مروری بر روند توسعه ورزش بانوان پس از پیروزی انقلاب

مروری بر روند توسعه ورزش بانوان پس  از پیروزی انقلاب

علی احمدپور
گروه گزارش : نگارنده به حضور بدون حجاب بانوان ورزشکار در زمان شاهنشاهی و عدم توفیقات آنها اشاره می کند و از پیروزی ها و غرورآفرینی های بانوان ورزشکار مسلمان و با حجاب در پس از انقلاب اسلامی سخن می گوید و با ارائه دو جدول از تعداد بانوان حاضر در المپیک و میزان مدال آوری های آنها در بازیهای آسیایی پس از انقلاب سخن می گوید.”…. در کشور ایران و در پیش از انقلاب اسلامی بر خلاف تبلیغات گسترده ای که نظام شاهنشاهی با ظاهر الگوگیری تقلیدی از نظام های غربی درباره حضور اجتماعی زنان می کرد، اما در عمل نتیجه مناسبی از حضور زنان در میادین ورزشی گرفته نمی شد. پیش از انقلاب، زنان ایرانی بدون رعایت موازین اسلامی در رقابت های جهانی حاضر می شدند، اما هرگز این رهاشدگی منجر به پیشرفت ورزش بانوان نشد. غربی شدن که در تفکر مخدوش پهلوی، تنها عامل پیشرفت معرفی می شد هیچ تاثیر مثبتی در ورزش بانوان همانند بسیاری از حوزه های دیگر نداشت.
*زنان ایرانی و رقابت های المپیک
با نگاهی به آمار حضور زنان ایران در ادوار رقابت های المپیک می توان به چنین ادعایی صحه گذاشت. اگرچه تاکنون در المپیک، ورزش زنان ایرانی موفق به دریافت مدال نشده است، اما سیر حضور زنان در این رقابت ها از نظر تعداد ورزشکار و نیز تداوم حضور در المپیک، خود یک شاخص مهم برای ارزیابی است ….”اهمیت دادن به جایگاه زن طبق آنچه که فطرت و حس کمال‌جویی انسان تعیین می کند، نه تنها نقص و آسیب اجتماعی محسوب نمی شود، بلکه به رشد و بالندگی جامعه نیز کمک می کند. اسلام توجه ویژه ای به نقش زن در جامعه دارد و بر اساس ساختارهای کنونی جوامع انسانی، رعایت موازین و ضوابط اسلامی برای حضور در اجتماعات و رقابت های ورزشی، محدودیتی برای زنان ایجاد نمی کند.چالش هایی که امروز با مدیریت جوامع غربی در عرصه ورزش برای زنان به وجود می آید، حاصل رویکرد ضد حقوق بشری این دسته از کشورهاست که اجازه آزادی و مختار بودن زنان در انتخاب حجاب برای شرکت در رقابت های ورزشی را نمی دهند. از این رو، بخش عظیمی از جمعیت جهان به دلیل آنکه معتقد به آموزه های اسلامی هستند فرصت حضور در چنین میادینی را به دست نمی آورند.با وجود چنین اعمال سلیقه هایی، در برخی از رشته ها که ممانعت جدی از وجود حجاب برای زنان ورزشکار به عمل نمی آید، مسیر پیشرفت و نزدیک شدن به سطح رقبای برتر جهانی در این رشته ها نیز با سرعت بیشتری طی می شود.در کشور ایران و در پیش از انقلاب اسلامی بر خلاف تبلیغات گسترده ای که نظام شاهنشاهی با ظاهر الگوگیری تقلیدی از نظام های غربی درباره حضور اجتماعی زنان می کرد، اما در عمل نتیجه مناسبی از حضور زنان در میادین ورزشی گرفته نمی شد. پیش از انقلاب، زنان ایرانی بدون رعایت موازین اسلامی در رقابت های جهانی حاضر می شدند، اما هرگز این رهاشدگی منجر به پیشرفت ورزش بانوان نشد. غربی شدن که در تفکر مخدوش پهلوی، تنها عامل پیشرفت معرفی می شد هیچ تاثیر مثبتی در ورزش بانوان همانند بسیاری از حوزه های دیگر نداشت. از ۱۲ دوره المپیک که در عصر پهلوی برگزار شد، ایران تنها در دو دوره ۱۹۶۴ و ۱۹۷۶ توانست نماینده زن در این رقابت ها داشته باشد؛ در حالیکه در پنج دوره متوالی المپیک تا سال ۲۰۱۲ ایران توانست ورزشکار زن با رعایت ضوابط اسلامی به این رقابت ها اعزام کند و این مسیر رو به رشد در سال ۲۰۱۲ با رکورد شکنی بی سابقه از نظر تعداد و درخشش این نمایندگان در رشته های مربوط به خود مواجه شد. در این المپیک، «الهه احمدی» که نخستین بار در تاریخ ورزش ایران در رشته بانوان به جمع فینالیست های یک رشته ورزشی در المپیک (رشته تفنگ بادی) رسیده بود در نهایت از میان هشت ورزشکار در رتبه ششم قرار گرفت.
*بانوان ورزشکار ایرانی در رقابت های آسیایی
همین روند در رقابت های آسیایی نیز در میان ورزشکاران زن ایرانی دیده می شود و تفاوت نتایج در پیش و پس از انقلاب کاملا مشهود است. زنان ایران اولین بار در سومین دوره بازی های آسیایی در سال ۱۹۵۸ توکیو شرکت کردند. اولین مدال آوری زنان کشورمان هم در یک رشته تیمی به دست آمد که تیم والیبال زنان در سال ۱۹۶۶ در تایلند و در پنجمین دوره این بازی ها توانست به نشان برنز دست یابد. پس از آن در رقابت های سال ۱۹۷۴ تهران، بانوان ایران توانستند دو مدال نقره و برنز در اسلحه فلوره شمشیربازی زنان و مدال طلای تیمی همین رشته را کسب نمایند.اما بعد از انقلاب و به ویژه پس از دوره جنگ تحمیلی، سیر صعودی موفقیت ها و درخشش ورزش بانوان ایران در این رقابت ها آغاز شد. در رقابت های ۲۰۰۲ بوسان کره، تیم تپانچه ۱۰ متر زنان ایران با کسب یک نشان نقره نخستین مدال ایران در این رقابت ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی را دریافت کرد. در ۲۰۰۶ دوحه قطر، کاروان ایران در بخش زنان با ۲۶ ورزشکار خود صاحب سه مدال شد. در ادامه این مسیر، کاروان ایران در شانزدهمین دوره بازی های آسیایی در گوانجوی چین با حضور ۸۸ زن در ۱۴ رشته ورزشی صاحب ۱۴ مدال طلا، نقره و برنز شد و با رشدی چشمگیر در نفرات و کسب مدال ها نقش ماندگاری را از خود بر جای گذاشت.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۲۴ ق.ظ

دیدگاه


× نُه = 54