مرزهای آذربایجان غربی گذرگاهی برای دام قاچاق

مرزهای آذربایجان غربی گذرگاهی برای دام قاچاق

گروه گزارش: همه ساله در استانی که با سه کشور خارجی همسایه است، قاچاق احشام در آن صورت گرفته و سرمایه‌های ملی به علت اجرایی نشدن قوانین بازدارنده، به راحتی از مرزهای آذربایجان‌غربی صادر می‌شود. آذربایجان‌غربی یک استان مرزی بوده و به سه کشور خارجی همسایه است، بنابراین موضوع انواع قاچاق شامل قاچاق کالا، ارز، دام و موادمخدر در کنار حفظ امنیت مرزی جزو مسائلی بوده که آذربایجان‌غربی همواره با آن درگیر است.در این بین، مسئله قاچاق احشام به دلیل سودآوری کلان آن و با توجه به اختلاف قیمت سه برابری گوشت بین ایران و کشورهای همسایه، مورد توجه سودجویان و قاچاقچیان قرار گرفته و سالیانه با وجود اینکه تعداد بسیاری از دام قاچاق در مرزها کشف می‌شود اما بسیاری از این دام‌ها نیز از مرزها عبور داده شده و سرمایه‌های فراوانی از مملکت خارج می‌شود.
کشف بیش از ۳۰ هزار راس دام قاچاق از مرزهای آذربایجان‌غربی
به گفته فرمانده مرزبانی آذربایجان‌غربی در هشت ماهه امسال تعداد ۳۰ هزار و ۷۲۴ راس دام قاچاق با ارزش ریالی ۴۶۰ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان از مرزهای استان کشف و ضبط شده است.
سردار یحیی حسین‌خانی افزود: در مشابه سال گذشته نیز، دو هزار و ۳۹۷ راس دام با ارزش ریالی ۴۷ میلیارد و ۹۴۰ میلیون ریال کشف شده بود و بنابراین این آمار، افزایش بیش از هزار درصدی کشف قاچاق دام در مرزهای آذربایجان‌غربی را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: همچنین امسال ۲۳ قاچاقچی دام در مرزهای استان دستگیر شده و برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است.
فرمانده مرزبانی آذربایجان‌غربی با اشاره به علل افزایش قاچاق دام در سال جاری گفت: با توجه به سودآوری بالای قاچاق دام و با توجه به اختلاف قیمت فاحش گوشت در ایران و در کشورهای همسایه، متاسفانه عده‌ای اقدام به اغفال و تشویق جوانان و بومیان مرزی به قاچاق کرده و باعث خروج احشام از کشور می‌شوند.
وی بیان کرد: هم اکنون با توجه به شیوع بیماری کرونا نیز، مرزبانان آذربایجان‌غربی ضمن تامین امنیت مرزی، قاچاق دام را به شدت رصد کرده و با وجود خطرات انتقال آلودگی و بیماری، از حیوان به انسان، این خطرات را به جان خریده و از قاچاق جلوگیری می‌کنند.
قیمت ۳ برابری گوشت بین ایران و عراق سبب افزایش قاچاق دام شده است
در ادامه سرهنگ بهمن رستمی رئیس پلیس امنیت اقتصادی آذربایجان‌غربی نیز گفت: در هشت ماهه امسال تعداد پنج هزار راس از احشام قاچاق با ارزش ریالی ۱۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان در استان کشف شده و علت عمده این مسئله نیز اختلاف قیمت سه برابری گوشت بین ایران و عراق است.
قوانین مربوط به قاچاق کالا و ارز توسط دستگاه‌های اجرایی عملیاتی نمی‌شود
در ادامه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با قانون قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: در این راستا وظایف تمامی دستگاه‌ها در قبال پیشگیری از قاچاق کالا و ارز مشخص شده و جرائم و مجازات برای افرادی که مرتکب قاچاق می‌شوند تعیین شده است.
