معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي:

مسئولان بر پروژه های احیای دریاچه ارومیه نظارت کنند

مسئولان بر پروژه های احیای دریاچه ارومیه  نظارت کنند

گروه اجتماعی:آخرین وضعیت اجرایی پروِژه های مصوب احیای دریاچه ارومیه در نشستی با حضور معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی و مدیران دستگاههای اجرایی استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی و نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان در این جلسه بر تبیین اثرات خشکی دریاچه ارومیه به مردم و آگاه سازی بهره برداران کشاورزی از تهدیدات این پدیده و زمینه سازی افزایش مشارکتهای عمومی در اجرای طرح های مدیریت منابع آب و صرفه جویی در مصرف آب تاکید کرد.
هادی بهادری همچنین نظارت بر پروژه های احیای دریاچه ارومیه،کنترل کانونهای تولید ریزگرد در حوضه دریاچه ارومیه و کنترل احشام درمراتع و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی، جلوگیری از برداشت های غیر مجاز از آبهای سطحی و زیرزمینی و همکاری و هماهنگی دستگاههای اجرای این طرح ملی را خواستار شد.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی هم در این جلسه با اشاره به شناسایی کانونهای ریزگرد در اطراف دریاچه ارومیه گفت: طرح پایلوت مبارزه بیولوژیک با گردوغبار در چهار شهرستان واقع در حاشیه غربی دریاچه ارومیه آماده اجرا شده است. رحمان وهاب زاده افزود: در حاشیه دریاچه ارومیه ۶۲ سامانه عرفی چرای دام در مراتع وجود دارد که پس از تهیه نقشه برداری و تعیین محدوده این مناطق این طرح اجرایی می شود.
وی ادامه داد: این محدوده شامل ۱۶۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از مراتع واقع در شهرستانهای ارومیه، سلماس، نقده و میاندوآب را شامل می شود که برنامه های قرق، عملیات بیولوژیکی و بوته کاری برای مقابله باکانونهای تولید ریزگرد و گسترش آن اجرایی می شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی نیز در ادامه این جلسه گفت: انتقال پساب تصفیه خانه های موجود در شهرهای اطراف دریاچه یکی از مصوبات ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه است که در همین رابطه عملیات تکمیل شبکه فاضلاب و انتقال پساب تصفیه خانه های ۱۲ شهرستان واقع در حاشیه دریاچه در آذربایجان غربی اجرا می شود. رسول اکبری با بیان اینکه در این طرح ۳۰۰ میلیون مترمکعب پساب از شهرهای حاشیه دریاچه در استانهای آذربایجان غربی و شرقی به بستر دریاچه منتقل می شود افزود: با تکمیل این پروژه از۱۲ شهرستان آذربایجان غربی ۱۰۳ میلیون مترمکعب پساب به دریاچه منتقل می شود و برای همین منظور ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که از این میزان ۳۰۰ میلیارد تومان ازمحل اعتبارات ستاد ملّی اختصاص می یابد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت اب منطقه ای آذربایجان غربی نیز در ادامه این جلسه گفت: از مصوبات ستاد ملّی احیای دریاچه انجام ۱۴ پروژه به شرکت محول شده است برای اجرای ۱۲ طرح ۱۰۶ میلیارد تومان مصوب شده است.
افشین امیرپور دیلمی افزود: نصب ۶۰۰۰ کنتور هوشمند به چاههای مجاز در اراضی کشاورزی حاشیه دریاچه و همچنین برق رسانی و نصب کنتور هوشمند به ۳۰۰۰ چاه مجاز دیگر در محدوده زمینهای حاشیه آبریز دریاچه ارومیه، لایروبی انهار و تشکیل اکیپ های بازرسی و نظارت و مقابله با برداشت های غیر مجاز را از دیگر تعهدات این شرکت عنوان کرد.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: در راستای مصوبه ستاد ملّی احیای دریاچه ارومیه با هدف کنترل و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی ۷۰۰۰ هکتار از اراضی زراعی سیستم آبیاری بارانی و ۱۰۰۰۰ هکتار از باغات واقع در حوضه آبریز دریاچه به سیستم آبیاری قطره ای مجهز می شوند . رسول جلیلی افزود: تاکنون در زمینهای زراعی واقع در حاشیه دریاچه سیستم آبیاری بارانی در ۳۶۸ هکتار به بهره برداری رسیده و مراحل طراحی این شبکه نیز در ۲۰۰۰ هکتار انجام شده است. وی در خصوص اجرای شبکه آبیاری قطره ای نیز افزود: تاکنون ۴۰۰ هکتار از باغات استان به این نوع سیستم ابیاری تجهیز شده است و طراحی شبکه آبیاری و مطالعات آن در ۴۰۰۰ هکتاردیگر نیز در حال اجرا است .

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۵:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


هشت − = 6