- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

مردم ارومیه عطای جابه‌جایی با اتوبوس‌های درون شهری را به لقایش می‌بخشند

Posted By admin On تیر ۱, ۱۳۹۳ @ ۳:۵۳ ق.ظ In اجتماعی | No Comments

گروه اجتماعی:»شبکه حمل و نقل عمومی«آن گونه که از عبارت آن پیداست باید عمومی باشد و در اختیار مردم، اما ماهیت وجودی ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری در ارومیه از درون با تغییراتی همراه شده تا جایی که به نظر باید نام آن را از ناوگان عمومی به ناوگان فعال دل به خواهی تغییر داد.
اتوبوس به عنوان مهم‌ترین حلقه در زنجیره شبکه حمل و نقل عمومی سالم در شهری همچون ارومیه که مشکل ترافیکش داد هر مدیر و مسئول و مردمی را بالا می‌برد، به عضوی غایب و در صورت وجود هم به زنجیره خمیده تبدیل شده و کارایی خود را در رفع مشکل ترافیک و البته آلودگی از دست داده است.
هرچند مسئولان تاکید بر فرهنگ سازی برای استفاده از ناوگان عمومی و اتوبوس دارند اما این اظهار نظرها جز آب در هاون کوبیدن نیست چرا که استفاده از این ناوگان زمانی معنا پیدا می‌کند که حضور قدرتمند و توزیع متوازن آن را در هر منطقه‌ای از سطح شهر شاهد باشیم حال آنکه برای جمعیت نزدیک به یک میلیون نفری ارومیه تنها بالغ بر ۳۵۰ دستگاه اتوبوس فعالیت دارد و با یک حساب سرانگشتی عیان است که برای بیش از ۳ هزار نفر جمعیت یک اتوبوس موجود است و با این وضعیت چگونه باید مردم را به سمت استفاده از اتوبوس که البته تعداد آن در روزهای بارانی و تعطیل هم به نصف این میزان کاهش پیدا می‌کند، تشویق کرد.
با این اوصاف تکلیف وعده توزیع عادلانه امکانات و فراهم کردن دسترسی آسان کلیه مردم به امکانات عمومی که همواره مهم‌ترین بخش قول‌های مدیران شهری را تشکیل می‌دهند، در همان حد وعده‌های سرخرمنی است که تاکنون راه به جایی نداشته است.
از طرفی این شهر با داشتن ده‌ها دانشگاه دولتی و غیر دولتی سالانه پذیرای تعداد زیادی از دانشجویان غیر بومی است که بر جمعیت این شهر می‌افزاید و نیاز به افزایش سرویس‌های حمل و نقلی برای جابه‌جایی دانشجویان به محل تحصیلشان بیش از پیش ضروری می‌شود اما ضعف در این بخش هم باعث شده است مردم و اغلب دانشجویان استفاده از دیگر ناوگان را بر ساعت‌ها انتظار بی سرانجام برای رسیدن اتوبوس مملو از مسافر که در همان ایستگاه ابتدایی پر شده است را ترجیح دهند و یا جان خود را در کف دست بگیرند و به هر زور و فشاری خود را در جلوی درب اتوبوس هم که شده جای دهند و چه بسیار از همین مسافرانی که پایشان در لای درب اتوبوس آسیب دیده و یا از درب آن به بیرون پرتاب شده‌اند.
البته این پایان کار نیست چرا که حتی اگر شهروندی موفق به استفاده از این ناوگان هم شود نامناسب بودن وضعیت اتوبوس‌ها، بروز انواع سرقت و کیف قاپی به دلیل انبوه جمعیت که امکان شناسایی فرد متخلف وجود ندارد، نبود سیستم هوای مناسب برای انبوه جمعیت سوار شده به این ناوگان، ضعف در بهداشت ناوگان، بی توجهی به تعمیر دستگیره‌های داخلی اتوبوس که تنها اهرم سرپا ایستادن مسافران به شمار می‌آید، تکه تکه بودن روکش‌ها و بسیاری دیگر از این قبیل ضعف‌ها طرف دیگر ماجراست که نارضایتی گسترده مردم را از این ناوگان باعث شده است.
البته که آدم سیر را چه خبر از فرد گرسنه چرا که وقتی مسئولین لزومی به استفاده از ناوگان عمومی ندارند و حتی از روی مسئولیتی که بر عهده‌شان گذاشته شده، سوار بر این اتوبوس‌ها نمی‌شوند تا وضعیت خدمات دهی و کمبودهای آن را بررسی کنند از کجا از حال مردمی که برای جا به جا شدن نیاز به استفاده از این ناوگان دارند و با مشکلات فراوانی از جمله کمبود تعداد ناوگان و وضعیت نامناسب اتوبوس‌های موجود در این زمینه روبرو هستند، درک خواهند کرد.
یک خانم از مسافران در گفت و گو با اروم نیوز با ابراز نگرانی از شلوغی بیش از حد اتوبوس‌ها می‌گوید: متأسفانه این ازدحام در اتوبوس‌ها، باعث بگومگو و اعتراض مسافران و حتی ایجاد موقعیت برای سارقان می‌شود.
رضایی یکی دیگر از مسافران که هر روز از این ناوگان استفاده می‌کند می‌گوید: بعد از عید این خطوط بی نهایت شلوغ شده و کار به جایی رسیده است که برخی از مسافران به زور خود را روی رکاب نگه می‌دارند تا به مقصد برسند.
وی معتقد است با افزایش کرایه تاکسی بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند با اتوبوس سفر کنند و به نظر می‌رسد که سازمان اتوبوسرانی ارومیه باید برای کاهش مشکلات به ویژه شلوغی اتوبوس‌ها در ساعات پیک برنامه ریزی کند.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%85%d8%b1%d8%af%d9%85-%d8%a7%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%8a%d9%87-%d8%b9%d8%b7%d8%a7%d9%8a-%d8%ac%d8%a7%d8%a8%d9%87%e2%80%8c%d8%ac%d8%a7%d9%8a%d9%8a-%d8%a8%d8%a7-%d8%a7%d8%aa%d9%88%d8%a8%d9%88%d8%b3/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.