مرغ بازهم از سفره‌ مردم استان پَر کشید

سکینه اسمی
گروه گزارش: در روزهای اخیر کمبود گوشت مرغ در بازار آذربایجان غربی با وجود اینکه این استان از قطب های تولید مرغ شناخته می شود، موجب نارضایتی و گلایه مردم شده است.
در روزهایی که مردم گرفتار شیوع بیماری ویروس کرونا هستند برخی از شهروندان برای تأمین نیازهای ضروری خود از جمله گوشت مرغ با مشکل مواجه بوده و هم اکنون در بسیاری از مغازه‌های استان مرغ کمیاب شده است.
مردم استان بالا بودن قیمت، کمبود و صف‌های طولانی در روزهای کرونایی برای تأمین مرغ موردنیاز را در حالی تجربه می‌کنند که آذربایجان غربی یکی از قطب‌های تولید مرغ بوده و در برخی از مواقع سال مرغ مازاد تولید را روانه بازار سایر استان‌های کشور نیز می‌کند.خروج مرغ زنده از استان به سایر استان‌ها ممنوع است و مرغ‌داران موظف هستند مرغ تولیدی خود را در کشتارگاه‌های استان کشتار کنند اما با وجود ممنوعیت خروج مرغ باز هم چند روزی است بازار تأمین گوشت مرغ استان آشفته شده است.متأسفانه چند روزی است، مجدداً عرضه مرغ در بازار ارومیه کم شده است و در برخی مناطق مردم برای تأمین مرغ دچار مشکل هستند، بطوری که مردم مجبورند ساعت‌ها در صف‌های طولانی برای تهیه مرغ منجمد منتظر بمانند که این وضعیت در این بحران کرونا اصلاً قابل قبول نیست.
کمبود مرغ در آذربایجان غربی مقطعی است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت گوشت مرغ در استان با بیان اینکه کمبود مرغ در استان مقطعی است و تا دو الی سه روز آینده مشکل کمبود مرغ برطرف می‌شود، افزود: آذربایجان غربی قطب تولید مرغ کشور به شمار می‌رود و هیچ کمبودی در زمینه تولید نداریم و این کمبود مقطعی بود و دو الی سه روز آینده برطرف می‌شود.
وی علت کمبود مرغ را هجوم آذربایجان شرقی برای تأمین نیاز مرغ از استان عنوان و اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی با قطب جمعیتی در همسایگی استان کمترین میزان تولید و بیشترین میزان مصرف مرغ را دارد و در مقاطعی از سال در زمان مواجهه با کمبود مرغ به استان ما هجوم می‌آورند که این امر موجب مشکلاتی در بازار مرغ استان می‌شود.
نیاز آذربایجان غربی در پیک مصرف مرغ ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تن جوجه ریزی در استان خبر داد و گفت: در حالی که نیاز استان به گوشت مرغ در پیک مصرف سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن است که میزان جوجه ریزی مازاد بر نیاز استان است.
وی با بیان اینکه نیاز مردم استان در شب عید برای تأمین گوشت مرغ برنامه ریزی شده و کمبودی نخواهیم داشت، تاکید کرد: این کمبود مرغ و گرانی قیمت مقطعی بوده و بزودی مشکل بازار مرغ استان برطرف می‌شود.
جلیلی با بیان اینکه کمبودی از لحاظ تأمین و عرضه مرغ در استان وجود ندارد، افزود: با توجه به افزایش قیمت گوشت مرغ آماده طبخ تازه در سطح بازار استان، شرکت پشتیبانی امور دام آذربایجان غربی پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان صمت، اقدام به توزیع مرغ منجمد داخلی کشتار شده با خط ۲ اتوماتیک در سطح استان کرده است و این روند همچنان ادامه دارد.
کمبودی در تامین مرغ استان وجود ندارد حتی مازاد بر مصرف نیز تولید شده است
