مرغداران اعتراضات خود را به کف خیابان کشاندند

مرغداران اعتراضات خود را به کف خیابان کشاندند

گروه اقتصادی: در چند روز گذشته صنف مرغداران اعتراضات خود را به کف خیابان ها کشاندند و به وضع موجود واکنش نشان دادند. آن ها به افزایش قیمت نهادهای دامی و کاهش قیمت مرغ کشتار معترض بودند و معتقدند این وضعیت باعث تحمیل ضرر و زیان های سنگینی به صنعت مرغداری شده است.
اعتراضاتی که با توجه به آمار و ارقام به نظر می رسد اعتراضی بجاست. نوسانات چند ماه اخیر بازار ارز و افسارگسیختگی قیمت ارزها به خصوص دلار باعث شده است تا وضعیت بازار با بی نظمی هایی مواجه شود. این موضوع برای تولیدکنندگان و صنایعی که بخش اعظمی از تولید آن ها به موضوع واردات از کشورهای دیگر وابسته است مشکل جدی تری به نظر می رسد. از جمله این صنایع می توان به صنعت مرغداری اشاره کرد.
در چند روز گذشته مرغدارانی که از وضعیت موجود به تنگ آمده بودند اعتراضات خود را به کف خیابان ها کشاندند و حتی برخی از آن ها در مقابل درب نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند تا شاید صدایشان به گوش رئیس جمهور برسد. دلایل عمده اعتراضات آن ها افزایش قیمت نهادهای دامی به خصوص ذرت و سویا در ماه های اخیر و کاهش قیمت مرغ کشتار بود. موضوعی که مجید موافق قدیری رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران به آن اشاره نمود. موافق قدیری گفت: دلیل اصلی اعتراض مرغداران، نوسانات قیمت نهاده های دامی به خصوص افزایش قیمت این نهاده ها در یکی دو ماه اخیر بوده است. وی افزود: از مورخه ۵ فروردین ۱۳۹۷ قیمت نهاده های دامی بدون هیچ دلیلی افزایش یافته است و از طرفی هم ستاد تنظیم بازار با دخالت در قیمت گذاری بر روی محصولات دامی از جمله گوشت مرغ و عدم افزایش های لازم در قیمت محصولات دامی باعث شده است تا مرغداران به این وضعیت معترض باشند.
مرغداران معتقدند وضعیت موجود باعث تحمیل ضرر و زیان های سنگینی به صنعت مرغداری شده است و ادامه این روند موجب ورشکستگی بسیاری از واحدهای تولیدی در این صنعت خواهد شد. خواسته آن ها از مسئولین افزایش قیمت مرغ کشتار متناسب با افزایش قیمت نهاده های دامی است.
شایان ذکر است که ذرت و سویا از جمله اقلام عمده وارداتی به کشور هستند و افزایش نرخ دلار باعث شده است تا قیمت این دو نهاده در ماه های اخیر به شدت افزایش یابد. به عنوان نمونه، طبق آمار گمرک در دو ماهه نخست سال جاری میزان واردات ذرت دامی ۲۹۶ میلیون دلار بوده است که این کالا با ارزش مذکور دومین قلم عمده وارداتی به کشور بوده است. در زیر نمودار میانگین قیمت ذرت در یک سال گذشته را مشاهده می کنید. در زمان آغاز نوسانات نرخ ارز (اواخر دی ماه) میانگین قیمت ذرت در حدود ۸۷۵ تومان بوده است. در مورخه ۷ خرداد ماه ۱۳۹۷ قیمت این نهاده دامی به ۱۱۱۸ تومان رسیده است. یعنی ظرف چهار ماه میانگین قیمت ذرت حدود ۲۷ درصد رشد داشته است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تابناک ، همچنین میانگین قیمت سویا در مدت مذکور از ۱۷۱۷ تومان به ۲۴۳۵ تومان افزایش یافته است. یعنی میانگین قیمت کنجاله سویا در این مدت ۴۱ درصد رشد داشته است.از طرفی در مدت مذکور قیمت میانگین مرغ کشتار از ۶۸۳۷ تومان به ۶۹۱۷ تومان رسیده است. یعنی تنها ۱٫۱ درصد قیمت مرغ کشتار افزایش داشته است. نکته حائز اهمیت دیگر در نمودار قیمت میانگین مرغ کشتار، کاهش شدید قیمت آن از آغاز سال جاری بوده است.
با توجه به اعداد و ارقام بالا، به نظر می رسد خواسته مرغداران از مسئولین بجاست و مسئولین باید راهکارهایی را ارائه بدهند که در این بین نه مرغداران متضرر شوند و نه مصرف کنندگان از افزایش قیمت محصولات دامی و به خصوص گوشت مرغ زیان ببینند.
Arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


+ 3 = هشت