- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

مراکز مشاوره خانواده و ازدواج جزیره ای عمل نکنند

Posted By admin On شهریور ۲, ۱۳۹۵ @ ۹:۱۲ ق.ظ In اجتماعی | No Comments

گروه خبر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: مراکز مشاوره خانواده و ازدواج در ارائه خدمات مشاوره ای نباید به صورت جزیره ای عمل کنند.
علیرضا رادفر در ستاد ساماندهی امور جوانان آذربایجان غربی افزود: تمامی ارگانهای مرتبط با امور جوانان باید در ارائه آموزش های قبل از ازدواج به صورت یکسان سازی شده و هم سو عمل کنند تا از فعالیت های جزیره ای جلوگیری شود.
وی اظهار کرد: مسئولان ثبت احوال استان باید در گزارش آماری خود علاوه بر ارائه آمار و ارقام، گزارشی در خصوص شهرها و مناطق آسیب پذیر در موضوع طلاق نیز ارائه دهند تا بهتر بتوانیم چالش ها و مشکلات را رصد کرده و در راستای حل و فصل آن بکوشیم.
رادفر بیان کرد: استفاده از ظرفیت حوزه علیمه و روحانیت نیز می تواند راهکاری مناسب در جهت ارشاد و راهنمایی جوانان و زوج های جوان در جلوگیری و پیشگیری از افزایش آمار طلاق باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: باید بستری را فراهم کنیم که مردم و به ویژه جوانانی که در آستانه ازدواج و شروع زندگی مشترک هستند، برای بالا بردن آگاهی و دانش خود در زمینه ازدواج سالم و پایدار احساس نیاز کنند و این فرهنگ سازی می تواند با همکاری اصحاب رسانه و صدا و سیما فراهم شود.
وی افزود: مراکز مشاوره دولتی نباید صرفا جهت رفع تکلیف عمل کنند بلکه باید در راستای کاهش آمار طلاق و افزایش آمار صلح و آشتی زوجین در معرض طلاق قدم بردارند و ناجی خانواده های مشکل دار باشند.
عبدالله چمن گلی مدیرکل ورزش و جوانان استان نیز در این جلسه گفت: ادغام حوزه ورزش و جوانان کاری غیر کارشناسی بوده و موجب مغفول ماندن امور جوانان شده است.
وی اظهار کرد: بودجه سالیانه حوزه جوانان استان به اندازه اعتبار یک هیات ورزشی نیست و این امر ما را با مشکل مواجه کرده است.
چمن گلی بیان کرد: هم اکنون ۷۳ سمن و تشکل مردمی جوانان در زمینه های مذهبی، علمی، پژوهشی، هنری، گردشگری، کارآفرینی و کسب و کار در سطح استان فعالیت دارند.
وی ادامه داد: برگزاری جشنواره بزرگ ازدواج، کارگروه تخصصی جوانان، نشست جوانان با مسئولان و آموزش ازدواج از جمله برنامه های هفته جوانان در شهریور ماه امسال است.
به گزارش ایرنا، پانزدهمین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان با حضور مدیران و کارشناسان ارگانهای مرتبط با امور جوانان روز یکشنبه در محل استانداری آذربایجان غربی برگزار شد. هم اکنون ۷۳ سمن و تشکل مردم نهاد جوانان با مجوز رسمی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی در سطح استان فعالیت دارند در حالی که سال گذشته تنها ۱۰ سمن در استان فعال بود.
*افراد غیرمتخصص حق ارائه مشاوره ازدواج ندارند
مدیرکل برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان کشور گفت: برخی از مراکز مشاوره با استفاده از افراد غیرمتخصص اقدام به ارائه مشاوره ازدواج می کنند که این کار امری غیرقانونی است.
ناصر صبحی در این ستاد افزود: امروزه مشاوره دهی برخی افراد غیرمتخصص در مراکز مشاوره ازدواج از معضلاتی است که با آن مواجه هستیم که باید برچیده شود.
وی ادامه داد: مشاوره ازدواج در صورتی کارساز است که توسط کارشناسان مجرب و افرادی که تحصیلات عالیه و مجوز رسمی از ارگان های مربوطه دارند، انجام پذیرد.
وی اظهار کرد: در مواردی مشاهده شده که افرادی فاقد صلاحیت لازم اقدام به تاسیس مراکز مشاوره می کنند و به خود اجازه می دهند به عنوان مالک آن مرکز اقدام به انجام مشاوره های ازدواج نیز بکنند که این امر به هیچ وجه قابل قبول نیست.
وی اضافه کرد: برگزاری مشاوره پیش از ازدواج برای ۷۵۰ زوج در سطح کشور از جمله برنامه های مدون وزارت ورزش و جوانان است که برای اجرای آن نیازمند همکاری و همدلی همه جانبه تمایم ارگانها و سازمان ها هستیم.
