- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

مرزهای آذربایجان غربی مهیای ورود گردشگران خارجی

Posted By admin On مهر ۲۵, ۱۴۰۰ @ ۸:۵۹ ق.ظ In اخبار ویژه,سیاسی | No Comments

گروه گزارش: آذربایجان غربی در شمال غرب کشور ۹۶۷ کیلومتر مرز دارد که دارای پنج پایانه مرزی در نقطه ورودی از کشورهای عراق ترکیه و نخجوان است که در حال بهسازی پایانه_های مرزی خود برای نشان دادن میهمان نوازی و زیبایی های کشور در نخستین نقطه ورود به ایران اسلامی برای گردشگران خارجی است. جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که با بیشترین کشورها، مرز مشترک دارد و طول مرزهای آن از دریا و خشکی با کشورهای متعدد آسیایی، اروپایی، حوزه قفقاز و کشورهای عربی مرز مشترک دارد.
یکی از استان هایی که سهم عمده ای در مرزهای ایران با کشورهای دیگر به ویژه در حوزه مرز خشکی دارد، آذربایجان غربی است که ??? کیلومتر مرز ایران با کشورهای عراق، ترکیه و نخجوان در این استان واقع شده است.حدود ۲۵۲ کیلومتر مرز با شمال عراق و در شهرستان های سردشت، پیرانشهر و اشنویه، ??? کیلومتر مرز با ترکیه و در شهرستان های اشنویه، ارومیه سلماس، خوی، چالدران و ماکو و ۱۴۹ کیلومتر مرز با جمهوری خودمختار نخجوان در شهرستان_های ماکو و پلدشت این استان را به یکی از پرمرزترین استان های کشور تبدیل کرده است.
در این مرز طولانی، پنج پایانه برای ورود و خروج محموله های بازرگانی و همچنین مسافران راه اندازی شده که شامل سرو ارومیه، رازی خوی و بازرگان ماکو در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز شمال عراق است.
تاثیر این پایانه ها زمانی آشکار می شود که وقتی می بینیم سالانه حدود پنج میلیون نفر از این مرزها به کشور وارد و خارج می شوند و این پایانه ها مورد استفاده اتباع بسیار زیادی از کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی، خاورمیانه قفقاز و حتی برخی کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی است.
طبق نظر همه کارشناسان و صاحب نظران از آنجایی که پایانه های مرزی نخستین تابلوی نشان دهنده وضعیت و ویترین یک کشور در مقابل چشمان مسافران خارجی است، باید این پایانه ها به زیبایی آراسته شوند تا زمینه برای حضور بیشتر گردشگران فراهم شود.این مهم به خوبی در سال_های اخیر مورد توجه واقع شده و بهسازی پایانه_های پنجگانه در دستور کار قرار گرفته است.
بهسازی پایانه های مرزی بازرگان و سرو به اتمام رسیده است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی گفت: بهسازی پایانه های مرزی بازرگان در شهرستان ماکو و سرو در شهرستان ارومیه به اتمام رسیده و مورد بهره برداری قرار می گیرد.ارسلان شکری افزود: مرمت و بهسازی سالن تجاری پایانه مرزی بازرگان با اعتبار ۷۵ میلیارد ریال به اتمام رسیده و آماده بهره برداری است.
وی اضافه کرد: سالن مسافری و محوطه سازی پایانه مرزی سرو نیز با اعتبار بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال تمام شده و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی بیان کرد: احداث ساختمان اصلی تجاری و مسافری این پایانه مرزی به مساحت تقریبی ۹ هزار و ۵۰۰ مترمربع در سه طبقه سازه فلزی با جدیت پیگیری می‌شود به طوری که هم اکنون این پروژه نزدیک به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.شکری ادامه داد: آذربایجان غربی مهمترین دروازه ورودی به اروپا و بر سر کریدورهای مهم بین المللی شرق و غرب کریدور بزرگراهی آسیای جنوب شرقی، آلتید و تراسیکا قرار دارد و نقش قابل توجهی در صادرات بخصوص صادرات غیر نفتی با توجه به وجود پنج پایانه رسمی در کشور ایفا خواهد کرد.
۶۴ درصد تجارت زمینی کشور از مرزهای آذربایجان غربی انجام می شود
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در خصوص اهمیت این پایانه ها نیز بیان کرد: ۶۴ درصد تجارت زمینی شامل صادرات و واردات کشور از مرزهای گسترده این استان صورت می گیرد.شکری افزود: از ۹ مرز بین المللی آذربایجان غربی، ۶ مرز رسمی زمینی بوده که نشان از سهم ۲۳ درصدی استان از مجموع مرزهای زمینی فعال کشور است.
