استاندارآذربايجان_غربي:

مردم استان با درآمد کمتر هزینه‌های بیشتری را متحمل می‌شوند

مردم استان با درآمد کمتر هزینه‌های بیشتری  را متحمل می‌شوند

گروه خبر:استاندار آذربایجان غربی نرخ تورم در کشور را ۱۳ درصد و آذربایجان غربی را ۱۸ درصد عنوان کرد و گفت: با این وصف مردم استان ما با درآمد کمتر از مردم سایر مناطق کشور هزینه‌هایی بیشتر از سایر نقاط کشور را متحمل می‌شوند.
به گزارش آرازآذربایجان، قربانعلی سعادت در دومین نشست با موضوع »برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی« که در سالن جلسات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برگزار شد، اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه باید به مقوله توسعه متوازن منطقه‌ای پرداخته‌شود.
وی با تاکید بر اینکه برنامه ششم توسعه‌ کشورمان باید با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها، منابع فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در مناطق مختلف کشورمان و استان‌های کم‌برخوردار تدوین شود افزود: باید دستیابی به توازن منطقه‌ای را مورد توجه قرار دهیم.
این مسئول با اشاره به اینکه در مرحله تدوین و تنظیم برنامه ششم توسعه قرار گرفته‌ایم، افزود: با عنایت به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب باید با محوریت اقتصاد مقاومتی به این حوزه ورود پیدا کنیم.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به ابلاغ کلیات و سیاست‌های مربوط به این حوزه خاطرنشان کرد: توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل فقط در کلان‌شهرها از جمله تهران و … گسترده نیست، بنابراین آذربایجان غربی مستعد توسعه است.سعادت با اشاره به وجود مشکلات و دغدغه‌های مختلف در ابعاد اجتماعی، اضافه کرد: ناهنجاری‌های اجتماعی که هم اکنون در مناطق حاشیه‌ای استان‌ها شاهد هستیم، ناشی از مسائل اقتصادی است.
استاندار آذربایجان غربی در ادامه به تشریح برخی شاخص‌ها پرداخت، افزود: درآمد سرانه مردم آذربایجان غربی در سال ۱۳۹۳ حدود ۵ میلیون تومان است حال آنکه میانگین کشوری ۸ میلیون تومان برآورد می‌شود.
سعادت با بیان اینکه در شاخص‌های مختلف از جمله بهداشت و سلامت، باسوادی و … آذربایجان غربی یکی از استان‌های آخر کشورمان قلمداد می‌شود،افزود: برای بهبود وضعیت باید گام برداشته‌شود.
*برقراری ارتباط با مراکز علمی برای تدوین برنامه ششم توسعه
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی گفت: باید برای تدوین برنامه ششم توسعه با مراکز علمی و دانشگاهی همکاری شود.ناصر حضرتی نیز در این نشست اظهار داشت: برقراری ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی کشور جهت تدوین برنامه ششم توسعه امری لازم است.وی افزود: به دنبال احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در راستای برقراری ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی گام برداشته‌می‌شود، که این موضوع در ارتباط با تدوین برنامه ششم توسعه نیز امری لازم و ضروری است.
این مسئول با اشاره به اینکه در آستانه تنظیم برنامه ششم توسعه باید از اساتید، صاحبنظران و نخبگان دعوت به همکاری شود، خاطرنشان کرد: همه کسانی که راهکار، برنامه و پیشنهاد دارند، در این زمینه مسئولان و تصمیم‌سازان را یاری برسانند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی گفت: کشورهای مختلف در دنیا با مدیریت بهینه منابع، تخصیص درست و منطقی منابع، انضباط پولی و مالی در زمینه بالفعل‌سازی ظرفیت‌های مختلف موفق شده‌اند.
