى ـ ایرانى از جناح اقلیت سوسیال دموکرات تبریز در طرح ایده تشکیل حزب، مجاهدان مسلمان اهل قفقاز در سازمان‏دهى و ایجاد تشکیلات، روشنفکران و آزادى‏خواهان مسلمان ایرانى (عمدتا آذربایجانى) در همکارى و همیارى با دو گروه مزبور.حزب دموکرات از بدو تشکیل در قیاس با حزب رقیب (اعتدالیون) چند ویژگى بارز داشت: عناصر تشکیل دهنده آن غالبا جوان و از شمار طبقه تحصیل کرده جامعه بودند، چنان‏که «جوانان و شاگردان مدارس غالبا به هوادارى از این حزب تمایل داشتند»، تعدادى از روحانیون که گرایش‏هاى آزادى‏خواهانه داشتند نیز از اعضا اصلى آن بودندهم‏چنین شمارى از اعضاى و هواداران حزب در زمره روزنامه‏نگاران، خطبا و اهل قلم بودند. ۲۵ درصد از نمایندگان دموکرات در مجلس، تحصیلات دانشگاهى و چند نفر دکترا داشتند.
شیخ محمد خیابانى، شیخ ابراهیم زنجانى، سیدحسین اردبیلى، شیخ رضا دهخوارقانى، سیدحسن تقى‏زاده، سیدمحمدرضا مساوات و صدرالعلماء.دلیل وجود اعضا و هواداران روشنفکر خود، از پشتوانه فکرى قوى برخوردار بود. هنوز درباره ادبیات روزنامه‏اى غنى و به جا مانده از حزب دموکرات، مطالعه و بررسى جدى صورت نگرفته است.نمایندگان حزب دموکرات در مجلس سوم به جز یک نفر، بقیه از مناطق شمال، شمال غربى یا شمال شرقى بودند. هم مرزى این مناطق با کشور روسیه در انتقال اندیشه‏هاى انقلابى و چپ، به‏ویژه از منطقه قفقاز، امرى مسلم و قطعى است. تمایل به رادیکالیسم و تندروى در سیاست داخلى و خارجى از دیگر ویژگى‏هاى بارز حزب دموکرات بود. پایان

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۴:۵۸ ب.ظ

دیدگاه


5 × = چهل