مسئولان محترم وعده بعدی افتتاح راه آهن ارومیه چه زمانی است

مسئولان محترم وعده بعدی افتتاح راه آهن ارومیه چه زمانی است

گروه گزار ش :با وجود اینکه مسئولان آخرین وعده افتتاح راه آهن را ۱۵ مهرماه اعلام کرده بودند اما با وجود گذشت این تاریخ گویا مسئولان یا در خواب به سر می برند یا بار دیگر وعده‌های خود را فراموش کرده اند.
پروژ راه آهن ارومیه ـ مراغه در سال ۸۰ و به طول ۱۸۵ کیلومتر با هدف وصل کردن آذربایجان غربی به راه آهن ملی و کمک به پیشرفت بیشتر این استان کلنگ زنی شده بود.
امروز و پس از گذشت ۱۷ سال از آغاز عملیات، شاهد این امر هستیم که با وجود اینکه خبر افتتاح نهایی طرح برای سال ۸۸ بوده اما مسئولان هربار بهانه‌ای نظیر کمبود بودجه، خلف وعده پیمانکار پروژه و دلایل مختلف دیگر افتتاح این پروژه را به تاخیر انداخته و خلف وعده‌های خود را لاپوشانی کرده‌اند.
ایستگاه این راه‌آهن در ارومیه که در سال گذشته چندین بار خبر از افتتاح نهایی آن به گوش رسید و مسئولان خبر از اتمام ۱۰۰ درصدی این پروژه دادند، بارها تبدیل به محفلی برای دور هم آمدن مسئولان و گرفتن عکس یادگاری برای قرار گرفتن در پرونده کاریشان شد و هر بار با فرا رسیدن زمان وعده‌ها خلف وعده‌ای طبق معمول گذشته رخ داده و زمان دیگری برای افتتاح آن به مردم وعده دادند.
آخرین وعده مسئولان که طبق معمول مُهر باطل خورد و شاهد محقق نشدن آن بودیم، سخنان محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه بود که در سفر اوایل اردیبهشت امسال خود به ارومیه خبر از افتتاح راه‌آهن تا پایان خرداد داد و مردم آذربایجان همچنان امیدوار به تحقق این وعده شدند.ناگفته پیداست که بسیاری از مردم و اهالی حتی بر اساس گفته های این مسئولان، برنامه‌ریزی های مختلفی نیز داشته اند.
اما متاسفانه خردادماه نیز به پایان آمد اما حکایت راه آهن ارومیه ـ مراغه همچنان پابرجا بود.
*تیرِ وعده به هدف نخورد!
بعدها با به پایان رسیدن خردادماه، مسئولان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اطمینان از افتتاح این پروژه در تیرماه خبر داده و این تاریخ را قطعی اعلام کردند که سید هادی بهادری به عنوان نماینده مردم ارومیه نیز این وعده را بارها در گفت و گو با خبرنگاران تایید کرد، اما این تیر نیز هدفی نداشت و همچون تمام ۱۷ سال گذشته به خطا رفت!
*بی مهریِ مهرماه به قطار ارومیه_ مراغه
با وجود اینکه هفته دولت در سراسر کشور با عنوان هفته افتتاح‌ها و بهره برداری ها برای مسئولان و رسانه ها تداعی می شود اما با گذشت هفته دولت نیز خبری از افتتاح بزرگترین پروژه ارتباطی در استان و منطقه نشد.
در اواسط شهریورماه، شنیده ها و اظهارات برخی مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس، حاکی از افتتاح این پروژه مهم و ۱۷ ساله همزمان با سفر ریاست جمهوری در ۱۵ مهر بود که بنا بر گفته مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی این وعده قطعی بوده و قرار بود سوت قطار ۱۵ مهرماه به صدا درآید.
مبارک قدم، در هفته دولت در حاشیه بازدید از ایستگاه راه آهن ارومیه _ مراغه در گفت و گو با خبرنگاران، گفته بود: ایستگاه راه آهن ارومیه با پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی در حال اجراست و با تکمیل آن یکی از بزرگترین مجتمع های ایستگاهی راه آهن کشور افتتاح می شود.
وی، بیان کرده بود: ۱۶ هزار متر مربع زیر بنای ایستگاه راه آهن ارومیه بوده که در زمینی به وسعت ۳۰ هکتار احداث شده و یکی از بزرگترین ایستگاه‌های شمال غرب کشور محسوب می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی، با اشاره به اختصاص ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث این خط آهن، اضافه کرده بود: برای اتمام و تکمیل این طرح ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی، بیان کرد: طرح به طور کامل به اتمام رسیده و هیچ چیزی مانع بهره برداری از این طرح نمی شود و در صورت مهیا بودن شرایط تا چند ماه آینده با حضور یکی از مقامات عالی رتبه کشوری راه آهن مراغه _ ارومیه افتتاح می شود.
البته سید هادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم در گفت و گو با خبرنگاران گفته بود که زمان دقیق افتتاح این پروژه همزمان با سفر ریاست جمهوری به استان خواهد بود تا وی پس از ۱۷ سال انتظار روبان خوش رنگ افتتاح این پروژه را بُریده و سوت قطار را به صدا در بیاورد.
*قطار نیامده قربانی گرفت!
با وجود اینکه تنها ۱۰ روز به زمان آخرین وعده مسئولان مانده بود ، ۴ مهرماه در تمام کانال‌های شبکه های مجازی خبری باعنوان قربانی شدن ۲ کارشناس راه آهن در قطار باری در حسنلوی نقده منتشر شد و مردم را در استفاده از این پروژه ۱۸ ساله دچار واهمه کرد.
البته این حادثه برای قطار باری ارومیه ـ مراغه در حالی رخ داد که معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های وزارت راه و شهرسازی اسفند سال ۹۶ خبر از ایمن بودن این راه آهن برای تردد قطار باری داده بود که می‌توان شرح خبر را در تیتر زیر بخوانید:
راه‌آهن ارومیه فقط مجوز تردد واگن باری دارد/ تردد قطار مسافربری پس از تایید ایمنی محور انجام می‌شود/ راه‌آهن را به قلب ارومیه می‌آوریم
با این تفاسیر و توضیحات، شاید بهتر است اولین مسافران قطار پس از افتتاح مسئولان بلند مرتبه باشند؟!به گزارش آرازآذربایجان به نقل از راه دانا، حال با توجه به اینکه ۱۵ مهر ماه هم گذشت و سفر ریاست جمهور به استان به دلیل مشغله‌های کاری و سفرهای مختلف لغو شد، به قول و وعده مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی خبری از مسئولان کشوری نیز به گوش نرسید و باری دیگر این پروژه در حاشیه امورات مسئولان قرار گرفته و افتتاحی صورت نگرفت
.arazazarbaijan.khanevdeh@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 2