مديرکل دامپزشکي آذربايجان غربي:

مراکز عرضه دام استان به مدت سه هفته تعطیل اعلام شد

مراکز عرضه دام استان به مدت سه هفته تعطیل اعلام شد

گروه خبر:مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان¬غربی گفت: تلفات ناشی از بیماری تب برفکی در این استان به ۶۴۴ راس رسیده و برای جلوگیری از گسترش بیماری مراکز عرضه دام در استان به مدت سه هفته تعطیل اعلام شده است.
کامیار داهیم افزود: با شیوع مجدد بیماری دامی تب برفکی با سویه جدید به خصوص در مناطق جنوب آذربایجان غربی تاکنون ۱۲۴ راس دام سنگین و ۵۲۰ راس دام سبک بر اثر این بیماری تلف شده است.
وی با بیان اینکه در استان بیشترین تلفات مربوط به شهرستان بوکان بوده است، اظهار کرد: از مجموع دام های تلف شده، ۱۱۰ راس دام سنگین و ۳۸۳ راس دام سبک مربوط به این شهرستان است.
داهیم ادامه داد: این بیماری از مهر ماه امسال از استان قم و از طریق واردات دام از کشورهای عربی با سویه جدید شروع شد و شهرستان بوکان به علت قرار گرفتن در چهار راه حمل و نقل دام در استان به نخستین منطقه استان در شیوع این بیماری تبدیل شد.
وی با اشاره به اینکه این نوع بیماری ماهیت چرخش یافته تب برفکی است، افزود: در این خصوص هم اکنون پنج اکیپ سیار در شهرستان بوکان در حال انجام مایه کوبی علیه شیوع این بیماری هستند.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: برای جلوگیری از شیوع این بیماری و گسترش آن علاوه بر اجرای مایه کوبی در مناطق آلوده، از جا به جایی هر گونه دام به شدت جلوگیری شده و میادین دواب در مناطق جنوب استان آذربایجان غربی به مدت سه هفته متوالی تعطیل خواهند بود. وی اضافه کرد: واکسیناسیون حلقه ای به صورت تمام عیار با تمرکز بر کل استان انجام می شود و از جا به جایی دام نیز جلوگیری می شود. تب برفکی یا ‘بیماری دهان و پا’ ( Foot-and-Mouth Disease) یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده? گاوسانان می شود. این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و در پی آن تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می_شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگ شدن حیوان شود.
این بیماری که به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می شود، بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می شود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایرنا، کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه نمودن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم نمودن میلیون_ها راس دام است. آذربایجان غربی دارای ۹ میلیون واحد دامی اعم از دام سنگین و سبک و انواع پرندگان و ماکیان است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۶:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


− 5 = چهار