مردم درمدیریت مصرف برق مشارکت کنند

مردم درمدیریت مصرف برق مشارکت کنند

سکینه اسمی
آراز آذربایجان–هر چند در هفته های ابتدایی فصل گرما قرار داریم اما افزایش بی رویه مصرف برق در همین هفته های آغازین فصل تابستان مصرف برق و آب را در کشور و به تبع آن استان آذربایجان غربی با وجود قرار گرفتن در منطقه سردسیر را افزایش داده افزایشی که تا مرز هشدار نیز پیش رفته است.
کاهش ساعات اداری، صدور دهها بیانیه و هشدار، دعوت مردم به مشارکت در صرفه جویی مصرف برق و آب و نیز همراهی سایر بخش ها به خصوص بخش کشاورزی در استان نیز هر چند تاکنون توانسته بخشی از مصرف را مدیریت کند اما هنوز با عدم رعایت الگوی مصرف در بخش آب و برق هستیم و اگر مردم و بخش های مختلف همراهی نکنند باید تابستان امسال در اوج گرما منتظر خاموشی نیز باشیم.
خاموشی لامپ های اضافی و کاهش مصرف آب مهم ترین توصیه ای است که کارشناسان و مسئولان این روزها به صورت مکرر برای سپری کردن روزهای گرم تابستانی به آن اشاره دارند ضمن آنکه صرفه جویی در مصرف برق و آب موجب می شود تا بسیاری از هموطنان که در سخت ترین شرایط آب و هوایی قرار دارند بتوانند گرمای طاقت فرسا را با کم ترین زحمت پشت سربگذارند
خاموشی لامپ های اضافی و کاهش مصرف آب مهم ترین توصیه ای است که کارشناسان و مسئولان این روزها به صورت مکرر برای سپری کردن روزهای گرم تابستانی به آن اشاره دارند ضمن آنکه صرفه جویی در مصرف برق و آب موجب می شود تا بسیاری از هموطنان که در سخت ترین شرایط آب و هوایی قرار دارند بتوانند گرمای طاقت فرسا را با کم ترین زحمت پشت سربگذارند.
با وجود اینکه منابع انرژی در کشورمان نسبت به سایر کشورهای منطقه کم نیست اما همین منابع محدود زمانی به اتمام خواهد رسید اگر در مدیریت این منابع هر یک از شهروندان شانه خالی کنند باید خیلی زود منتظر عواقب جبران ناپذیری در بخش های مختلف باشیم.
توصیه های کارشناسان بر عدم استفاده از برق و آب نیست بلکه مدیریت صحیح این منابع بر اساس برنامه ریزی مناسبی است که با همراهی همگانی می توان به صورت بهینه از آن بهره برد و تابستان را با عدم خاموشی و یا کمبود آب پشت سر گذاشت.
تغییر سیستم های گرمایشی و سرمایشی در ساختمان ها، نوسازی سیستم های سنتی، استفاده از وسایل سرمایشی استاندارد، خاموش کردن حتی یک لامپ اضافی، قرار دادن دکمه سرعت کم در کولرهای آبی و … شاید اقدامات کوچکی به شمار بروند اما بی شک تاثیر شگرف و بزرگی در صرفه جویی مصرف برق خواهد داشت.
فراموش نکنیم تک تک شهروندان در رعایت الگوی مصرف برق و آب مسئول هستیم و هر گونه بی توجهی به این توصیه ها خیلی زود تاثیر مخربی بر زندگی خود ما نیز خواهد گذاشت چرا که با مصرف بی رویه و اعمال خاموشی برق و قعطی آب زندگی عادی همه مختل می شود.
تابستان امسال برای جلوگیری از خاموشی نیازمند مشارکت مردم هستیم
مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجان‌غربی در خصوص آخرین وضعیت مصرف برق در سطح استان با آغاز موج گرما گفت: برای گذر از پیک بار تابستان و جلوگیری از خاموشی ها، نیازمند همراهی همه مشترکان هستیم.
اکبر حسن بکلو با بیان اینکه متوسط مصرف برق در استان به ازای هر خانوار ۱۶۲ کیلووات در ماه یا ۳۳۰ کیلووات در دوره است اظهارداشت: با توجه به میانگین کشور ۲۵۴ کیلووات در ماه و اینکه استان ما استانی سردسیری است رقم معقولی به شمار می رود.
