- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

مردم و مسوولان آذربایجان‌غربی؛ همراه هم برای مقابله با کرونا

Posted By admin On آذر ۶, ۱۳۹۹ @ ۱۱:۰۴ ق.ظ In اجتماعی | No Comments

گروه گزارش: مردم و مسوولان آذربایجان‌غربی برای به زانو درآوردن ویروس کرونا همزمان با روزهای نخست اجرای محدودیت‌های کرونایی، پشت درپشت هم داده‌اند که این امر، امیدواری‌ها را برای بهبود شرایط افزایش داده است. در حالی که ۹ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور و آذربایجان غربی می‌گذرد، میزان ابتلای شهروندان به کووید ۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن، رقم های بی سابقه ای را در استان آذربایجان غربی نشان می دهد.
از آغاز شیوع این بیماری، دهها هزار نفر در آذربایجان غربی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده اند در حالی که تا پیش از این، حداقل از آغاز اجرای طرح های پیشرفته درمانی و بهداشتی در کشور، این میزان ابتلای جمعی به این بیماری سابقه نداشته است.همچنین بر اثر این بیماری، نزدیک به سه هزار نفر در حدود ۹ ماه گذشته در آذربایجان غربی جان خود را از دست داده اند در حالی که میزان فوتی ناشی از سوانح رانندگی در طول یک سال در این استان، حدود ۵۰۰ نفر است و در بیش از ۱۰ سال اخیر نیز کمتر از ۱۰۰ نفر در سقوط هواپیما در ارومیه جان خود را از دست داده اند.این آمار نشان می دهد که متوسط فوتی ناشی از سوانح رانندگی در آذربایجان غربی، تنها حدود ۴۰ نفر در ماه است ولی میزان فوتی ماهانه بر اثر کرونا در این استان، بیش از ۳۰۰ نفر بوده که بیش از هفت برابر سوانح رانندگی است.
همه این آمار، وخیم بودن اثرگذاری بیماری کووید ۱۹ را در آذربایجان غربی و البته کشور نشان داده و لزوم مقابله موثر با این بلای غیرقابل چشم پوشی را مورد تاکید قرار می دهد. متوسط فوتی ماهانه بر اثر کرونا در آذربایجان غربی حدود ۳۰۰ نفر است. با درک صحیح مسوولان و مردم از این وخامت اوضاع، همه بخش ها و اقشار در این مدت دست به دست هم داده اند تا شیوع بیماری را کنترل کنند، این امر با کاهش قابل توجه تعداد بیماران و فوتی ها در ۲ خیز پیشین اثبات شده ولی خیز جدیدی که از بیش از ۲ ماه پیش آغاز شده، هنوز در سربالایی افزایشی است ولی پالس هایی برای ایجاد روند کاهشی در این خیز نیز از مراکز درمانی ارسال شده که امیدواری ها را برای موفقیت در این عرصه افزایش داده است.
در حدود نصف ماه گذشته از محدودیت های اولیه و سه چهار روز گذشته از محدودیت های شدیدتر، روند کاهشی به ویژه در تعداد بستری_های مراکز درمانی ایجاد شده و علاوه بر آن شاهد روند افزایشی در میزان استفاده از ماسک در معابر عمومی، کاهش دورهمی های خانوادگی و کاهش قابل توجه ترددهای شهری و بین شهری به ویژه در ساعات شبانگاه بوده ایم.
همراهی مردم آذربایجان‌غربی در اجرای محدودیت‌ها شایسته قدردانی است
این روند به حدی قابل توجه بوده که موجب شده، محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان_غربی از این همراهی مردم قدردانی کند.شهریاری در گفت و گو با خبرنگاران، با قدردانی از همراهی مردم در اجرای محدودیت‌های جامع کرونا در استان گفته که به طور قطع هر چه همکاری مردم و اصناف و نظارت و حمایت متولیان امر بیشتر باشد نتایج بهتری در کنترل ویروس کرونا حاصل می‌شود.
وی روند رو به رشد همکاری مردم و اصناف با محدودیت‌های جدید ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا طی روزهای اخیر را یادآوری کرده و گفته نمی‌توان انتظار داشت بدون حضور همیشگی آنها بر این بحران پیروز شد. استاندار: هرقدر همکاری مردم بیشتر باشد، نتایج بهتری در کنترل کرونا حاصل می شود. استاندار آذربایجان‌غربی همچنین اظهار امیدواری کرده که با تقویت همکاری‌ مردم و رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی به‌ویژه پرهیز از حضور در تجمع‌های خانوادگی هر چه زودتر شاهد قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در جامعه باشیم.
استفاده از ماسک در ارومیه به ۹۰ درصد رسیده است
رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی هم از بهبود وضعیت استفاده از ماسک در استان گفت.دکتر جواد آقازاده که در ۹ ماه گذشته صدها جلسه در مورد کرونا داشته نیز در این باره به خبرنگار گفت: میزان رعایت مردم بیشتر شده و استفاده از ماسک طبق بررسی های ما در ارومیه که بخش بزرگی از آذربایجان غربی است، به بیشتر از ۹۰ درصد رسیده که رقم بسیار خوبی است.وی بازهم تاکید کرد که تنها راه مقابله با ویروس، رعایت پروتکل های بهداشتی خیلی ساده یعنی شستن دست ها، ماسک زدن، فاصله گذاری تهویه اتاق‌ها و عدم تجمع بیشتر از ۵ نفر در اتاق های بسته است. وی اظهار امیدواری کرد که مردم، بیشتر در خصوص دورهمی های خانوادگی حساسیت داشته باشند تا روند کاهشی ایجاد شده با سرعت بیشتری تداوم یابد. مردم بیشتر در مورد دورهمی های خانوادگی حساسیت داشته باشند تا روند کاهشی شیوع کرونا سرعت یابد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، در این میان، برخی روزها حتی تعداد بیماران استفاده کننده از دستگاه ونتیلاتور، سه رقمی بود که کاهش آن به ۷۲ نفر، شاخص بسیار خوب و خوشحال کننده ای است.البته همچنان نگرانی برای فوتی ها در آذربایجان غربی ادامه دارد ولی در کنار این نگرانی، امیدواری ها هم برای کاهش این شاخص هم نیز افزوده شده است.
محدودیت های کرونایی از اول آذر امسال همزمان با سراسر کشور در ۱۷ شهرستان آذربایجان غربی شامل ۱۰ شهرستان قرمز و هفت شهرستان با وضعیت نارنجی به ویژه در ارومیه با قدرت آغاز شده که تاکنون روند همکاری های مردم و مسوولان خوب بوده است.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%85%d8%b1%d8%af%d9%85-%d9%88-%d9%85%d8%b3%d9%88%d9%88%d9%84%d8%a7%d9%86-%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%ac%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d8%ba%d8%b1%d8%a8%d9%8a%d8%9b-%d9%87%d9%85%d8%b1%d8%a7%d9%87/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.