آرازآذربايجان گزارش مي دهد

مسئولان متولی احیا می گویند دریاچه ارومیه آب ندارد اما حالش خوب است

مسئولان متولی احیا می گویند دریاچه ارومیه آب ندارد اما حالش خوب است

رقیه قربانی
گروه گزارش : مسئولان متولی احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی از حال خوب دریاچه و افزایش ۷۹ سانتی متری ارتفاع دریاچه ای خبر می دهند که ۹۰ درصد از سطح آن کاملا خشک شده است. به گزارش آراز آذربایجان، در حالی بیش از ۹۰ درصد دریاچه ارومیه خشک شده و قسمت جنوبی این دریاچه به کویر شوره زار تبدیل شده است و تغییرات آب و هوایی، طوفان شوری آب روستاهای اطراف دریاچه ارومیه و همچنین مبتلا شدن بسیاری از مردم اطراف دریاچه ارومیه به انواع بیماری و سقط جنین حیوانات اهلی در این روستاها گواهی بحرانی بودن نگین فیروزه ای ایران را می دهد، مسئولان متولی احیای دریاچه ارومیه با نمایش قسمتی از آب دریاچه ارومیه که می توان از آن به عنوان استخر دریاچه یاد کرد با برجسته کردن سعی دارند بگویند دریاچه آب ندارد اما حالش خوب است!نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه ای، اظهار کرده بود که آمارها درباره احیای دریاچه ارومیه مغایر با اظهارات دستاندرکاران است.
وی اذغان کرده است که مسئولان زیربط احیای دریاچه ارومیه در کمال خوش باوری ادعا می_کنند که دریاچه را احیا کرده ایم ولی آمارها چیز دیگری میگویند مسئولین استان و ستاد احیا به مردم ارومیه و دریاچه خیانت کردند.
در راستای انتقادات شدید این نماینده مجلس جلسه ای تحت عنوان نشست خبری عملکرد سه ساله دستگاه های متولی احیای دریاچه ارومیه برگزار شد و مدیران این دستگاه ها با اقدامی کاملا محافظه کارانه علی رغم اینکه از عملکرد دستگاه های یکدیگر راضی نبوده و حتی بر عملکرد یکدیگر نقد داشتند سکوت کرده و به برجسته کردن اقدامات خویش در طول سه سال گذشته پرداختند.
بازی با آمارهای مسئولان متولی احیای دریاچه ارومیه تمامی ندارد، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در نشست خبری که در طول یک ماه گذشته ترتیب داده بود اظهار کرده بود که سطح تراز دریاچه ارومیه ۱۶ سانتی متر کاهش یافته است در حالی در نشست خبری امروز خود از افزایش ۷۹ سانتی متر سطح تراز دریاچه ارومیه خبر داد.
یکی از مهمترین دستگاه های متولی احیای دریاچه ارومیه که هیچ گاه علاقه ای به ارتباط با خبرنگاران نداشته و تاکنون حتی یک بار نشست خبری با خبرنگاران ترتیب نداده است در این نشست خبری نیز غایب بود و نماینده خود معاون حفاظت و بهرهبرداری شرکت آب منطقهای استان را به این نشست فرستاده بود که وی نیز از اجرای ۱۷ پروژه احیای دریاچه ارومیه توسط شرکت آب منطقه ای استان خبر داد.
معاون حفاظت و بهرهبرداری شرکت آب منطقهای آذربایجان غربی گفت: به رغم کاهش بارندگیها امسال ۱٫۵ میلیارد مترمکعب آب به دریاچه وارد شده است.این در حالی است که تجریشی اظهار کرده بود که دریاچه ارومیه همواره از سیل و بارندگی پر شده است!
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در این نشست ، به حیاتی بودن احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: احیای دریاچه ارومیه به منزله احیای زندگی مردم است، در موضوع خشکی دریاچه مهمترین مقصر اصلی رفتار نادرست انسان با طبیعت و استفاده بی رویه از منابع آبی بوده است و این سبب خشکی ۹۰ درصدی دریاچه ارومیه شده است.
امیرعباس جعفری افزود: احیای دریتچه ارومیه از جمله مهمترین و اصلی ترین برنامه های دولت تدبیر و امید بوده ودر این راستا اقدام به تشکیل کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه کردند و ۲۷ راهکار مهم را در جهت احیای دریاچه ارومیه ارائه دادند.وی افزود: خشکی دریاچه ارومیه میتواند منجر به طوفانهای نمکی شود که در پی آن نابودی کشاورزی و انواع بیماریها به وجود خواهد آمد و اگر نتوانیم دریاچه را احیا کنیم جان ۱۴ میلیون نفر به خطر خواهد افتاد.
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: برای احیای دریاچه ارومیه راهکارهای همچون ممنوعیت افزایش وی افزود: در دولت یازدهم در کمتر از یک سال کارهای مطالعاتی توسط کارشناسان شروع شد و ۲۷ راهکار در قالب ۶ موضوع شامل تأمین آب از منابع جدید، اقدامات حفاظتی، تسهیل آب ورودی، کنترل و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، کنترل و کاهش برداشت آب از منابع سطحی و کاهش برداشت از آبهای زیرزمینی مشخص شد.