جلیلی اظهار کرد: با توجه به اینکه آذربایجان_غربی یکی از قطب‌های تولید گوشت مرغ در کشور محسوب می‌شود و با توجه تامین صد درصدی نهاده‌ها برای مرغداران و جوجه ریزی هایی که در دی ماه و بهمن ماه اتفاق افتاده هیچ کمبودی در تامین مرغ استان وجود ندارد حتی مازاد بر مصرف نیز تولید شده است.وی همچنین با بیان اینکه برای ایام شب عید نیاز برنامه ریزی لازم انجام شده و کمبودی نخواهیم داشت، تصریح کرد: فروش مرغ خارج از قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار یعنی هر کیلو بیشتر از ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان غیر قانونی است و در صورت عرضه مرغ بیشتر از نرخ دولتی با متخلفان برخورد می‌شود.وی ادامه داد: از زنجیره‌های تولید طیور و مرغداری‌های استان درخواست داریم که در خصوص ساماندهی مشکل نحوه خرید و فروش مرغ زنده درب مرغداری به جای درب کشتارگاه مشارکت و همکاری لازم را با کشتارگاه‌ها داشته باشند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان_غربی گفت: در آذربایجان غربی برخلاف سایر استان‌ها سالیان متمادی خرید و فروش مرغ زنده درب کشتارگاه انجام می‌شد که با برگزاری جلسات تخصصی با تشکل‌های هر دو صنف و پیگیری‌های مستمر این امر به خرید درب مرغداری‌ها تغییر یافت و این مشکل مرتفع شد.
وی با بیان اینکه نحوه قیمت گذاری در چهارچوب قیمت‌های ستاد تنطیم بازاراستان و بر اساس قیمت روز منطقه‌ای و قیمت یکسان در سطح استان مشخص و تعیین می‌شود، افزود: در توافقنامه جدید نحوه پرداخت وجه مرغ زنده به صورت نقدی و با پرداخت ۱۵ روزه توسط کشتارگاه‌ها انجام خواهد گرفت.جلیلی با تاکید بر اینکه تمامی نهاده‌های دامی مرغداران با ارز دولتی در اختیار آنان قرار گرفته است، ادامه داد: شهروندان گوشت مرغ قطعه بندی مورد نیاز خود را به صورت بسته بندی کد دار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کنند.
غیرقانونی بودن فروش مرغ و تخم مرغ خارج از قیمت مصوب در آذربایجان غربی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی در آخرین جلسه تنظیم بازار استان چند روز گذشته با اشاره به افزایش قیمت مرغ در بازار، گفت: فروش مرغ خارج از قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار یعنی هر کیلو بیشتر از ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان غیر قانونی است.نادر صادقی، با اشاره به ضرورت ساماندهی بازار فروش مرغ و تخم‌مرغ در استان، گفت: متأسفانه تعداد معدودی از فروشندگان مرغ اقدام به فروش مرغ گرم بیش از قیمت مصوب می‌کنند که این موضوع غیرقانونی است و دستگاه‌های نظارتی باید با این افراد برخورد قانونی کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور، درج قیمت مرغ به قیمت مصوب بر روی بسته بندی در کشتارگاه‌ها الزامی است و تا اطلاع ثانوی کشتارگاه‌ها نمی‌توانند بیشتر از یک درصد ظرفیت خود مرغ را به صورت قطعه بندی شده به بازار عرضه کنند.
صادقی همچنین با تاکید بر اینکه تمامی نهاده‌های دامی مرغداران با ارز دولتی در اختیار آنان قرار می‌گیرد، افزود: هر گونه فروش مرغ و تخم‌مرغ خارج از قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار غیرقانونی است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی از برخورد قانونی و جریمه ۲۲ میلیارد ریالی مالکان مرغداری‌های تخم گذار در استان خبر داد و گفت: در صورت عرضه تخم‌مرغ توسط مرغداران به قیمت آزاد و بیشتر از نرخ دولتی با متخلفان برخورد می‌شد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر، باید بر اساس وعده مسئولان آذربایجان غربی منتظر ماند و دید هفته آینده مشکل مرغ حل می‌شود یا بازار نیاز اساسی و ضروری مردم با آشفتگی سال جاری را به پایان می‌رساند.
Arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۳ ب.ظ

دیدگاه


3 + = دوازده