محمد علی‌پور افزود: قوانین مجلس باید با توجه به قدرت بازدارندگی آنها عملیاتی شود اما متاسفانه دستگاه‌هایی که موظف و مکلف به برخورد با قاچاق هستند وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند.وی تصریح کرد: به غیر از قاچاق دام از مرزهای استان به عراق، در سایر استان‌ها مانند خوزستان نیز دام زنده به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق شده و این موضوع برای قاچاقیچان تبدیل به سودآوری شده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین با توجه به قانون و مقرراتی که در رابطه با قاچاق کالا و ارز وجود دارد اگر به موقع و به درستی اجرا شود، بسیاری از مشکلات حل شده اما همانطور که اشاره شد متاسفانه قوانین به درستی اجرا نشده یا کامل اجرا نمی‌شود.
آذربایجان‌غربی توان تامین گوشت تمام کشور را دارد
وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی محل تولید دام است افزود: اگر خرید تضمینی گوشت وجود داشته و نظارت و کنترل در این رابطه انجام شود و از سوی دیگر اگر دولت در این زمینه برنامه داشته باشد، این استان می‌تواند گوشت مورد نیاز کل کشور را تامین کند.علی‌پور بیان کرد: بنابراین نیازی به واردات گوشت از خارج از کشور با ارز دلار وجود ندارد، همانطور که متاسفانه در چند ماهه اخیر نیز قیمت آن بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان در هر کیلو افزایش یافته است.وی افزود: متاسفانه دولت تا چند ماه گذشته هیچ برنامه‌ای برای خرید تضمینی گوشت نداشته و حتی دامدارانی که با اخذ تسهیلات، اقدام به پرورش دام کرده بودند، ضرر کرده و گوشت تولیدی آنها به فروش نرسید.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه، با باز شدن درهای قاچاق دام، مشکلات دامداران حل شد بیان کرد: با وجود اینکه در داخل کشور نیاز به مصرف گوشت وجود دارد، قاچاق دام سبب انتقال سود کلان به سوداگران شده و در نتیجه قیمت گوشت در داخل کشور افزایش چند برابری یافته است.
پلاک‌کوبی دام برای جلوگیری از قاچاق صورت نمی‌گیرد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از قوانین بازدارنده‌ای که باید در راستای جلوگیری از قاچاق دام صورت گیرد، پلاک‌کوبی دام سبک است تا هویت آن مشخص شود گفت: بنابراین با توجه به عملیاتی نشدن این موضوع، مبارزه با قاچاق دام برای نیروهای مبارزه‌کننده دشوار می‌شود.
علی‌پور تصریح کرد: بنابراین از لحاظ قانون‌گذاری مشکلی وجود ندارد و مشکل تنها به علت ناهماهنگی‌هایی است که وجود دارد و اگر نیروهای عمل کننده و ذیربط تقسیم کار کرده و به وظایف خود به درستی عمل کنند مشکلی به وجود نیامده و می‌توان با قاچاق مبارزه کرد.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر اگر خلا قانونی و کمبودی در این زمینه وجود دارد دستگاه‌هایی اجرایی باید اطلاع داده شده تا نمایندگان مجلس این خلا قانونی را برطرف کنند.
امسال پلاک‌کوبی دام زنده در آذربایجان‌غربی انجام شد
مدیر دام سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به اینکه یکی از عوامل اصلی در جلوگیری از قاچاق احشام به خارج از کشور پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری دام استان است افزود: امسال سه میلیون و ۴۸۴ هزار راس گوسفند و بره و ۸۲ هزار نفر راس گامیش در استان پلاک کوبی شد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم، بوستان‌چی اظهار داشت: همچنین، ۳۷۹ هزار راس بز،۴۳۰ هزار و ۷۲۵ راس دام بزرگ، ۳۹۶ نفر شتر و یک هزار و ۵۳۳ راس اسب در استان پلاک‌کوبی شده‌اند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


9 − پنج =