اختصاصي آرازآذربايجان //

مردم پیاده نظام لشکر مبارزه با کمبود برق!

مردم پیاده نظام لشکر مبارزه با کمبود برق!

وحید حاج سعیدی
گروه اقتصادی: کمبود برق به ویژه در فصول گرم سال به دلایل متعددی نظیر کم آبی و استفاده بیشتر مردم از وسایل سرمایشی امری طبیعی است و چندان دور از انتظار نیست.
این موضوع همه ساله در فصول گرم موجب بروز مشکلات عدیده ای برای مردم می شود . وزیر نیرو نیز در نشست خبری چند روز گذشته با اشاره به کمبود ? هزار مگاوات تولید برق در کشور گفت” اگر بخواهیم به همین شکل مصرف را ادامه دهیم قطعا با خاموشی در کشور مواجه خواهیم بود”. هر چند کم آبی و عدم استفاده بهینه انرژی برق باعث تشدید این بحران می شود، اما آنچه در این بین بدان توجه نمی شود نوع مدیریت مصرف و انداختن توپ به زمین مردم می باشد.
در واقع تنها راهکار دولت در این داستان گران کردن تعرفه برق و در خواست از مصرف به منظور صرفه جویی در مصرف برق است و هیچ راهکار عملی دیگر در دستور کار نیست. در حقیقت همواره مردم در صف اول مبارزه با کمبود برق قرار دارند و باید جور کمبود یا حتی نبود مدیریت جامع ساماندهی مصرف برق را بکشند.
جالب اینکه در توصیه های چندگانه وزارت نیرو نظیر استفاده از نور طبیعی، توجه به برچسب انرژی، کاشت درخت به منظور کاهش دمای محیط، تعیین دمای ۲۴ تا ۲۶ به عنوان دمای استاندارد، استفاده فلاسک و کلمن به جای باز کردن درب یخچال و صد ها توصیه دلسوزانه دیگر، هیچگاه دولت موظف به برداشتن یک قدم عملی نیست و تنها مردم باید اقدامات عملی صورت دهند! در صورتی که استفاده از سیستم های هوشمند امروزه در دنیا به یکی از اصلی ترین و مهم ترین راهکارهای مصرف تبدیل شده است و این تجهیزات با کمترین قیمت در اختیار مردم قرار داده می شوند.
در واقع دولت ها در عوض شاباش کردن منابع ملی به نام یارانه ، بخشی از این یارانه ها را به تولید و تهیه تجهیزات هوشمند سازی اختصاص می دهند و با این رویکرد صرفه جویی کلانی در مصرف برق و سایر انرژی های پاک صورت می پذیرد.
اما متاسفانه در کشور ما این تجهیزات به نوعی فانتزی محسوب می شوند و حتی در جاده ها و بزرگراه های کشور نیز از این تجهیزات استفاده نمی شود و در حالی که این روز تقریباً از ساعت ۵ هوا کاملاً روشن است، در برخی از جاده های کشور شاهد روشن بودن چراغ های جاده های شهری و بین شهری تا پاسی از روز هستیم تا هر وقت مامور از خواب بیدار شد، لامپ های پر مصرف بزرگراه ها را خاموش کند! استفاده بی رویه برق در اماکن دولتی نیز معضل دیگری است که هیچگاه مقوله صرفه جویی در آن دیده نمی شود. تا جایی که همواره شاهد استفاده از لباس آستین کوتاه توسط پرسنل برخی ادارات و نهاد های دولتی در زمستان و کت و شلوار در تابستان هستیم!
در واقع این دوستان در فصول سرد سال از گرمای بیش از حد وسایل گرمایشی اقدام به پوشیدن تی شرت می کنند لای پنجره را باز می گذارند و در فصول گرم سال نیز از سرما کت و شلوار می پوشند و باز هم لای پنجره را باز می گذارند!
حتی در برخی از ادارات شاهد روشن گذاشتن تعدادی از کولر ها در شب هستیم تا کارمندان صبحی مطبوع و دل انگیز را در محیط کاری شان تجربه کنند! روشن گذاشتن چراغ های محوطه و سالن های اماکن دولتی به ویژه بانکها در طول شب از دیگر مصادیق اسراف و مصرف نابجای برق به ویژه در فصول گرم سال است که تقریباً در مهم جای کشور رخ می دهد.
هر چند فرهنگ سازی و استفاده بهینه از انرژی توسط مردم نشان از فرهنگ بالای مردم در زندگی صنعتی امروز دارد و این بهینه سازی به همگان توصیه می شود ولی با این وجود پیشنهاد می شود به منظور جلوگیری از قطعی های مکرر برق اقدامات عملی فوری صورت پذیرد و در اولین اقدام الف) با صدور بخشنامه ای به استثنای اداراتی که باید سیستم های کامپیوتری شان به طور دائم روشن باشد، برق سایر ادارات در ساعات پایانی روز تا شروع روز کاری بعدی به طور کامل قطع گردد . ب) به کلیه فروشگاه ها و مغازه ها ( به ویژه مغازه هایی که در خیابان اصلی واقع هستند و دارای تابلوهای بزرگ هستند) ابلاغ شود در فصول گرم سال لامپ های داخل فروشگاه و تابلوهای بیرونی را در ساعات پایانی شب خاموش کنند و از روشن کردن لامپ های غیر ضروری و بزرگ هم در طول روز پرهیز کنند.
پ) خاموش کردن لامپ ها و ریسه هایی که در معابر شهری به ویژه در ورودی های شهرها تحت عنوان چراغانی، نورپردازی و … به منظور جذب گردشگر یا زیبا سازی شهر طراحی شده_اند. شاید با همین چند راهکار ساده بتوان جلوی قطعی های مکرر برق را در این فصول گرم سال گرفت و مانع از ضرر اقتصادی بسیاری از صاحبان مشاغل و حرف شد و در آینده روی فرهنگ استفاده بهینه از انرژی کار کرد. در ضمن بسیاری از مردم دارای فرزند کوچک یا بیمار و افراد سالمند هستند که حقیقتاً تحمل این هوای گرم برای آنها دشوار است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۹:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


7 × هشت =