مردم آذربایجان دررویای تحصیل به زبان مادری

مردم آذربایجان دررویای تحصیل به زبان مادری

گروه فرهنگی: حال که بیش از یک و نیم سال از آغاز به کار دولت یازدهم گذشته است، متاسفانه هیچ یک از قول های رئیس جمهور به مردم آذربایجان محقق و اجرایی نشده و امید است تا ایشان و در کل کابینه دولت تدبیر و امید با درک خواسته های مردم و توجه کافی بدانها، در آینده ای نزدیک با عزم خویش و به جد پیگیر اجرایی شدن اصل ۱۵ قانون اساسی به عنوان نقشه راه توسعه و آبادانی ایران عزیز، باشند و روزی را شاهد باشیم که کودکان سرزمین آذربایجان نیز قادر باشند تا در مدارس به زبان مادری خود تحصیل کرده و مسیر پیشرفت و ترقی علمی را پیموده و برای وطن خویش ایران و آذربایجان افتخار آفرینی کنند.
زبان مادری از عناصر اساسی تشکیل دهنده هویت مردمان یک سرزمین بوده و در اهمیت آن همین بس که برای نابود ساختن یک قوم و یک ملت کافی است تا ابتدا زبان آن را از بین برد.
به قول زبان شناس معروف، هارکورت “زبان آینه یک ملت است”. هر ملتی فرهنگ و ساختار خاص خود را دارا می باشد و تمام این خصوصیات معنای خود را در زبان می یابد.
فردی که تفکر ندارد زبان، و فردی که زبان ندارد نمی تواند تفکری داشته باشد. زبان ابزاری برای تفکر است. آموختن یک زبان و استفاده از آن برای برقراری ارتباط به رشد ذهن انسان، و زبان نیز ابزاری برای به حرکت درآوردن ذهن و تفکر آدمی است.
انسانی که زبان خود را درست آموخته باشد می تواند به حقایق دست یابد. فردی که زبان خود را به درستی نمی تواند صحبت کند و نتواند مفاهیم را در جای خود استفاده کند به طور منطقی ناتوانی ذهنی دارد و فضای تفکر او باریک هست.
اهمیت زبان مادری تا به حدی می باشد که سازمان علمی و فرهنگی یونسکو کسی را باسواد می داند که قادر باشد به زبان مادری خودش بنویسد و بخواند و حتی در قانون اساسی کشورمان که میراث مشترک همه مردم ایران ازهر قوم ونژاد و مبین نهادهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به شمار می رودبه صراحت در اصل ?? استفاده از زبانهای محلی و قومی(مادری و ملی) در مطبوعات و رسانه های گروهی وتدریس ادبیات آنها در مدارس در کنار زبان فارسی (به عنوان زبان مشترک) آزاد اعلام شده است که همگی دلالت بر اهمیت و جایگاه زبان مادری دارد.
کودک توسط زبان خود را می شناساند و اولین قدم را در راه شکل گیری هویت خود بر می دارد. کودکی که تازه متولد شده است توسط زبان مادری هویت و فرهنگ پیدا می کند و بعد این به جامعه وارد می شود.
کودک توسط زبان مادری اولین قوانین اجتماعی را یاد می گیرد و با افراد دیگر ارتباط پیدا می کند. در این راستا اولین وظیفه به عهده زبان مادری است و پیشرفت کودک از هر نظر به پیشرفت و یادگیری زبان مادری بستگی دارد.
کودکان ترک که از آغاز زندگی خود تا ورود به مدرسه تمام سرمایه های اجتماعی ,فرهنگی و علمی خود را به زبان ترکی به دست آورده و در مدرسه به زبان مادری آموزش نمی بیند آشنایی با هویت فرهنگی خود محکوم به شکست هستند.
به طور مثال کودک در درس ریاضی نمی تواند حل مسئله را بیان کند و در بیشتر اوقات به دلیل اینکه مسئله را درک نکرده در پیدا کردن راه حل با مشکل واجه می شود. این مشکل در سایر دروس نیز وجود دارد و صحبت های معلم یا نوشته های کتابها را در مرحله اول به زبان مادری ترجمه می کند و بعد به درک آن می پردازد و تکرار به زبانی غیر از زیان مادری خود ترجمه می کند و کودکی که نتواند مفاهیم را درک نماید به طبع توان بیان آن را نخواهد داشت.