ورود ۱۰۵ میلیون مترمکعب پساب فاضلاب به دریاچه ارومیه
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای احیای دریاچه ارومیه ورود پساب فاضلاب به دریاچه ارومیه است، گفت: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در ۱۴ شهر سالانه ۱۰۵ میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده به پیکره دریاچه ارومیه سرازیر شود که این کار با پیشرفت خوبی در حال انجام است.شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در طول دو سال گذشته ۱۷۶ میلیارد تومان اعتبار جهت اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه دریافت کرده است و تاکنون ۱۴۰ کیلومتر شبکه خطوط انتقال اجرا شده و هم اکنون ۴۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده در سال به دریاچه انتقال داده می‌شود.این مسئول از آماده سازی تصفیه خانه شهرک گلمان برای ورود ۲٫۵ میلیون متر مکعب پساب به داخل دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: هم اکنون این تصیفه خانه دارای پیشرفت فیزیکی ۴۲ درصدی است.
اظهارات مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در خصوص ورود پساب تصفیه شده فاضلاب ها به دریاچه ارومیه در حالی است که نماینده مردم ارومیه در مجلس بارها از ورود فاضلاب به داخل دریاچه انتقاد شدیده کرده است.نادر قاضی پور اظهار کرده است که علاوه بر بحران خشک شدن، ورود فاضلاب به دریاچه نیز بحرانی زیست محیطی را برای ادامه حیات گونه_های طبیعی در این سرزمین رقم زده است.
وی اذعان کرده است که متاسفانه هنگام بارندگی، کلیه تصفیه خانه ها خاموش می شوند و تمامی پساب شهرک های صنعتی بدون تصفیه وارد دریاچه ارومیه می شود.قاضی پور خاطرنشان کرده است که در گزارش های سازمان حفاظت محیط زیست، زمان و میزان ورود فاضلاب و پساب به دریاچه وجود دارد اما متاسفانه هیچ اقدام پیشگیرانه ای توسط سازمان حفاظت محیط زیست صورت نمی گیرد.شرکت آب منطقه ای استان از از زمان آغاز اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه در حال پر کردن چاه های غیرمجاز هستند و بنا به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان_غربی تعداد ۶۰ هزار از چاه‌های آب آذربایجان غربی فاقد مجوز قانونی است که عاملی برای استفاده بی‌رویه از آب و در نهایت از اسباب خشکی دریاچه ارومیه است.
این در حالی است که بنا به اظهارت رئیس اتاق بازرگانی ارومیه پرکردن ۳ هزار چاه آب اطراف دریاچه ارومیه به معنی نابودسازی کشاورزی است.حسن انتظار اظهار کرده بود که آذربایجان_غربی قطب کشاورزی کشور و یکی از بزرگ‌ترین تأمین کنندگان محصولات کشاورزی ایران است.
وی افزود: آذربایجان غربی از استان‌های پر آب کشور است اما مدیریت مصرف آب در این استان به خوبی انجام نمی‌شود و این امر تبعات متعددی را در پی آورده است.
انتظار گفت: هم اینک دولت تلاش می‌کند ۳۰۰۰ چاه آب کشاورزان منطقه را در قالب راهکارهای احیا دریاچه ارومیه پر کند در حالیکه تأمین آب به روش‌های جایگزین هنوز به انجام نرسیده بنابراین مسدودسازی چاه‌های آب به معنی نابود سازی کشورزی منطقه و ایجاد مشکل در معیشت کشاورزان آذربایجان غربی است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه اظهار داشت: شایسته است دولت پیش از مسدودسازی چاه‌های آب به فکر راهکارهای جایگزین برای آبیاری زمین‌های کشاورزی باشد و با حمایت‌های مختلف و با تأمین مخازن ۱۰ هزار لیتری یا کوچک‌تر بستر لازم برای آبیاری قطره‌ای را فراهم آورد
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در این نشست اظهار کرد: هم اکنون تقریباً در تمام حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیش از ۸۰ درصد ریزگردها مهار شده‌اند.وی افزود: هیچ ردیف تخصیص اعتبار برای خود ستاد احیا نداریم بلکه این ستاد به مثابه یک سازمان برنامه و بودجه کوچک است که مسائل و طرح‌های مربوط به احیا دریاچه ارومیه را مدیریت می‌کند.
به گزارش آراز آذربایجان، در واقع نشست خبری مدیران شش دستگاه متولی اجرای طرح_های احیای دریاچه ارومیه جلسه توضیح و بسط عملکرد و برجسته کردن اقدامات ناقص و بعضا نادرست آنان در جهت احیای دریاچه ارومیه برگزار شد .

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۷:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


5 − پنج =