صبحی بیان کرد: ارائه ندادن آمار به موقع توسط مرکز آمار ثبت و احوال کشور از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم.
وی ادامه داد: سن ازدواج در بین جوانان بالا رفته است و از جمله علل آن تحصیل، اشتغال و استقلال مالی قشر جوان عنوان شده و این بالا رفتن سن ازدواج تا حدودی طبیعی و نرمال است.
صبحی افزود: ازدواج یک متغیر ثبت است و طلاق نیز اگر بجا و منطقی باشد، نوعی درمان و راه حل است و نباید اجازه دهیم طلاق منجر به آسیب اجتماعی شود.
وی گفت: امروزه بیشترین میزان طلاق ناشی از اعتیاد و خیانت زوجین و ضعف اعتقادات دینی و مذهبی سرچشمه می گیرد و به نظر می رسد شناخت زوجین قبل از ازدواج امری ضروری و مهم در تشکیل بنیان خانواده هاست.
وی ادامه داد: بر اساس آمار ۱۴ درصد طلاق در یک سال نخست ازدواج و ۵۰ درصد در پنج سال نخست اتفاق می افتد.وی اضافه کرد: امروزه جوانان تحصیل کرده شاید لیسانس، دکتر و مهندس خوبی شوند ولی گاهی زن و شوهر خوبی برای همسران خود نیستند چرا که از مسائل روانشناختی، مذهبی، مدیریت خانواده، همسرداری مغفول مانده اند.
پانزدهمین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان با حضور مدیران و کارشناسان ارگانهای مرتبط با امور جوانان در محل استانداری آذربایجان غربی برگزار شد.
هم اکنون ۷۳ سمن و تشکل مردم نهاد جوانان با مجوز رسمی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی در سطح استان فعالیت دارند.
ناصر صبحی افزود: امسال راه اندازی ۶۰ مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده جدید را در دستور کار قرار داده ایم.
وی اظهار کرد: ادغام سازمان های ترتیب بدنی و ملی جوانان موجب شده که فعالیت های حوزه جوانان مورد غفلت قرار گیرد چرا که بیشتر توجهات به ورزش متمرکز شده است.
وی ادامه داد: دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان برای ازدواج آسان و پایدار در بین جوانان وظیفه نظارتی، برنامه ریزی و ارتباط با ارگانها و دستگاه های مربوطه را بر عهده دارد.
وی اجرای طرح ملی آموزش های پیش از ازدواج برای یک میلیون جوانان و ۷۵۰ هزار زوج جوان، نشست تخصصی وزیر ورزش و جوانان با روسای مراکز مشاوره ازدواج و خانواده و برگزاری جشنواره ملی ازدواج و جوانان در برج میلاد، رونمایی از تفاهم نامه وزارت ورزش و جوانان با بیمه تعاون و رونمایی از سامانه خدمات ملی ازدواج و جوانان در سه محور ازدواج، اشتغال و مسکن را از جمله برنامه های سالجاری در هفته دولت عنوان کرد. صبحی ادامه داد: برگزاری جشنواره ازدواج جوانان روستایی با حضور خیرین و راه اندازی فراکسیون ازدواج، خانواده و جوانان توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خانه ملت از دیگر برنامه های مدون امسال است.
به گزارش ایرنا، نادر صبحی مدیرکل دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان روز یکشنبه جهت حضور در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان، دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه و دیدار با مسئولان سازمان های مردم نهاد و خیران ازدواج به شهر ارومیه سفر کرده است.پانزدهمین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان با حضور مدیران و کارشناسان ارگانهای مرتبط با امور جوانان روز یکشنبه در محل استانداری آذربایجان غربی برگزار شد. هم اکنون ۷۳ سمن و تشکل مردم نهاد جوانان با مجوز رسمی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی در سطح استان فعالیت دارند در حالی که سال گذشته تنها ۱۰ سمن در استان فعال بود.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%85%d8%b1%d8%a7%da%a9%d8%b2-%d9%85%d8%b4%d8%a7%d9%88%d8%b1%d9%87-%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%af%d9%87-%d9%88-%d8%a7%d8%b2%d8%af%d9%88%d8%a7%d8%ac-%d8%ac%d8%b2%d9%8a%d8%b1%d9%87-%d8%a7%d9%8a/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.