همین مساله است که باعث شده تا بسیاری از فعالین فرهنگی ترک در ایران به جد پیگیر مساله آموزش به زبان مادری در مدارس و دانشگاه های ایران و به خصوص مناطق ترک نشین باشند و خواسته “تحصیل به زبان ترکی” تبدیل به یکی از مهم ترین دغدغه ها و خواسته های مردم آذربایجان شود، به طوری که از هر فرصتی جهت یادآوری این مطالبه عمومی بهره برده و تبدیل به شعاری معروف در میان ترک زبانان ایرانی گشته است.حق تحصیل به زبان مادری که به صراحت در اصل ?? قانون اساسی کشور بیان شده است، متاسفانه تا به امروز مغفول مانده و هیچ دولتی در طول مدت بعد از تصویب قانون اساسی کشور حال به هر دلیلی، میل و رغبتی به اجرای این اصل از خود نشان نداده و هیچ گامی در راستای توجه به زبان های مختلف رایج در ایران و به ویژه زبان کهن و قدرتمند ترکی برنداشته اند.
میتوان گفت تنها دولتی که تا حدی تابوی چندین و چند ساله صحبت از حق آموزش و تحصیل اقوام مختلف ایران به زبان مادری خود در محافل رسمی را شکسته و علنا از آن به عنوان یکی از رسالت های خویش در قبال ملت ایران یاد کرده است، دولت تدبیر و امید میباشد.
دولتی که رئیس جمهور آن یعنی دکتر حسن روحانی قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ?? و در جریان سفر خود به منطقه آذربایجان، در نزد هزاران نفر از مردم شهرهای تبریز و اورمیه وعده داد تا در صورت پیروزی در انتخابات، اصل ?? قانون اساسی را اجرا و خواسته مهم و دیرین تحصیل به زبان ترکی را برای ایرانیان ترک برطرف خواهد ساخت.
در این بین گویا دولت که تا حدودی از عزم و رغبت کافی جهت عمل به وعده خویش برخوردار بود، متاسفانه تسلیم فشارها و شانتاژهای برخی از جریانات فاشیستی بر جای مانده از رژیم طاغوتی و ایران ستیز پهلوی گشته و به قولی از مسیر احقاق حقوق میلیون ها ایرانی غیر فارس زبان به دلیل اعمال زور افراد و جریانات تنگ نظر، نرفته بازگشته و با یک عقب نشینی آشکار و واضح از پیگیری موضوع تحصیل به زبان مادری دست کشید.
این عقب نشینی برای مردم آذربایجان که به امید وعده های دکتر روحانی و با حضور گسترده در انتخابات رای به دولت تدبیر و امید داده و به آینده امیدوار بودند، به منزله یک اتفاق تلخ و نامیمون بوده و بار دیگر موجب برانگیخته شدن حس انتقاد و اعتراض آنان گشته است.
حال که بیش از یک و نیم سال از آغاز به کار دولت یازدهم گذشته است، متاسفانه هیچ یک از قول های رئیس جمهور به مردم آذربایجان محقق و اجرایی نشده و امید است تا ایشان و در کل کابینه دولت تدبیر و امید با درک خواسته های مردم و توجه کافی بدانها، در آینده ای نزدیک با عزم خویش و به جد پیگیر اجرایی شدن اصل ?? قانون اساسی به عنوان نقشه راه توسعه و آبادانی ایران عزیز، باشند و روزی را شاهد باشیم که کودکان سرزمین آذربایجان نیز قادر باشند تا در مدارس به زبان مادری خود تحصیل کرده و مسیر پیشرفت و ترقی علمی را پیموده و برای وطن خویش ایران و آذربایجان افتخار آفرینی کنند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۶:۴۵ ق.ظ

دیدگاه


نُه + 2 =