وی با اشاره به افزایش ۱۶ درصدی مصرف برق در استان با آغاز موج گرما در استان افزود: با محاسبه تمام مشترکین، متوسط مصرف برق در استان ۳۲۶ کیلووات در هر ماه است ضمن اینکه بیشترین مصرف در استان، مربوط به شهرستان ارومیه و سپس شهرهای شمالی استان و کمترین مصرف مربوط به چالدران و تکاب است.
حداکثر بار مصرفی تعیین شده برای تابستان سالجاری در آذربایجان غربی ۱۰۸۹ مگاوات می باشد که نسبت به حداکثر بار تامین شده در تابستان سال گذشته ۱۰۴ مگاوات بیشتر است که این میزان ۱۶ درصد نسبت به مدت زمان مشابه پارسال افزایش نشان می دهد
مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجان غربی تاکید کرد: حداکثر بار مصرفی تعیین شده برای تابستان سالجاری در آذربایجان غربی ۱۰۸۹ مگاوات می باشد که نسبت به حداکثر بار تامین شده در تابستان سال گذشته ۱۰۴ مگاوات بیشتر است که این میزان ۱۶ درصد نسبت به مدت زمان مشابه پارسال افزایش نشان می دهد.
حسن بکلو با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون و ۲۴۷ هزار و ۱۶۰ مشترک برق در استان وجود دارد که از این تعداد ۸۱ درصد مشترکان برق استان خانگی، ۳.۵ درصد عمومی، ۲.۷ درصد مشترکین کشاورزی، ۰.۵ درصد صنعتی و ۱۳ درصد مشترکین تجاری هستند اضافه کرد: تعداد مشترکان برق استان در استان نسبت به پارسال، ۲.۶ درصد افزایش یافته است و در میزان مصرف نیز بنا به اعلام وزارت نیرو، مصرف برق در کشور ۴.۹ درصد و در استان ۱۶ درصد رشد داشته است.
وی گفت: در فصل گرما، مصرف بیشتر در بخش خانگی افزایش پیدا می کند و برای این منظور برای کاهش مصرف برنامه‌هایی تدارک دیده شده و با توجه اینکه استان منطقه غیر گرمسیری است، ۳۰۰ کیلووات برای هر ماه مصرف استاندارد هر مشترک در نظرگرفته شده است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجان‌غربی: اگر مشترکان از میزان مصرف استاندارد بالاتر بروند به عنوان مشترک پرمصرف شناخته می شوند و اگر مشترک نسبت به سال گذشته از این میزان مصرف کاهش داشته باشد، تشویق خواهدشد و مشترک به ازای هر کیلووات ۵۲۴ ریال پاداش دریافت خواهدشد.
کشاورزی در زمان پیک مصرف بیشترین برق آذربایجان غربی را مصرف می کند
حسن بکلو با بیان اینکه سالانه ۴میلیون و ۸۸۷ هزار و ۲۸۴ مگاوات ساعت برق در آذربایجان غربی مصرف می شود افزود: از این مقدار، ۸۱ درصد مشترکان خانگی، ۴۰ درصد برق استان را مصرف می کنند ۱۱ درصد مصرف توسط مشترکین عمومی، ۲۲.۵ مصرف سالانه برق توسط بخش کشاورزی است که البته بیشترین مصرف بخش کشاورزی ۳۳ درصد مصرف در زمان پیک مصرف (۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور) است ضمن اینکه ۱۸ درصد مصرف برق استان توسط بخش صنعت، ۸.۵ درصد توسط بخش تجاری و نزدیک به ۲.۱ درصد مصرف توسط معابر شهری انجام می گیرد.
وی با بیان اینکه همکاری موثر مشترکین صنعتی و کشاورزی در ساعات پیک مورد انتظار است گفت: با توجه به ضرورت مصرف بهینه، در تابستان امسال از مشترکین صنعتی و کشاورزی انتظار داریم در ساعات پیک صنعت برق را یاری کنند.
وی از اعطای تشویق به مشترکان کم مصرف در بخش کشاورزی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: از بابت کاهش بار در ساعات پیک در سال گذشته به مشترکین صنعتی و کشاورزی استان در قالب طرح های تشویقی مدیریت مصرف مبلغ ۵۴ میلیارد ریال پاداش پرداخت شده است.
وی در ادامه تاکید کرد: با هدف مدیریت مصرف برق از واحدهای صنعتی، عمومی و اداری دارای مولد اختصاصی یا اضطراری برق استان نسبت به آماده سازی و بهره برداری از این مولدها در ماههای تیر و مرداد از ساعت ۱۲ تا ۱۸ اقدام کنند.
