مراقب کلاه های شیطانی فضای مجازی باشید

مراقب کلاه های شیطانی فضای مجازی باشید

آرزو نیکنام
گروه اجتماعی: فضای مجازی و پیچیدگی_هایش، مراقبت در این فضا را سخت تر کرده است.
آدمی هر میزان نیز در این فضا مراقبت کرده و پیش بینی ها را لحاظ کرده باشد گویا باز هم در دام شیادان اسیر می شود بویژه هکرها آن هم هکرهای نوجوان و باهوشی که گاه از سر تفنن و تفریح و گاه با نگاه شیطنت آمیز اقدام به هک سایت ها و گاه سرقت حساب شهروندان می_کنند.
بسیاری از هکرها در تمام دنیا از قشر نوجوان و جوان هستند، جوانانی باهوش و با استعداد و پر انرژی که تمام ساعات خود را در طول شبانه روز در فضای مجازی می گذرانند و از سر کنجکاوی به هر سایتی که دست یابند، سر می زنند و با پرسه زنی های شبانه روز در این فضا، از سر شیطینت و ناآگاهانه، برخی از سایتها و حساب کاربران را هک می کنند.
شاید در تجربه اول این کار برای آن ها سرگرمی باشد اما بعد از مدتی وقتی چشم باز می کنند، می بینند، هکر شده اند و چه سایت ها و حساب هایی را که هک نکرده اند.
مهمترین انگیزه در هک سایت‌های مختلف در چهار محور تفریح و سرگرمی، کسب شهرت مقاصد سیاسی و انگیزه‌های شخصی و انتقام جویی تعریف می‌شود.
هکرها به لحاظ طبقه بندی به چند دسته تقسیم می شوند، یک گروه از هکرها نفوذگران کلاه‌‌سفید هستند، که جزء هکرهای خوب خلاق، با اهداف سازنده، دانشجویان و اساتید می_باشند.
گروه دیگر نفوذگران کلاه‌سیاه که شامل کراکرها، پنهان کار، خرابکار، ویروس نویس جاسوس هستند، گروه نفوذگران نیز جز واکرها بی‌آسیب، استفاده از اطلاعات، انتشار مطالب سری برای عموم هستند.
گروه دیگر نفوذگران کلاه‌صورتی که شام بوترها، بی‌سواد، مزاحم، اخلال‌گر، عصبی و جسور، هستند.
همان طور که گفته شده بیشتر هکر ها در گروه_های یاد شده نوجوان و جوان هستند، اخیرا رئیس پلیس فتا استان البرز از دستگیری هکر ۱۹ ساله ای خبر داده که بیش از یکهزار و ۵۰۰ سایت دولتی و غیر دولتی در کشور را هک کرده است و این هکر در مشهد دستگیر شده است.
طبق بررسی ها این هکر با هدف مطرح کردن خود به عنوان یک هکر بزرگ، تعداد زیادی از سایت های متفرقه و برخی سایت های مراکز دولتی، خصوصی و دانشگاه ها را هک کرده بود.
هکرها به راحتی از طریق هک کردن گوشی_های تلفن همراه می توانند به تمام اطلاعات شخصی افراد دسترسی پیدا کنند، بیشتر حملات مخرب در بخش فضای مجازی مربوط به افرادی است که تمایل زیادی به استفاده ‘جی .پی . آر . اس’(GPRS) دارند.
گوشی تلفن همراه و رایانه های شخصی از یک سو و ارائه سرویس های متنوع در بستر شبکه_های محلی و جهانی ازسوی دیگر سبب شده تا این روزها هکرها به اقدامات مجرمانه دست بزنند بر این اساس کاربران نباید زمینه را برای سوء استفاده این افراد آماده کنند.
در مورد دیگری پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی مازندران، از دستگیری متهم به هک سیستم های رایانه ای در شهرستان بابل خبر داد.در این مورد فردی به ماموران پلیس فتا در شهرستان بابل مبنی بر اینکه فرد یا افرادی ناشناس با استفاده از ایمیل یکی از دوستانش اطلاعات شخصی وی را هک کرده مراجعه کرد این در حالی است که هکر‌ها گاه با دسترسی به ایمیل و اطلاعات شخصی شهروندان آنان را مورد تهدید و اخاذی قرار می دهند.
