- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

مرز رسمی جدیدی بین سردشت و سلیمانیه ایجاد می‌شود

Posted By admin On تیر ۳, ۱۳۹۶ @ ۸:۳۲ ق.ظ In اقتصادی | No Comments

گروه خبر: وزیر نیرو گفت: با اعتماد به مهندسان ایرانی و با اتکا به قدرت داخل صنعت سدسازی در ایران کاملا بومی شده است.
حمید چیت‌چیان‌ در مراسم آغاز آبگیری سد مخزنی این شهرستان با تشریح نحوه توسعه و پیشرفت صنعت سدسازی در کشور اظهار کرد: به فضل الهی هم اینک مهندسان ایرانی در طرح‌های انواع پروژه‌های مهار آب به تخصص بالایی دست یافته‌اند.
وی تصریح کرد: پیش از انقلاب و از احداث نخستین سد تا آن زمان همه سدها به دست مشاوران و پیمانکاران خارجی اجرا می‌شد.چیت چیان گفت: الحمدلله پس از انقلاب و به واسطه اعتماد به قدرت داخلی در کشور شاهد شکوفایی در صنعت سد سازی شدیم به گونه‌ای که در دولت یازدهم صنعت سدسازی ایران بر قله ایستاد.وی افزود: در دولت یازدهم ۳۱ سد مهم در گستره کشور به بهره‌برداری رسید.
وزیر نیرو اظهار کرد: مقدار ۴٫۵ میلیارد متر مکعب از آب‌هایی که سابقاً هرز می‌رفتند در دروه دولت یازدهم مهار شد و در اختیار مصرف کنندگان بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعتی قرار گرفت.
وی تصریح کرد: این رقم از مهار کردن آبهای سطحی معادل یک چهارم از ظرفیت ۳۵ سال پیش است.
وزیر نیرو با تقدیر از نقش فعالان صنعت سدسازی در اقصی نقاط کشور افزود: مهندسان ایرانی در نقاط صعب العبور و در سرزمین‌های بد آب و هوا جهادگرانه کار می‌کنند و تلاش و اهتمام آنان بسیار ارزشمند است.
چیت چیان با اشاره به مشخصات سد مخزنی سردشت گفت: با احتساب ظرفیت همین سد میزان آب مدیریت شده در دولت یازدهم به رقم ۴٫۵ میلیارد متر مکعب افزایش می‌یابد.
*مرز رسمی جدیدی بین سردشت آذربایجان غربی و سلیمانیه عراق ایجاد می‌شود
استاندار آذربایجان غربی گفت: به‌زودی مرز رسمی جدیدی بین سردشت آذربایجان غربی و سلیمانیه عراق ایجاد می‌شود.
قربانعلی سعادت نیز دراین مراسم اظهار کرد: مرز جدیدی بین سردشت آذربایجان غربی و سلیمانیه عراق ایجاد می‌شود که حدود آن از طرف مرزبانان ایرانی انجام شده و منتظر اقدام طرف عراقی هستیم تا به‌خصوص بعد از آزادسازی موصل و بازسازی آن، بتوان از این مسیر مبادلاتی استفاده کرد.
وی با تقدیر از اقدامات انجام‌شده توسط وزارت نیرو بیان کرد: استان آذربایجان غربی هم‌اکنون کارگاه وزارت نیرو شده و به‌ویژه ‌در زمینه مهار آب‌های مرزی یک انقلاب بزرگی انجام شده است.
استاندار آذربایجان غربی با ابراز خوشحالی از عملکرد مردم سردشت در انتخابات تصریح کرد: مردم سردشت در انتخابات حضور پرشکوهی داشته و با رأی بالایی دولت تدبیر و امید را بار دیگر انتخاب کردند که نشان‌دهنده راه صحیح انتخاب‌شده آنها است.وی افزود: بعد از انقلاب برخی از شهرهای منطقه به‌دست عناصر ضدانقلاب اشغال شد اما مقاومت مردم سردشت مانع از این کار شد که سبب خشم دشمنان ایران اسلامی شد.سعادت با بیان برنامه‌های دولت برای پیشرفت منطقه گفت: از ویژگی‌های شهرهای پیشرفته دنیا وجود طرح‌هایی همچون تصفیه‌خانه سردشت است که در آن از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده شده است.وی اظهار کرد: این طرح‌ها عین اقتصاد مقاومتی است که طبق بیانات رهبر انقلاب از توانمندی‌های داخلی و تکنولوژی روز دنیا استفاده شده یعنی درون‌زا و برون‌گرا است.
