نماينده مردم مياندوآب در مجلس:

مردم قربانی سیکل معیوب ارائه خدمات حوزه دارو شده اند

مردم قربانی سیکل معیوب ارائه خدمات حوزه دارو شده اند

گروه خبر: رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس، با بیان اینکه دولت عمده‌ترین بدهکار سازمان تامین اجتماعی است تاکید کرد که وقتی بخشی از زنجیره ارائه خدمات در حوزه دارو و درمان به دلیل تاخیر در پرداخت مطالباتشان به خطر بیفتد، در نهایت مردم آسیب می‌بینند.
به گزارش آرازآذربایجان ، همایون هاشمی در مورد انتقاد رئیس انجمن داروسازان ایران از تاخیر هفت ماهه در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها توسط سازمان تامین اجتماعی که بسیاری از مشکلات حوزه دارویی کشور را ایجاد کرده است، گفت: بدهی هفت ماهه بیمه تامین اجتماعی به داروخانه‌ها نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، اما باید هم مجلس، هم دولت و هم سازمان‌های عمومی مربوطه همچون تامین اجتماعی تلاش کنند تا مطالبات حوزه دارو و درمان را که ارتباط مستقیمی با سلامت مردم دارد، به موقع پرداخت کنند.
نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: زنجیره خدمات در این حوزه به گونه‌ای است که برخی حلقه‌های آن تاب‌آوری بالایی ندارند، کما اینکه بیش از ۹۷ درصد داروخانه‌ها غیردولتی هستند و با یک سرمایه محدودی که از منابع مالی شخصی تامین شده، به ارائه خدمات می‌پردازند.
وی خاطرنشان کرد: این داروخانه‌ها تاب‌آوری بالایی برای دریافت مطالباتشان و تامین سرمایه در گردش ندارند، بنابراین حتما باید سازمان‌های مختلفی که در حوزه تامین دارو فعالیت دارند و به چرخه دارو وصل هستند، آنها را به عنوان بخش نهایی که خدمات اصلی را به مردم ارائه می‌دهند تنها نگذارند و مطالباتشان را به موقع پرداخت کنند.
هاشمی تاکید کرد: بیمه‌ها اعم از تامین اجتماعی، خدمات درمانی و سایر بیمه‌ها در این زمینه نقش بسزایی دارند و باید به موقع مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت کنند، چرا که در ایران هر فردی تحت پوشش یکی از این بیمه‌ها قرار دارد که باید بر اساس تعهداتی که داده‌اند، از خدمات آنها بهره‌مند شود.
وی بیان کرد: وقتی بخشی از زنجیره ارائه خدمات در حوزه دارو به خطر بیفتد، در نهایت مردم آسیب می‌بینند، چرا که داروخانه‌ها نمی‌توانند به دارندگان دفترچه‌های بیمه، خدمات ارائه دهند و این در حالی است که آنها برای بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ها هزینه پرداخت می‌کنند، بنابراین یک سیکل و آبشار معیوب غیرمسئولانه ایجاد می‌شود که همه در پی آن آسیب خواهند دید.
هاشمی افزود: بی‌تردید مسئولان هم جزیی از مردم هستند و چنانچه مشکلاتی در حوزه دارو و درمان ایجاد شود، آنها هم آسیب خواهند دید، و این در حالی است که در شرایط کنونی مشکلات جدی در این حوزه وجود دارد.رفع مشکلات حوزه دارو و درمان با برنامه‌ریزی و تامین منابع امکانپذیر استوی عنوان کرد: رفع مشکلات ایجادشده در حوزه دارو و درمان با همدلی برنامه‌ریزی و تامین منابع که امکانپذیر است که بخش عمده‌ای از آن باید از طرف دولت و بخشی هم توسط سازمان‌های بیمه‌ای که تعدادی از آنها غیردولتی هستند، صورت بگیرد .
وی بیان کرد: بیمه‌ها حق بیمه خود را به صورت قطره چکانی از بیمه‌گذاران دریافت می‌کنند، بنابراین باید به تعهدات خود نیز به موقع و به درستی عمل کنند، ضمن اینکه آنچه در این بین حائز اهمیت بوده، این است که در همه کشورها بیمه‌ها بخش عمده‌ای از منابع خود را به صورتی سرمایه‌گذاری می‌کنند که بتوانند به موقع به تعهداتشان عمل کنند و متاسفانه این موضوع در ایران از شرایط پایداری برخوردار نیست.
این نماینده مردم در مجلس دهم، در مورد علل عدم پرداخت بدهی بیمه تامین اجتماعی که قرار بود با تاکید رئیس مجلس شورای اسلامی تا مهرماه صورت بگیرد، تصریح کرد: بیمه‌ها در سنوات گذشته در پرداخت بدهی‌های خود با مشکلاتی مواجه بودند، همچنین به دلیل نبود مدیریت صحیح منابع از تاب‌آوری بالایی برخوردار نیستند و حتی با سرمایه‌گذاری در میان مدت یا طولانی مدت نیز ز سود مناسبی برخوردار نمی‌شوند به همین دلیل نمی‌توانند به موقع منابع مورد نیاز را جهت پرداخت مطالبات داروخانه‌ها تزریق کنند که این موضوع در نهایت چرخه ارائه خدمات را با مشکل مواجه می‌کند.
رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: آنچه مسلم است تمام بیمه‌ها به نوعی به دولت وابسته هستند و مطالباتی دارند، ضمن اینکه عمده‌ترین بدهکار سازمان تامین اجتماعی دولت است که باید به منظور تقویت این سازمان به موقع مطالبات خود را پرداخت کند تا این بیمه هم بتواند به موقع به تعهداتش عمل کند. /

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


سه × = 24