در نهایت متهم در تحقیقات و بازجویی های فنی پلیس ضمن اقرار به بزه انتسابی در اعترافات خود به پلیس عنوان کرد ابتدا ایمیل یکی از دوستان شاکی را هک کرده و سپس از آن طریق اطلاعات شاکی را بدست آورده و اقدام به تهدید و اخاذی از شاکی کرده است.
پلیس فتا در توصیه های خود به شهروندان همواره متذکر می شود تا از بازکردن ایمیل‌های ناشناس خودداری کرده و رمز ایمیل خود را به صورت کامل و ترکیبی از حروف و اعداد قرار دهند و از در اختیار قرار دادن رمز ایمیل به افراد ناشناس خودداری کنند.
در مورد مشابه دیگر پلیس فتا از دستگیری کم سن و سال ترین هکر کشور خبر داده بود این هکر که پسر ۱۳ ساله ای بود ، موفق شده بود چند سامانه بزرگ را در فضای مجازی هک کند که انگیزه این پسربچه به هیچ وجه انگیزه مادی و مالی نبوده و تنها قدرت‌ نمایی در فضای سایبری بوده است.
از این دست پرونده ها در پلیس فتا بسیار است که بسیاری از متهمان آن را نوجوانان و جوانان تشکیل می دهند که در این زمینه نبود نظارت والدین بر عملکرد فزرندان بسیار حائز اهمیت است و باید والدین از خود بپرسند چرا نوجوان یا جوان آن ها باید ساعت ها پشت مانیتورها نشسته یا وقت خود را در فضای مجازی بگذرانند.
با این حال وقوع جرائم در دنیا پیچیده فضای مجازی، اجتناب ناپذیر است اما می توان با افزایش اطلاع و آگاهی از وقوع برخی جرائم جلوگیری کرد تا در دام کلاه سفید، سیاه خاکستری یا صورتی فضای مجازی گرفتار نشویم.
از راه های مقابله با هکرها، بالا بردن امنیت سیستم‌های کامپیوتری، عدم اکتفا به روشی خاص و استفاده از روش‌های مختلف، کنترل دسترسی کاربران به اطلاعات و استفاده از هکرهای کلاه سفید به عنوان مشاوران امنیتی است.
از دلایل اصلی هک شدن سایتها در ایران نیز انتخاب کلمه عبور ساده وقابل حدس یا استفاده از کلمات عبور پیش فرض، استفاده از سامانه_های مدیریتی (cms ) رایگان متن بازopen source و بی توجهی نسبت به ضرورت به روزکردن نرم افزارها از سوی سازمان ها، کمبود نیروی متخصص و حرفه_ای در برنامه نویسی و پیاده سازی قالب صحیح سایت است براین اساس از متداول ترین روش_های مورد استفاده در هک سایتها ی ایرانی عبارتند از استفاده از اسکریپتهای مخرب، استفاده از حفره های امنیتی موجود در نرم افزارهای مورد استفاده، مهندسی اجتماعی است.
*هشدار و توصیه پلیس برای جلوگیری از هک شدن کاربران
روابط عمومی پلیس فتا ناجا توصیه های امنیتی را برای جلوگیری از هک شدن کاربران عنوان کرده است که در ذیل به برخی از این توصیه ها اشاره می شود:
۱-از اطلاعات مهم نسخه پشتیبان تهیه کنید از همه اطلاعات خود نسخه پشتیبان یا بک‌آپ تهیه کنید.
شما در برابر حمله‌ها مصون نیستی

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۵:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


1 + چهار =