گزارش//

مرزبانی در آذربایجان غربی رشادت معاوضه جان با امنیت است

مرزبانی در آذربایجان غربی رشادت معاوضه جان با امنیت است

رقیه قربانی
گروه گزارش: وقتی فداکاری و از جان گذشتگی رزمندگان با سخت ترین شرایط در نقطه صفر مرزی رامی بینیم به معنای واقعی »معاوضه جان با امنیت وجب به وجب خاک ایران اسلامی« پی می بریم که به واقع “امنیت اتفاقی نیست”، امنیتی که همواره و در همه جا سایه اش را بر سرمان احساس می کنیم.
به گزارش آرازآذربایجان، مرز در تعریفی ساده، خطی است که حاکمیت دو دولت همسایه را مشخص میکند.
مسئولیت مرزبانان این است که علاوه بر منع عبور افراد غیرمجاز، مانع انتقال کالاهای غیرمجاز (قاچاق یا کالای ذاتا غیرمجاز مثل مواد مخدر) شوند. در عین حال حراست از مرزهای کشور در مقابل تجاوز خارجی و جمع آوری اطلاعات از وضع نیروهای خارجی و ارائه آن به مرکز کشور هم از دیگر وظایف مرزبانان است.
آذربایجان غربی به سبب داشتن مرز مشترک با سه کشور همسایه از حساسیت بیشتری برخوردار بوده و این موضوع دلیل محکمی بر عزم و اراده غیور مردان این مرز و بوم برای دفاع بیشتر از خاک مرزهای این استان شده است
مناطق مرزی استان در سینه خود ملتی در خود جای داده اند و به راستی مرزبانان با خطر انداختن جان خود حافظان راستین استان ما هستند، دفاع از مرز فقط دفاع از خاک نیست بلکه دفاع از ناموس و شرف و همچنین یک ملت است.
مرزبانان با بازوان پرتوان خود از ملتی بزرگ صیانت میکند، پیشه آنها بردباری، مونس آنها طبیعت خشن، هیجان زندگیشان بهمن و کولاک است.
تیراندازی هم قطاران و هیاهوی قاچاقچیان سکوت پیرامون آنها را می شکند، تعریق و تعقیب سوداگران مرگ به هستی آنها گرما میبخشد خون سرخ زندگی سردشان را رنگین می کند کوهستانهای دوردست تنها افق دیدشان میباشد پس عنایت الهی، ناله و تضرع مادر پشتیبان آنها است.
نقاط صفر مرزی، ارتفاعات بلند و کوهستان مملو از برف به محل زندگی آنها تبدیل شده است، چرا که بخش زیادی از عمر خود را در این مناطق سپری می کنند، اما از نظر امکانات رفاهی و معیشتی وضعیت رضایت بخشی ندارند، ولی با این همه در مبارزه با قاچاقچیان کالا و مواد مخدر، مقابله با تردد غیرمجاز کوتاهی نمی کنند.
مرزبانی سرما، گرما، رمضان و محرم نمی_شناسند سربازان مرزبانی در تمام لحظات برای دفاع از خاک کشورمان سینه چاک می کنند هنوز اذان افطار روز اول ماه مبارک به گوش نرسیده بوده که خبر شهادت دو تن از مرزبانان غیور ارومیه در درگیری با تروریستها، منتشر و موجی از اندوه را به همراه داشت. سربازانی که با زبان روزه به درجه شهادت نائل آمدند، این سربازان کسانی هستند که با درس از آموزه های دینی و غیرت عباسی خود، در مرزهای کشور برای دفاع از خاک و ناموس مردم به فیض شهادت نائل میشوند و نشان دهنده این است که شهادت، مرگ و زمان نمی شناسد.
مرزبانان به شهادت رسیده به مردم اثبات کردن که امنیت را در ماه مبارک رمضان برقرار کردند تا مردم بتوانند در امنیت کامل عبادت کنند.
سربازان ایران زمین در هرجا و هر نقطه ای همواره ثابت کردند که هیچ مانعی برای عقب نشینی و ترک مسئولیت خطیر آنان وجود ندارد حتی اگر حقوقی ناچیز داشته باشند و یا متحمل دمای بالای ۴۰ درجه در تابستان و منفی ۳۰ درجه در زمستان باشند و یا حتی اگر آذوقه آنان به موقع به دست آنان نرسد هرگز حاضر به ترک پست نبوده و همواره برای دفاع از خاک این مملکت جانفشانی کردند.
نقاط صفر مرزی، ارتفاعات بلند و کوهستان‌ مملو از برف به محل زندگی آنها تبدیل شده است، چرا که بخش زیادی از عمر خود را در این مناطق سپری می‌کنند، ولی با این همه در مبارزه با قاچاقچیان کالا و مواد مخدر، مقابله با تردد غیرمجاز کوتاهی نمی‌کنند.
