مسکن مهر آذربایجان غربی اندر خم کوچه‌ها

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: احداث در خارج از محدوده شهر، نبود زیرساخت‌های مهم و ضروری از جمله فاضلاب، محیط‌های آموزشی و امکانات رفاهی به همراه کم کاری برخی تعاونی‌ها، استفاده از مصالح غیر استاندارد و… از ایراداتی است که به طرح مسکن مهر در آذربایجان غربی گرفته می‌شود.
این روزها طرح مسکن مهر استان آذربایجان غربی به ویژه ارومیه دارای چنان کمی و کاستی است که مدام بر سر زبان‌ها بوده و در تیررس رسانه‌ها قرار گرفته، طرحی که بی‌مهری آن اکنون دارد برای دارندگان آن آشکار می‌شود.
طرح مسکن مهر از جمله ابتکارات دولت گذشته بود که طی سال‌های اخیر، عده زیادی از هم وطنان را از دغدغه بی مسکنی نجات داد. این طرح یکی از پروژه‌های مهم برای خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد کشور بود که با واگذاری واحد‌های مسکونی شاید می‌توانست التهابات قیمت مسکن را کاهش دهد.
پروژه ساخت مسکن مهر به لحاظ گستردگی و اجرا به عنوان یک پدیده کلان بی نظیر تاریخی در بخش انبوه سازی واحد های مسکونی سطح کشور نقش کلیدی در گردش اقتصاد ملی اشتغال و فرصتی مناسب در سبد مالی هزاران خانواده روستایی و شهری متقاضی مسکن ایفا کرده است.
سهمیه استان آذربایجان غربی در ابتدای آغاز طرح مسکن مهر ۳۴ هزار و ۴۵۰ واحد بوده که از این رقم تا پایان نیمه اول سال جاری ۲۴ هزار و ۸۴ مسکن مهر در قالب تعاونی در استان در حال احداث بوده و بنا بود تا افتتاح پروژه‌های مسکن مهر استان در زمان بندی‌های مشخص تا پایان امسال تحقق یابد که هنوز به دلایل متعددی محقق نشده است.
به نظر می‌رسد در کنار لزوم توجه به زیرساخت‌های توسعه مسکن مهر باید بهداشت، آموزش، فرهنگ و مذهب این مجتمع‌ها و شهرک‌های مسکونی مسکن مهر نیز مدنظر جدی مسئولان قرار گیرد.
این در حالی است که نه تنها باید همه موانع برای تسریع اجرای پروژه‌های مسکن مهر استان مرتفع شود بلکه همکاری و همراهی شرکت‌های خدمات رسان برای بهره برداری از پروژه‌های مسکن مهر در آذربایجان غربی ضروری است و در کنار ارایه تسهیلات دولتی حل بروکراسی های اداری و همچنین حمایت همه جانبه از سرمایه گذاران این بخش؛ باید همه دستگاه‌های دولتی به کمک بیایند تا هر چه زودتر وعده‌های داده شده عملی شود. پیمانکاران اجرای پروژه‌های مسکن مهر در آذربایجان غربی نه تنها از عدم وجود مدیریت مستقل در این بخش گلایه دارند بلکه از تورم‌های شدید لوازم و مصالح ساختمانی و همچنین افزایش قیمت سازندگان انتقاد می‌کنند و معتقدند در برابر این افزایش قیمت‌ها روش اولتیماتوم و اعمال فشار برای تسریع در روند اجرای پروژه‌ها خیلی جوابگو نیست و به نظر می‌رسد ادامه ساخت واحدهای مسکونی در برخی شهرها با مشکلات جدی مواجه شود. این شرایط حاکم باعث شده تا آهنگ احداث مسکن مهر در استان و به خصوص در ارومیه کند شود و به گفته مسئولان امر، روند احداث مسکن مهر در شهرستان ارومیه رضایت‌بخش نیست.
احداث در خارج از محدوده شهر، نبود زیرساخت‌های مهم و ضروری از جمله فاضلاب، محیط‌های آموزشی و امکانات رفاهی به همراه کم کاری برخی تعاونی‌ها، استفاده از مصالح غیر استاندارد و… از ایراداتی است که به این طرح در استان آذربایجان غربی گرفته می‌شود.برخی نیز از اجرای بدون برنامه ریزی مسکن مهر در استان انتقاد می‌کنند و می‌گویند که متأسفانه مسکن مهر در این استان در مکان‌هایی احداث شده است که زیر ساخت های لازم در آن‌ها فراهم نبوده است.این در حالی است که طرح مسکن مهر در صورت اجرای مناسب می‌تواند مشکل مسکن در این استان را رفع کند و در حال حاضر بخش اعظمی از طرح‌های مسکن مهر در حال احداث ارومیه در خارج از محدوده شهر بوده که از امکانات آموزشی از قبیل مدرسه و نیز خدمات زیرساختی فاضلاب و… بی بهره است.
برای حل مشکل بافت‌های فرسوده می‌توان مسکن مهر را در آن‌ها اجرا کرد و چون دارای تمامی امکانات رفاهی و زیرساختی در این مکان‌ها وجود دارد طرحی موفق و کارآمد از آب در می‌آمد. از سوی دیگر وضعیت حمل و نقل عمومی شهرک گلمانخانه به عنوان یکی از پرحاشیه ترین مسکن‌های مهر استان، ورودی سایت، راه اندازی اورژانس، آتش نشانی کلانتری، خدمات شهری از جمله شعب بانک‌ها و مغازه و … از مشکلات این شهرک است. نبود فضای سبز، تجمع معتادان در محلی که برای فضای سبز در این شهرک ایجاد شده به همراه دزدی کابل‌های برق از دیگر مشکلات اهالی گلمان نشینان است.کارشناسان علوم اجتماعی معتقدند که مشکلات روحی و روانی خانواده‌های ساکن در این شهرک‌ها را تهدید می‌کند و نبود امکانات و زیرساخت‌های اولیه زندگی در این شهرک‌ها و توقعاتی که در خانواده‌ها وجود دارد زمینه را برای فروپاشی خانواده‌ها و ایجاد مشکلات روحی و روانی در آن‌ها هموار کرده است.
کامل نبودن زیرساخت‌های لازم همچون آب شرب، راه، مراکز آموزشی، بهداشتی و غیره دلیل نارضایتی مردم از مسکن مهر استان است و درست است که پروسه طولانی ساخت و تحویل مسکن مهر و عدم تحقق برنامه‌ریزی صورت گرفته در مورد آن جای پرسش دارد اما اصل موضوع که کیفیت این مسکن زیرساخت‌ها و حتی مکان احداث آن‌هاست علامت پرسش‌های فراوانی را با خود همراه ساخته است.
واقعیت این است که در بسیاری از شهرستان‌ها منهای مرکز استان که متقاضیان ناچار به قانع بودن به کاستی‌های آن به دلیل فرار از هزینه‌های سرسام‌آور اجاره‌نشینی هستند، از این پروژه استقبال نشد و بیشتر آن‌ها نیز دلیل مکان احداث آن را عنوان می‌کنند که نمونه و مصداق بارز در این مورد شهرک گلمانخانه است چرا که محل احداث مسکن مهر در این شهرک از امکانات اولیه دور بوده و حتی تردد در آن به سختی صورت می‌گیرد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۲ ساعت ۶:۴۵ ق.ظ

دیدگاه


8 × هشت =