استاندار آذربایجان غربی با تشریح دو مشکل عمده استان در حوضه وزارت نیرو گفت: تأمین آب آشامیدنی پیرانشهر و انتقال آب از سد آغازچای به خوی دو مشکل بزرگ در این حوضه هستند.
وی افزود: برای طرح انتقال آب از سد آغازچای به خوی برای تأمین آب آشامیدنی سرمایه‌گذار خارجی هم وجود دارد.
*سد برق‌آبی سردشت در سال ۴۲۱ کیلووات برق تولید می‌کند
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به ظرفیتی که این سد دارد سالانه ۴۲۱ کیلووات برق از این سد به برق تولیدی کشور اضافه می‌شود.
رسول خضری در همین مراسم اظهار کرد: سد برق آبی سردشت یک طرح ملی است و اعتبارات آن از صندوق توسعه ملی تأمین شده است.
وی افزود: این سد در حالی ۴۲۱ کیلووات برق تولید می‌کند که در چند کیلومتری مرز قرار دارد که از لحاظ سیاسی و اقتصادی بسیار مهم است.خضری با اشاره به میزان اعتبارات سد سردشت گفت: اعتبارات سد سردشت بالغ بر ۱۴ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال است که تا به حال هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال تأمین اعتبارشده است و در حدود ۲ هزارو ۸۴۱ میلیارد ریال از میزان تأمین اعتبار این سد باقی مانده است که از صندوق توسه ملی تامین اعتبار خواهد شد.
نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوضه کشاورزی شهرستان سردشت، کشاورزان این شهرستان از ۷ هزارو ۸۰۰ هکتار اراضی بخش کشاورزی سردشت از وزارت نیرو حق آبه گرفتند که اگر شرایط و امکانات فراهم شود امکان آبیاری مدرن به وجود می‌آید و مصرف آب در این مناطق تا ۴۰ درصد کاهش یابد که یکی از راه‌های اقتصاد مقاومتی است.وی با اشاره به بخش گردشگری که از این سد برق‌آبی به وجود می‌آید گفت: دریاچه پشت سد ۳۶ کیلومتر طول دارد که می‌تواند یکی از جاذبه‌های توریستی به حساب می‌آید و با توجه به این که سردشت و پیرانشهر باهم ۹۰ هزار هکتار جنگل دارند، می‌توانند ازلحاظ جذب توریست برای این منطقه که از لحاظ ظاهری بسیار دیدنی و زیبا است نقش مهمی ایفا کنند.
خضری گفت: مردمان روستاهای سردشت ازلحاظ مالی بنیه کافی ندارند و در حالی که در کنار مرز زندگی می‌کنند اما مردمانی فقیری هستند که البته این فقر در اراده این مردمان دلیر برای دفاع از مرز و انقلاب تأثیری نداشته است که همین عامل سبب خشم رژیم بعثی شد تا ضربه به این مردم بزند که باز هم تأثیری بر اراده این مردم نداشت.
وی افزود: تظاهرات روز قدس تنها برای فلسطین نیست بلکه برای ظلم ستیزی است و مردم شهر سردشت و پیرانشهر که سردم دار این ظلم‌ستیزی هستند در تظاهرات شرکت خواهند کرد.