حضرتی با اظهار اینکه نشست‌های علمی و تخصصی با حضور اساتید صاحب‌نام و برجسته کشورمان به طور مستمر در طول سال برگزار خواهد شد، افزود: امیدواریم مسئولان با حضور یافتن در این جلسات بهره‌برداری لازم را داشته‌باشند.وی با اظهار اینکه این سری نشست‌ها با حضور تحلیل‌گران، پژوهشگران و مدرسان برجسته کشورمان به طور قطع در گشودن گره اقتصاد موثر واقع خواهد شد، گفت: استقبال رسانه‌ها و مسئولان از این نشست‌ها در اثربخشی آنها موثر است.رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی با ابراز تاسف از اینکه استان ما اکنون در حسرت توسعه‌یافتن است، خاطرنشان کرد: به ویژه در شاخص‌های مختلف مربوط به توسعه انسانی این استان وضعیت رضایت‌بخشی ندارد.
این مسئول بر ضرورت همکاری و تعامل هرچه‌بیشتر سازمان و زیرمجموعه‌های آن مبنی بر مدیریت آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری با مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی موجود در استان تاکید کرد.
*دریافت سود ۲۵ درصدی رباخواری است
یک اقتصاددان برجسته گفت: متاسفانه شرایط به گونه‌ای پیش رفت که منابع مالی خود را در حساب‌ بانکی نگه داشته و سود ۲۵ درصد دریافت می‌کنند، که این تخریب اقتصاد ملی و رباخواری است.حسین راغفر درادامه ،اظهار داشت: یک تصویر روشن از وضعیت اقتصادی کشورمان باید تهیه شود.
وی بر ضرورت تدوین اطلس اقتصادی به‌صورت جداگانه برای مناطق مختلف کشورمان تاکید کرد و گفت: این اطلس باید در برگیرنده ظرفیت‌ها، فرصت‌های سرمایه‌گذاری قابلیت‌های مختلف در زمینه‌های کشاورزی گردشگری، صنعتی و … باشد.این مسئول با ابراز تاسف از اینکه فقط اطلس اقتصادی تهران تدوین شده‌است، یادآوری کرد: ولی باید برای همه استان‌های کشورمان این قبیل اقدامات مطالعاتی در برگیرنده نیروی انسانی جغرافیایی، منابع طبیعی، مناطق آزاد و … تهیه شود.
این استاد دانشگاه الزهراء تهران دلیل واردات محور بودن کشورمان را تضمین منافع گروه‌های خاص دانست، گفت: مناطق آزاد با هدف توسعه دامنه صادرات در کشور راه‌اندازی شد ولی به سمت واردات سوق پیدا کردند.
راغفر با اظهار اینکه نه‌تنها در داخل کشور بلکه خارج از کشور جمعیت کثیری مایل به سرمایه‌گذاری در ایران اسلامی و گام برداشتن در مسیر توسعه و پیشرفت آن هستند، یادآوری کرد: متاسفانه شرایط به گونه‌ای پیش رفت که منابع مالی خود را در حساب‌ بانکی نگه داشته و سود ۲۵ درصد دریافت می‌کنند، که این تخریب اقتصاد ملی و رباخواری است.
وی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه ضرورت اجرایی کردن مولفه‌های اقتصاد مقاومتی در کشورمان، خاطرنشان کرد: در این صورت وابستگی ایران اسلامی به سایر کشورها به طور قطع حداقل خواهد رسید.
این اقتصاددان برجسته افزود: چنانچه ایران اسلامی تنها کشور استثنائی نباشد به طور قطع در برخورداری از مواهب طبیعی و منابع بی‌شمار در زمینه‌های گوناگون یکی از کشورهای استثنائی قلمداد می‌شود.
این استاد دانشگاه ضمن تاکید بر توجه ویژه به ظرفیت مرزی استان با سه کشور، خاطرنشان کرد: اگر استان به غیر از این موضوع هیچ گونه ثروت، ظرفیت و منبع طبیعی برخوردار نبود همین ظرفیت مرزی برای توسعه و عمران کفایت می‌کرد.
راغفر در ادامه ضمن تاکید مجدد بر تدوین اطلس اقتصادی استان به اهمیت تهیه بانک اطلاعاتی راجع به کارشناسان درون استان و خارج از استان که آذری و بومی هستند تاکید و تصریح کرد: کسانی که تعلقات قلبی نسبت به استان خود دارند به طور قطع در مسیر توسعه بیشتر مشارکت می‌کنند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۹:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


2 + پنج =