با هدف مدیریت مصرف برق از واحدهای صنعتی، عمومی و اداری دارای مولد اختصاصی یا اضطراری برق استان نسبت به آماده سازی و بهره برداری از این مولدها در ماههای تیر و مرداد از ساعت ۱۲ تا ۱۸ اقدام کنند
حسن‌بکلو افزود: در زمان حاضر، ۱۰۰ درصد خانوارهای شهری و ۹۹.۸ خانوارهای روستایی از نعمت برق بهره‌مند هستند بطوریکه تا به امروز ۲۸۱۲ روستای استان برق‌دار است و از این تعداد، تمام روستاهای بالای ۱۰ خانوار استان حتی روستاهای نقاط دور افتاده همانند نقاط مرزی و پاسگاه‌های صفر مرزی برق‌دار شده‌اند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجان‌غربی در خصوص مناطق محروم از نعمت برق خاطرنشان کرد: ۱۱ روستای زیر ۱۰ خانوار استان نیز تا هفته دولت از نعمت برق بهره‌مند خواهد شد و ۹ روستای زیر ۵ خانوار باقی‌مانده نیز با برنامه‌ریزی به برق دسترسی خواهند یافت اما برای احداث شبکه ها تولید و انتقال زحمات زیادی کشیده می شود و برای گذر از پیک بار تابستان، نیازمند همراهی همه مشترکان هستیم.
وی با تاکید بر اینکه بدون مشارکت مردم نمی توان در مصرف برق صره جویی کرد گفت: مردم همیشه ما را برای کاهش مصرف و شرایط سخت در زمان پیک همراهی کرده اند و اصحاب رسانه و صداوسیما نیز بر روی فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به کم مصرف کردن تلاش می‌کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجان‌غربی از مردم درخواست کرد بخصوص در ساعات پیک مصرف طی ۶۰ روز گرم سال همکاری لازم را با این شرکت داشته باشند تا تمام هموطنان به این نعمت دسترسی داشته باشند و در این راستا می‌توانند زمان مصرف خود را به ساعت غیر پیک انتقال دهند.
تغییر ساعات اداری تاثیری در صرفه جویی مصرف برق نداشته است
مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجان‌غربی بیان کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده در سال گذشته، بحث تغییر ساعت ادارات و دستگاه‌های دولتی تغییری در کاهش مقدار مصرف انرژی ندارد بلکه با توجه به اینکه پیک مصرف برق در کشور از ساعت ۱۲ تا ۱۶ خواهد بود، کاهش یک ساعتی کار بخش دولتی می‌تواند یک ساعت مصرف ساعت پیک کاهش دهد، ضمن اینکه سعی شده دستگاه‌های دولتی در زمان پیک مصرف خود را از طریق ژنراتورها تامین کنند.
وی با اشاره به جایگزینی انرژی خورشیدی و سرمایه گذاری در این بخش اظهارداشت: با سرمایه‌گذاری در انرژی‌های نو، مجوز ۱۷ نیروگاه خورشیدی با ۷۴.۵ مگاوات صادر شده که ۵ نیروگاه با ظرفیت ۴۶ مگاوات در حال احداث است.
مدیرعامل شرکت برق آذربایجان غربی با اشاره به تکلیف ادارات آذربایجان غربی به کاهش ۲۰ درصدی مصرف برق گفت: به منظور صرفه جویی مصرف برق در روزهای گرم تابستان، ساعات کاری کلیه دستگاه های اجرایی دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و مهدکودک ها در استان از اول تیر ماه تا ۱۵ مرداد ماه از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۳:۳۰ تعیین و از طریق استانداری آذربایجان غربی ابلاغ شده که امیدواریم با یک درمیان کردن روشنایی و تنظیم درجه سیستم سرمایشی بر روی ۲۴ مصرف برق در ادارات مدیریت شود.
حسن بکلو همچنین با اشاره به تدوین طرح‌هایی برای مشترکین خانگی برای احداث نیروگاه خورشیدی بر روی پشت بام‌هایشان گفت: شرکت توزیع برق، انرژی مازاد مشترکان احداث کننده نیروگاه خورشیدی خانگی را خریداری می کند و بر این اساس هر کیلووات برق تولیدی خانگی با قیمت ۹۰۰ تومان خریداری می شود در حالی که هم‌اکنون میانگین تعرفه‌های برق دریافتی از مشترکین با احتساب تمام عوارض‌ها ۹۰ تومان است.
