- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

مرغداران آذربایجان‌غربی به رتبه نخست کشوری در زنجیره تولید رسیدند

Posted By admin On اسفند ۵, ۱۳۹۷ @ ۱۰:۲۱ ق.ظ In اخبار ویژه,اقتصادی | No Comments

گروه خبر: رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: مرغداران استان در سال‌های اخیر توانسته‌اند رتبه نخست زنجیره‌های تولید کشور را به خود اختصاص داده و درخشش خوبی در این زمینه داشته باشند.
به گزارش آرازآذربایجان ، رسول جلیلی در آیین تجلیل از ۹۸ تولید کننده نمونه استانی و دو تولید کننده نمونه کشوری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی بهره‌برداران این بخش اظهارکرد: آذربایجان‌غربی در تولید اکثر محصولات کشاورزی از جمله سیب درختی، عسل، چغندر قند، جمعیت گاومیش و آفتابگردان آجیلی رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است.
وی اذعان کرد: توسعه آموزش‌های ترویجی به بهره‌برداران و استفاده از فناوری‌های برتر علمی در راستای کاهش هزینه‌های تولید محصولات و افزایش عملکرد در واحد سطح به عنوان مهمترین راهکارهای افزایش عملکرد تولید است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به الگوسازی برای افزایش عملکرد در بخش کشاورزی بیان کرد: استفاده از کشاورزان پیشرو و نمونه در فعالیت‌های ترویجی با اهدافی چون الگوسازی برای سایر کشاورزان و بهره‌بردران و استفاده از توان علمی و تجربی آنان به منظور اشاعه نوآوری‌های سودمند و نیز اطلاع رسانی ترویجی از جمله رهیافت‌‌های رایج در راستای جلب مشارکت نیروهای محلی و بکارگیری این دسته از کشاورزان در کنار سایر عوامل و نخبگان این بخش در پیشبرد برنامه‌های ترویجی است.
وی با بیان اینکه باید نوع کشت را تغییر داده و محصولی با مصرف کم آب به کشاورزان استان معرفی کرد، اظهار کرد: انتخاب مرزعه‌های الگویی و ترویج این نوع مزارع در بین کشاورزان تنها راه آگاهی بخشی به کشاورزان در این زمینه است.
جلیلی افزود: برنامه عملیاتی بخش کشاورزی با توجه به وضعیت موجود در ۲۳ زمینه تدوین شده است و اکنون در ۵۵ پهنه در سراسر استان اجرا می‌شود که نیاز است این برنامه‌ها برای هر روستا به صورت جداگانه ترسیم و عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه باید واحدهای فرآوری به روستاها منتقل شده و وام‌های کم‌بهره به روستاییان و کشاورزان اعطا شود تا بنگاه‌های زودبازده اقتصادی در روستاها توسعه یابد، اضافه کرد: بخش کشاورزی نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری بوده و بخش دولتی نیز باید به منظور ایجاد ارزش فزوده و زنجیره ارزش، سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش زیرساخت‌های تولید در این منطقه انجام دهد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در استان افزود: با دستور رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر، تخصیص اعتبارات به ایجاد شبکه‌های آبیاری فرعی در محدوده رودخانه‌های زاب و ارس در استان به حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته که موجب شده تا ۶۱ هزار و ۵۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مناطق مرزی استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شوند.
وی با بیان اینکه کارگروه شورای گفت‌وگوی بخش کشاوزی در استان فعال است، اظهار کرد: در کنار آن کارگروه تحقیق و توسعه در استان نیز تشکیل شده تا تحقیقات و یافته‌های تحقیقاتی در بخش آموزش و تحقیق توسط مروجان و کارشناسان در اختیار کشاورزان قرار داده شود.جلیلی با اشاره به اینکه تولید محصولات کشاورزی در استان از ۱٫۵ میلیون تن در سال ۵۷ به بیش ۶ میلیون تن در حال حاضر رسیده است، اضافه کرد: مرغداران این استان نیز در سال‌های اخیر توانسته‌اند رتبه اول زنجیره‌های تولید کشور را به خود اختصاص داده و درخشش خوبی در این زمینه داشته باشند.وی با اشاره به اهداف فعالیت بخش کشاورزی و برنامه ریزی‌ها در این زمینه خاطر نشان کرد: مشارکت در احیای دریاچه ارومیه و در کنار آن افزایش بهره‌وری و ایجاد ارزش افزوده حاصل از تولید بخش کشاورزی به منظور توسعه پایدار کشاورزی در استان توام با افزایش درآمد کشاورزان مطرح است.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%85%d8%b1%d8%ba%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%ac%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d8%ba%d8%b1%d8%a8%d9%8a-%d8%a8%d9%87-%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d9%87-%d9%86%d8%ae%d8%b3%d8%aa/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.