مسجد تاریخی جامع ارومیه احیا و مرمت می شود

مسجد تاریخی جامع ارومیه احیا و مرمت می شود

آراز آذربایجان-مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: ادامه عملیات احیا و مرمت مسجد جامع ارومیه در سال جاری از اول اردیبهشت آغاز شده و تا پایان خرداد ادامه دارد.
جلیل جباری در خصوص جزئیات مرمت این بنای تاریخی با بیان اینکه احیا و مرمت مسجد جامع ارومیه از جمله پروژه‌های ملی استان است، افزود: در این مرحله از عملیات اقداماتی مانند پوشش سقف حجره‌های ضلع شرقی و ایزولاسیون آنها به اتمام می‌رسد.
وی با بیان اینکه همچنین در این مرحله نسبت به نماکاری دو طرف حجره‌های ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه اقدام می‌شود، افزود: یکی از اقدامات مهم در این راستا احیای ضلع شرقی مسجد بوده است که پس از مطالعات و کاوش‌های باستانی در این منطقه مشخص شد که این حجرات در طول سالیان گذشته تخریب شده بودند و نیاز است که دوباره احیا شوند.
وی با اشاره به آغاز عملیات مرمت منبر تاریخی مسجد جامع ارومیه، اضافه کرد: استحکام‌بخشی، بازسازی بخش‌های کمبود، پاک‌سازی و تثبیت نهایی از جمله اقدامات مرمتی است.
جباری گفت: عملیات مرمتی این اثر تاریخی زیر نظر کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و توسط متخصصان حوزه مرمت با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیون ریال انجام می‌شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی ادامه داد: این منبر که متعلق به دوره قاجار بوده با موافقت شورای ملی ثبت در سال گذشته در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده و این نشان از اهمیت و ارزش بالای این اثر تاریخی است.
منبر مسجد جامع ارومیه از نوع چوبی بوده و دارای ۳۵۶ سانتی‌متر طول، ۳۱۴ سانتی‌متر ارتفاع و ۳۱۵ سانتی‌متر عرض است.
این منبر در در گنبد خانه این مسجد قدیمی با گره چینی، نقوش هندسی، کتیبه و تزئینات مشبک قرار دارد دارد و بر پشت این منبر عبارت «حسب الخواهش خیر الحاج ملأ جعفر تاجر منبر تمام شد فی شهر ذی‌حجه الحرام سنه ۱۳۰۲» نوشته که به دوره ناصرالدین شاه قاجار برمی‌گردد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱:۰۱ ب.ظ

دیدگاه


6 + = پانزده