مرزبانی علاوه بر تمام دشواری های که دارد به عنوان شغلی گمنام در بین مردم بوده و اکثر مردم اطلاع چندانی از این شغل خطیر و مقدس ندارند و این نیز مقدس و مظلومیت این شغل را دوچندان می کند.
چهاردیواری برجک و پاسگاه که مرزبان در آنجا نشسته و فقط به دیده‌بانی بپردازد بلکه باید مستمر در مرزها تردد داشته و وقایع مختلف را از نزدیک رصد کند که لازمه آن وجود مسیر هموار به دنبال آن آسوده بودن تردد است.
سردار عزت الله رشیدیان در گفت وگو با آراز آذربایجان، اظهار داشت:ماه مبارک رمضان سبب به وجود آوردن فضای خاص معنوی در پاسگاه_های مرزی استان به وجود می آورد و مرزبانان علاوه بر انجام ماموریت های خویش و گشت زنی در نوارهای مرزی اقدام به برگزاری مراسم های معنوی همچون محافل انس با قرآن می پردازند.
وی از برخورداری پاسگاه های مرزی از نعمت برق خبر داد و تصریح کرد: برخی از تجهیزات الکترونیکی همچون دوربین دید که از برق تامین می شود و شب ها برای دید افرادی که عبور و مرور می کنند استفاده می کنند در مرزهای استان وجود دارد.
فرمانده مرزبانی آذربایجان غربی از آمادگی کامل مرزبانان غیور استان با استفاده از تاکتیک_های نوین خبر داد و افزود: مرزبانان با حداکثر توان خود در برابر هرگونه تحرکات دشمنان ایستادگی کرده و اجازه تعدی به آنان را نخواهد داد و در میان سوداگران مرگ نیز در امان نخواهند بود.
این مسئول با تاکید بر اهمیت همکاری مرزنشینان در امنیت مرزهای آذربایجان غربی گفت: سه موئلفه مرزبان، مرزنشین و مرز در کنار یکدیگر امنیت را در مرزها ایجاد میکنند،
ما در کنار حضور مرزبانان با همکاری مرزنشینان عزیز و قهرمانمان به یک امنیت پایدار مردمی دست یافته ایم.
وی خاطرنشان کرد: تعامل با مرزنشینان مهمترین رکن و برنامه اصلی مرزبانی استان بوده چرا که تعامل مرزبانان در راستای برقراری امنیت پایدار انجام می شود، فرماندهی مرزبانی با برگزاری جلسات مختلف با ریش سفیدان دهیاران و ماموستاها سبب اطلاع رسانی و آموزش همگانی به تمام مردم مرزنشین استان می_شود.
فرمانده مرزبانی آذربایجان غربی همچنین از برگزاری مراسمات وحدت بخش در مناطق مرزی استان با حضور فرماندهان مرزبانی استان خبر داد و تصریح کرد: برگزاری چنین مراسم_های سبب افزایش تعامل بین مرزنشینان و مرزبانان شده است.این مسئول به شهادت اخیر دو تن از مرزبانان غیور در شمالغرب کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بی شک مرزبانان پاسخ دندان شکنی به تروریست های پژاک خواهند داد.
رشیدیان افزود: این دو شهید بزرگواربه زادگاه خود در شهرهای ملکان و بناب به خاک سپرده شدند و ما این شهادت را به خانواده های این دو شهید بزرگوار تبریک و تسلیت عرض می کنیم.
به گزارش آراز آذربایجان، بر کسی پوشیده نیست اگرحافظان مرز لحظه ای را در اثر دغدغه_های شخصی به غفلت بگذرانند، تردد اتباع بیگانه و اشرار، ورود سلاح و مهمات و مواد مخدر، قاچاق ماهواره بیداد میکند.
با توجه به تهدیدات بالقوه و بالفعل که در کشور ما و کشورهای مقابل وجود داشت مسئولان سیاسی و امنیتی نظام ایجاد فرماندهی مرزبانی را در دستور کار قرار داده و پیرو آن فرزندان مادرمان ایران به عنوان نیروی استخدامی و نظام وظیفه به کارگیری شدند.
طاقت آوردن در برخی از نقاط صفر مرزی از توان بسیاری خارج است اما اراده مردان پولادین مرزبانی بر همه سختی ها فایق آمده که نتیجه اش مرز و بومی امن و ایمن است؛ پس تشکر زبانی کمترین کاری است که می توانیم انجام دهیم و چیزی جز احترام نداریم که لایق سپاسگزاری از آنان باشد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۷:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


نُه + = 17