وی اضافه کرد: سالانه بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالای ترانزیتی از مرزهای آذربایجان غربی به ویژه پایانه مرزی بازرگان جابجا می شوند که رتبه سوم کشوری در این ارتباط از آن پایانه مرزی بازرگان است.چندی پیش رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در سفر به آذربایجان غربی، بازدید از پایانه های مرزی را نیز جزء مهمترین برنامه های خود گذاشته بود که در این بازدید خبرهای خوبی نیز در خصوص این پایانه ها داشت.
سرمایه گذاری بالغ بر ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریالی در پایانه های مرزی آذربایجان غربی
معاون وزیر و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای که از پایانه های افتتاح شده سرو ارومیه و در حال احداث رازی خوی بازدید کرده بود، در این باره گفت: برای اجرای طرح های عمرانی در پنج پایانه رسمی اآذربایجان غربی حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.داریوش امانی افزود: طرح جامع ساخت پایانه مرز رازی بعنوان یکی از مهم‌ترین مرزهای زمینی کشور در خصوص جابجایی و ترانزیت مسافر محسوب می شود که جهت سرعت بخشی به کار آمادگی کامل برای رفع مشکلات احتمالی در روند اجرا از جمله موانع اعتباری مورد نیاز هستیم.وی اضافه کرد: اولویت نخست کاری سازمان راهداری و حمل و ‌نقل جاده ای در سال جاری، راههای منتهی به پایانه های مرزی است و نگهداری از راه‌های موجود نیز دارای اهمیت بالایی است.وی تاکید کرد: آذربایجان غربی با وجود پنج مرز رسمی از پتانسیل بالایی در تبادل و حمل و نقل کالا و مسافر با کشورهای همسایه برخوردار بوده که این امر اهمیت نگهداری از راه های استان را دوچندان کرده است.رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در این باره نیز آمار خوبی ارائه کرد و گفت که حدود سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار استانی برای نگهداری از راه‌های استان در نظر گرفته شده بود که ۶۰ درصد آن تخصیص پیدا کرد و امسال نیز این اعتبارات حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است.
شکیل ترین پایانه مرزی کشور در مراحل آخر احداث
معاون سازمان راهداری نیز در بازدید از پایانه مرزی رازی خوی که هفته های انتهایی ساخت را می گذراند، گفت: این طرح جامع با پیشرفت فیزیکی نزدیک به ۸۰ درصد به عنوان یکی از پایانه های مرزی زمینی مهم کشور و یکی از دروازه های اصلی ورود ایران به اروپا محسوب می شود.محمد تیموری افزود: این پایانه مرزی یکی از پایانه های شکیل کشور به شمار می رود که به جهت توپوگرافی منطقه شاهد تجمیع سالن های تجاری و مسافری در یک‌ساختمان با مساحتی بالغ بر ۹ هزار مترمربع را شاهد هستیم.
وی ادامه داد: آذربایجان غربی بیشترین تعداد مرزهای زمینی کشور در خود را داراست که براین اساس وبا توجه به مدیریت مناسب شاهد سرمایه_گذاری بالایی برای ساخت و ساز در این مبادی ورودی و خروجی و توجه ویژه سازمان به کیفی سازی خدمات، تسهیل تردد و کاهش زمان انتظار در پایانه های مرزی هستیم.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای سرعت بخشی به پروژه راهسازی مسیر منتهی به پایانه مرزی رازی را ضروری دانست ‌و اظهار کرد: جلب رضایت عمومی افزایش مبادلات مرزی و انتخاب این مرز بعنوان مسیر حمل و نقل کالاهای ترانزیتی نیازمند داشتن جاده ای ایمن ، عریض و منطبق بر شاخصه های راه بین المللی و ترانزیتی است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، با توجه به اقدامات انجام شده، انتظار می رود که در دوران پساکرونا که رفته رفته کشورها به وضعیت عادی برمی گردند، پایانه های مرزی آذربایجان_غربی به عنوان ورودی ایران از سمت اروپا، نقش قابل توجهی را در میزبانی از گردشگران خارجی ایفا کنند و پذیرای میهمانانی از کشورهای مختلف باشند و در پایان سفر آنان نیز، خاطره ای خوش را برای اتباع دیگر کشورها بر جای بگذارند.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%85%d8%b1%d8%b2%d9%87%d8%a7%d9%8a-%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%ac%d8%a7%d9%86-%d8%ba%d8%b1%d8%a8%d9%8a-%d9%85%d9%87%d9%8a%d8%a7%d9%8a-%d9%88%d8%b1%d9%88%d8%af-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.