مسئولان اقتصادی فضای مثبت بازار را تحت کنترل دارند

مسئولان اقتصادی فضای مثبت بازار را تحت کنترل دارند

گروه اقتصادی: یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مسئولان اقتصادی به شدت فرایند شکل گیری ایجاد فضای مثبت در بورس را تحت کنترل دارند تا فضای سال ۹۹ ایجاد نشود، گفت: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان پول از بازار سرمایه خارج شد.
فردین آقابزرگی درباره جاماندگی بازار سرمایه از بازدهی بازارهای موازی اظهار داشت: تجربه نشان داده بازار سرمایه با یک فاصله زمانی معقول هم‌جهت با سایر بازارهای موازی حرکت می‌کند، به ویژه در شرایطی که یک دوره اصلاح قابل توجهی از سال ۹۹ در حال سپری شدن است. بنابراین این انتظار که بازار سرمایه خود را با بازارهای موازی تطبیق دهد کاملا منطقی و توجیه‌پذیر است.
وی ادامه داد: البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که بازه زمانی ۳ تا ۵ ساله اخیر یعنی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بورس به طور مجموع ۳۵۰ درصد رشد را تجربه کرد و در همان دوره سوال این بود که چرا در شرایطی که اقتصاد کشور راکد است اما بازار سرمایه رشد می‌کند و همان دوره بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها تا حدودی رشد داشت. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اما علی‌رغم بازدهی و رشد ۳۵۰ درصد آن دوره، کماکان بازدهی بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی مانند مسکن ارز یا کالای مصرفی کمتر است.
آقابزرگی با اشاره به دلیل عقب ماندگی بازار سرمایه از حرکت متناسب با بازدهی سایر بازارهای موازی گفت: دلیل این شرایط بازار سرمایه به فضای سال ۹۹ که همه به قصد سفته بازی وارد باز شدند، برمی‌گردد. معتقدم مسئولان اقتصادی اعم از مسئولان بورس و ارکان بورس به شدت فرایند شکل‌گیری ایجاد فضای مثبت در بورس را تحت کنترل دارند تا فضای سال ۹۹ ایجاد نشود. مصداق تحت بازار هم عملکرد بورس در دوماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ است که در این شاخص کل ۱۶ درصد بازدهی و شاخص هم وزن هم بازدهی ۳۰ درصدی را کسب کرد که این اعداد و ارقام نسبت به سال گذشته که شاخص کل حدود ۴ درصد رشد و شاخص هم‌وزن ۲۰ درصدی بازدهی منفی داشت، این میزان بازدهی قابل قبول بود.
وی ادامه داد: در ادامه رشد شاخص کل و شاخص هم وزن، بلافاصله از طریق انتشار ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق، حذف عرضه اولیه برای کدهای بورسی اشخاص حقیقی و با اعمال روش‌ها و سیستم‌هایی که ادامه رشد بازار را تحت کنترل داشتند، جلوی این رشد گرفته شد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: در همین دوره درباره شرایط بازار، برخی از مسئولان مدعی شدند متغیرهای جهانی اقتصادی و کاهش قیمت کامودیتی‌ها باعث ریزش شاخص شده حال اینکه جنگ روسیه و اوکراین بهمن ماه سال گذشته رخ داد اما به گفته مسئولان بازار سرمایه ایران خردادماه به این رویداد واکنش نشان داده در حالی که در همین دوره قیمت نفت هم رو به افزایش بوده‌است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایلنا،آقابزرگی گفت: به طور قطع شرایط بورس بی‌ارتباط با متغیرهای کلان نیست اما وزن مهم در این شرایط آن اراده‌ای است که معتقد است سهامداران خرد که برای سفته بازی وارد بازار شدند با این شرایط خسته می‌شوند و بازار را رها می‌کنند کما اینکه همین اتفاق هم افتاد و در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان پول از بازار سرمایه خارج شد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۸:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


سه + 7 =