مربع پراتهام بازار سیاه متادون

مربع پراتهام بازار سیاه متادون

گروه اجتماعی:سال‌هاست بقای بازار سیاه فروش متادون به گردن چند گروه می‌افتد؛ مسئولان دولتی به مراکز درمان اعتیاد شک دارند، مراکز درمانی به کارخانه‌های تولیدکننده، تولیدکننده‌ها به سیستم توزیع و عده‌ای هم به عطاری‌ها. این مربع پراتهام از ابتدای ورود متادون به چرخه درمان اعتیاد وجود داشته، اما برای رفع ابهامات و یافتن مقصر هیچ وقت کاری نشد تا این که بازار غیرقانونی فروش متادون همه جا پهن شد و این ماده شبه مخدر به آسانی یافتن یک لیوان آب در دسترس مشتری ها قرار گرفت.
اما حالا بساط این مخدر فروشی علنی قرار است با یک نسخه جدید برچیده شود که جرقه اش در ستاد مبارزه با مواد مخدر خورده و هدفش این است که تا سال آینده راه های نشتی متادون به بازار آزاد را کشف کند.
پرویز افشار، معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر این خبر را به ما داد و گفت که قرار است همه داروهای آگونیست (شبه مخدرها) از جمله متادون های تولیدی، دارای هولوگرام و بارکد و با یک سیستم کنترل هوشمند ردیابی شود تا بدانیم متادون های تولیدی در کدام نقطه است و اگر در جایی غیر از نقطه هدف قرار دارد، شناسایی شود.
افشار حُسن این روش را در کنترل گلوگاه های مشکل دار از تولید تا مصرف می داند، روشی که مانع از اتهام زنی به یکدیگر می شود و نقاط نشتی را با سند و مدرک شناسایی می کند.
او می گوید دولت حالا می خواهد مالش را سفت بگیرد تا همسایه را دزد نکند که اشاره اش به برخی اظهارنظرهاست که مراکز درمان اعتیاد را مسبب ورود داروهای شبه مخدر از جمله متادون به بازار آزاد می داند.
اگر سیستم هوشمند کنترل آگونیست ها اجرا شود، کمر بازار سیاه متادون شکسته خواهد شد، شبه مخدری که در اختیار داشتن آن بدون مجوز جرم است و برای این که به درمان اعتیاد ختم شود باید طبق قاعده و به دستور پزشک مصرف شود اما چون سال هاست چنین سیستمی برای رصد وجود ندارد، بازار آزاد فروش متادون، سیاه سیاه است به طوری که پیگیری های جام جم نشان می دهد در برخی شهرهای کشور این ماده شبه افیونی در حجم بسیار بالا و به صورت کاملا علنی در دسترس است و عده ای هم در نقش دلال، قیمت ها را کنترل می کنند و با فروش متادون به نرخ دلخواه سود می برند.
پس اگر داروهای آگونیست ترک اعتیاد صاحب هولوگرام و بارکد شود، در واقع صاحب شناسنامه می شود که هم جلوی ورود آنها به بازارهای غیررسمی را می گیرد و هم معتادان در حال ترک را از اصل بودن داروی مصرفی مطمئن می کند، یعنی دو اتفاقی که برای حوزه درمان اعتیاد دو نیاز واجب است.این که چرا متادون سر از بازار آزاد درآورد حکایتی مفصل دارد. تاکنون که رد این ماجرا گرفته شده به چند دلیل ختم شده که یکی از آنها مراکز درمان اعتیاد است که به اصرار بیمار برایش متادونی بیش از حد نیاز تجویز می کنند و او نیز این متادون اضافه را در بازار آزاد می فروشد.
گره دوم هم به دست برخی از بیماران مبتلا به سرطان به این ماجرا بسته شده است، کسانی که برای تسکین دردشان متادون را به قیمت های نازل از دولت می گیرند و برای تامین مخارج سرسام آور بیماری شان متادون های اضافه را به چند برابر قیمت در بازار آزاد عرضه می کنند.
مجرای بعدی نشت را بعضی کارخانه های تولیدکننده متادون و سیستم توزیع می دانند که دلیل هم می آورند که چون متادون در برخی بازارهای غیررسمی در گالن های بزرگ فروخته می شود پس نشتی به دست اینها انجام می شود که حجم زیادی دارو در اختیار دارند.اما چون علیه هیچ کدام از این مراجع مدرکی مستند در دست نیست، به هیچ کدام از اتهام زنی ها نمی توان استناد کرد. اما با این حال پای عطاری ها همچنان در موضوع متادون فروشی در میان است، چون همین حالا که این کلمات نوشته می شود یکی از آسان ترین راه های دسترسی به متادون، عطاری هاست.
پس اگر قرار است نسخه تازه برای نظم دهی به بازار مصرف متادون اجرا شود و رد عرضه غیرقانونی متادون زده شود، نظارت بر عطاری ها نیز باید تشدید شود چون بعید نیست این بار متادون های هولوگرام دار وارد چرخه فروش غیرقانونی در عطاری های غیرمجاز شود.
و اما متادون های تقلبی همچنان دغدغه ای بزرگ است که اگر سیستم هوشمند کنترل داروهای آگونیست راه اندازی شود، می تواند به بازار این تقلب ها نیز خاتمه دهد، البته به شرط این که مصرف کنندگان هوشیار باشند و فقط متادون های هولوگرام دار را بخرند.
هم اکنون به گفته سیامک دانیالی، کارشناس درمان اعتیاد، متادون هایی در بازار آزاد فروخته می شود که چیزی نیست جز مخلوطی از قرص های آرامبخش، خواب آورها، آنتی هیستامین، شربت هیدروکسیزین و آب در مقدار اندکی متادون که به دست قاچاقچیان و فروشندگان به شربت های متادون اضافه می شود و با کاستن از اثربخشی دارو، به خرید بیشتر متادون منجر می شود.این ناخالصی ها تهدیدی برای درمان اعتیاد است، اما نکند پس از عملی شدن سیستم کنترل هوشمند داروهای ترک اعتیاد، متادون هایی با هولوگرام ها و بارکدهای تقلبی وارد بازار شود؟

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


− 3 = دو