*پروژه‌های مسکن مهر سردشت مشکل خرید امتیاز برق دارند
فرماندار سردشت گفت: پروژه‌های مسکن مهر سردشت مشکل خرید امتیاز برق دارند بنابراین نیاز است که وزارت نیرو به سرعت این مشکل را حل کند.همچنین نژاد جهانی در مراسم افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب این شهرستان که با حضور وزیر نیرو و استاندار آذربایجان غربی برگزار شد اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی بسیاری که وجود داشت، تعاونیهای مسکن مهر این شهرستان نتوانستند برای واحدهای خود امتیاز برق بخرند.وی افزود: این تعاونی‌ها درنگرفتن امتیاز برق مقصر نیستند و با توجه به نرخ امروز که تعرفه فروش انشعاب برق افزایش‌یافته است، باید به این مسئله توجه ویژه‌ای شود تا مشکل این تعاونی‌ها حل شود.جهانی بیان کرد: با احداث سد راه ارتباطی یک روستا قطع شده است و اهالی این روستا در حال حاضر از جاده سد استفاده می‌کنند و از جاده سد نیز نمی‌توان به مدت زیاد استفاده کرد که به این مسئله نیز توجه شود تا اهالی این روستا به‌راحتی تردد کنند.فرماندار سردشت گفت: توجه دولت در بخش نیرو به‌خصوص در تصفیه‌خانه فاضلاب سردشت و سد این شهرستان نمود عینی یافت که امیدواریم در سایر حوزه‌ها نیز در این شهرستان ادامه یابد، چرا این این شهرستان نیازمند کمک و توجه است و این اقدامات سازنده در آینده افزایش یابد تا سردشت نیز از امکانات کافی برخوردار باشد.
وی با اشاره به حمله شیمیایی ۷ تیر سال ۶۶ اظهار کرد: سردشت ۸۵۰ شهید تقدیم انقلاب کرده است که ۱۱۸ نفر از این تعداد شهیدان مربوط به بمباران شیمایی سردشت در ۷ تیر سال ۶۶ است که توسط رژیم بعث عراق صورت گرفت.
وی افزود: شهرستان سردشت ۲ هزار و ۲۶۰ جانباز را باافتخار تقدیم انقلاب کرده است که از این تعداد نیز یک هز ار ۴۵۰ جانباز مربوط به ۷ تیر ۶۶ هستند و مقاومت مردم سردشت تنها در روز ۷ تیر نبوده است و در طول انقلاب اسلامی سردشت از کشور و انقلاب اسلامی دفاع کردند که همین سبب خشم بعثی‌ها را برانگیخت تا دست به جنایت بزرگی بزنند.
*سامانه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب سردشت افتتاح شد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان_غربی گفت: سامانه جمع آوری و تصفیه فاضلاب سردشت با صرف اعتباری افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال افتتاح شد.رسول اکبری نیز در این مراسم اظهار کرد: برای اجرای این سامانه افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده که از این میزان ۱۱۰میلیارد ریال در بخش تصفیه‌خانه است.وی تصریح کرد: ۹۰ میلیارد ریال نیز در بخش ایجاد شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب در سردشت هزینه شده است.اکبری گفت: هم اینک ۸۹ درصد مردم شهر سردشت تحت پوشش شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب قرار دارند.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی اظهار کرد: با بازنگری در این طرح، ظرفیت جمعیت تحت پوشش سردشت از ۵۵ هزار نفر به ۸۰ هزار نفر افزایش یافت.
اکبری گفت: این تصفیه خانه قادر است در شبانه ‌روز ۱۵ هزار و ۴۸۲ متر مکعب فاضلاب را تصفیه کند.وی افزود: تصفیه خانه سردشت دارای یک مدول با سیستم لجن فعال با هوادهی گسترده و ظرفیت ۱۵ هزار و ۸۲۳ مترمکعب در شبانه روز است.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی اظهار کرد: طول شبکه و خط انتقال اجرا شده این طرح حدود ۷۵ کیلومتر بوده و تعداد انشعاب واگذار شده ۱۲ هزار و ۷۴۰ فقره است.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%85%d8%b1%d8%b2-%d8%b1%d8%b3%d9%85%d9%8a-%d8%ac%d8%af%d9%8a%d8%af%d9%8a-%d8%a8%d9%8a%d9%86-%d8%b3%d8%b1%d8%af%d8%b4%d8%aa-%d9%88-%d8%b3%d9%84%d9%8a%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%8a%d9%87-%d8%a7%d9%8a%d8%ac/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.