حسن بکلوبستر سازی استفاده از فضای مجازی جهت تعامل با مردم از طریق رسانه ها و فعالیتهای تولید و انتشار انواع موشن گرافی، بروشور، اینفوگرافی و ارسال انواع پیامک های تبلیغی و ترویجی با موضوع رعایت الگوی مصرف و پیک سایی برق، همچنین استفاده از تلویزونهای شهری در سطح معابر و تولید و انتشار انواع بروشورهای مدیریت مصرف و استفاده از ظرفیت مصلی و نماز جمعه از مهمترین اقدامات این شرکت برای مدیریت مصرف برق در استان عنوان کرد.
ادارات موظف به کاهش ۲۰ درصدی مصرف برق هستند
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی در خصوص مصرف برق و راه های صرفه جویی در استان گفت: با آغاز موج گرما در کشور به تبع آن آذربایجان غربی شاهد افزایش مصرف برق و در برخی مواقع بی توجهی به الگوی مصرف و نیز صرفه جویی از سوی مردم و نهادهای دولتی و … هستیم.
نجات الله علی نژاد اظهارداشت: در راستای کاهش مصرف برق نیازمند فرهنگ سازی همراهی مردم، رسانه ها و سایر بخش ها هستیم تا بتوانیم تابستان امسال را بدون کوچکترین خاموشی و یا سایر حوادث پشت سر بگذاریم.
وی با بیان اینکه برای همراهی مردم در صرفه جویی برق اقدام به برنامه ریزی و فرهنگ سازی از سوی رسانه ها، اطلاعیه ها و هشدارهای لازم کردیم گفت: در راستای کاهش مصرف برق در بخش دولتی نیز برنامه ریزی های متعددی از جمله کاهش ساعت اداری صورت گرفته است.
بر اساس بخشنامه دولتی با هدف صرفه جویی در مصرف آب و برق ادارات سازمانها و موسسات دولتی، عمومی و غیردولتی موظف به کاهش حداقل ۲۰ درصد از برق مصرفی خود در ساعات اوج بار هستند
علی نژاد ادامه داد: بر اساس بخشنامه دولتی با هدف صرفه جویی در مصرف آب و برق ادارات سازمانها و موسسات دولتی، عمومی و غیردولتی موظف به کاهش حداقل ۲۰ درصد از برق مصرفی خود در ساعات اوج بار هستند.
وی خاطرنشان کرد: بکار گیری ژنراتورهای برق موجود ادارات در ساعات اوج بار (از ساعت ۱۱ لغایت پایان کار اداری)، استفاده حداکثری از روشنایی طبیعی روز و خاموش نمودن ۵۰ درصد از چراغهای موجود در طول ساعات اداری از دیگر مواردی است که مشترکین بخش اداری باید اجرا کنند.
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی افزود: به استناد بخشنامه مذکور، سیستم های سرمایشی و روشنایی غیر ضروری بعد از ساعات کار اداری باید کاملاً قطع شود و جلسات و همایش های اداری قبل از ساعت ۱۱ برگزار شود همچنین در این بخشنامه مشترکین اداری به امضاء تفاهم نامه همکاری با قدرت قراردادی ۳۰ کیلووات و بیشتر با برنامه های پاسخگویی بار (طرحهای تشویقی) شرکت توزیع نیروی برق توصیه شده اند.
علی نژاد افزایش تعداد مشترکین اعم از صنعتی، کشاورزی، خانگی و …، افزایش دمای هوا در تابستان و به تبع آن استفاده از سیستمهای سرمایشی، بخصوص کولرهای غیراستاندارد، استفاده همزمان از لوازم خانگی پرمصرف در ساعات پیک (۱۲ تا ۱۶)، آبیاری باغات و مزارع، اخیراً استفاده از دستگاههای استخراج ارز دیجیتالی در سطح استان با مصرف بی رویه برق را از مهمترین دلایل افزایش مصرف برق عنوان کرد.
وی افزود: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در راستای مدیریت مصرف، پیک سایی فعلاً برنامه ای برای مدیریت اضطراری بار وجود ندارد و در صورت رعایت مصرف برق از طرف مشترکان و همچنین حضور صنایع و کشاورزی در طرحهای تشویقی مدیریت مصرف امسال تابستان را بدون خاموشی پشت سر خواهیم گذاشت.
بی شک همه ما خاموشی مکرر برق، قطعی آب آن هم در زمانی که خیلی ضروری به آن نیاز داریم را در سالهای گذشته تجربه کرده ایم پس امسال با رعایت الگوی مصرف و مشارکت همگانی این تجربه های تلخ را تکرار نکنیم./// منبع: مهر

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


شش + = 11