مراقب سارقان در کمین عابر بانک باشید!

مراقب سارقان  در کمین عابر بانک باشید!

گروه اجتماعی: معاونت اجتماعی پلیس آگاهی ناجا در اطلاعیه‌ای توصیه‌هایی پیرامون عدم سرقت از کارت عابربانک را منتشر کرد.
معاونت اجتماعی پلیس آگاهی ناجا با انتشار قسمتی از پرونده‌های واقعی به ارائه توصیه‌های پرداخته است که بر این اساس آمده است: در پی شکایت تعدادی از شهروندان مبنی بر سرقت کارت عابر بانک و برداشت موجودی آن‌ها توسط سارق، کارآگاهان پلیس آگاهی با توجه به اطلاعات شاکیان پرونده و انجام چهره‌نگاری، تحقیقات مستمری برای شناسایی سارق انجام دادند که در نهایت به فردی که با مشخصات سارق مطابقت داشت و در حال دریافت پول از دستگاه خودپرداز بود، مظنون شدند و او را دستگیر کردند. در بازرسی بدنی از متهم، پنج عدد کارت عابر بانک سرقتی کشف و ضبط شد.
متهم در خصوص شیوه سرقت خود گفت: »در کنار دستگاه‌های خودپرداز کمین می‌کردم و هنگام حضور افراد برای استفاده از دستگاه، به ویژه افراد مسن و سایر افرادی که به نظر می‌رسید به کار کردن با دستگاه عابر بانک وارد نیستند، به بهانه اینکه دستگاه ایراد دارد و برای آزمایش آن، کارت عابر بانک آن‌ها را همراه رمز آن دریافت می‌کردم و پس از اطمینان از موجودی کارت، هنگام تحویل کارت، آن را با کارت مشابه دیگری تعویض می‌کردم و بلافاصله از محل متواری می‌شدم و در اولین فرصت نسبت به برداشت وجه نقد از کارت مالباختگان اقدام می‌کردم«.فردی با تماس با رستوران‌ها، تعداد زیادی غذا سفارش می‌داد و به صاحب رستوران می‌گفت که پول را از طریق کارت به حساب او واریز می‌کند. سپس از وی می‌خواست قبل از ارسال غذاها و برای اطمینان از واریز مبلغ، کارگر مغازه را به نزدیک‌ترین عابر بانک بفرستد. او به تلفن همراه کارگر مغازه زنگ می‌زد و با استفاده از ناآگاهی وی، از او می‌خواست که در منوی عابر بانک زبان انگلیسی را انتخاب کند و او را به نحوی راهنمایی می‌کرد که به جای اینکه پول به حساب صاحب مغازه واریز شود، از حساب او برداشت و به شماره حسابی که او به کارگر مغازه می‌داد، واریز شد. صاحب مغازه هنگام تحویل غذاهای سفارش داده شده، متوجه شد که در آدرسی که فرد کلاهبردار داده بود، کسی سفارش غذا نداده است، بنابراین دچار شک شد و با کنترل حساب خود متوجه شد که مبلغی معادل فاکتور غذاها به جای واریز به حساب او، از حسابش کسر شده است. او نیز که هیچ نشانی از فرد کلاهبردار نداشت، برای شکایت به کلانتری محل مراجعه کرد و در آنجا متوجه شد که چندین فقره شکایت نظیر این مورد در کلانتری به ثبت رسیده است.
چرا سرقت از کارت عابر بانک اتفاق می‌افتد؟
از عوامل زمینه‌ساز اصلی این‌گونه سرقت می‌توان به اعتماد بی‌جا به افراد ناشناس حاضر در کنار عابر بانک‌ها، بی‌احتیاطی در نگهداری کارت عابر بانک و رمز آن، عدم رعایت نکات ایمنی هنگام ترک باجه عابر بانک، عدم یادگیری نحوه صحیح استفاده از دستگاه‌های عابر بانک یا کارت‌خوان نام برد.
از بروز اتفاق جلوگیری کنید:
در صورت دریافت کارت عابر بانک، حتما به طور کامل نحوه استفاده صحیح از آن را فرا بگیرید.
در حفظ و نگهداری کارت‌های عابر بانک دقت فراوان به کار برید.
از رمز عبور کارت‌های عابر بانک خود مواظبت کنید.
رمز کارت خود را اعداد قابل حدس و ساده نظیر شماره شناسنامه، تاریخ تولد و مشابه آن قرار ندهید.
رمز عبور خود را به هیچ وجه در اختیار کسی نگذارید.
هنگام استفاده از عابر بانک و وارد کردن رمز عبور خود، مراقب افرادی که ممکن است بخواهند شماره رمز عبور شما را ببینند، باشید.
از نوشتن رمز عبور در کنار کارت خودداری کنید؛ از نگهداری رمز کارت در محلی نزدیک به آن در کیف یا جیب خود و حتی در گوشی موبایلتان با اسم مشخص خودداری کنید.
حتی‌الامکان رمز عبور خود را به خاطر بسپارید و جایی یادداشت کنید.
هر چند وقت یک بار، رمز کارت خود را عوض کنید.
موجودی حساب‌های بانکی خود، مخصوصا حساب‌های عابر بانک را در فاصله‌های زمانی مناسب کنترل کنید.
هنگام استفاده از کارت، مراقب افرادی که ممکن است شماره‌های روی کارت شما را بردارند، باشید.
مشخصات حساب بانکی خود را به هیچ وجه از طریق پیامک ارسال نکنید؛ حتی برای آشنایانتان.
تمامی پیامک‌هایی که از شما می‌خواهند شماره حساب بانکی خود را به همراه رمز عبور، رمز دوم، شماره cvv2 (شماره سه یا چهار رقمی مندرج در پشت یا روی کارت) و تاریخ انقضای کارت خود، برای آن‌ها ارسال کنید، قصد کلاهبرداری و سرقت از حساب بانکی شما را دارند؛ به این پیامک‌ها توجه نکنید.
به هیچ وجه کارت خود را در اختیار فرد دیگری قرار ندهید.
موقع گرفتن پول از عابر بانک به هیچ وجه پیشنهاد کمک افراد غریبه را نپذیرید.در صورتی که کارتتان در دستگاه عابر بانک گیر کرد، به پیشنهاد افراد غریبه مبنی بر مراجعه به بانک برای گرفتن کارت توجه نکنید.
اگر کارت بانک خود را لازم ندارید، حتما با اطلاع به بانک، آن را باطل کنید و رمز عبور آن را به هیچ وجه فاش نکنید.کارت و رمز عبور خود را برای دریافت وجه در اختیار هیچ کس قرار ندهید؛ زیرا احتمال دارد با گرفتن رمز دوم، حتی پس از مسترد کردن کارت، از طریق اینترنت از حساب شما پول برداشت کند.
در باجه عابر بانک نکات ایمنی را رعایت کنید.
اگر کسی، به هر بهانه‌ای، از شما درخواست کرد که اجازه بدهید برایش پولی به حساب شما واریز کنند و او از طریق حساب شما اقدام به برداشت آن کند، به هیچ وجه نپذیرید تا طعمه سوء استفاده از کارت‌های سرقتی نشوید.قبل از اطمینان از اتمام پردازش و خاتمه عملیات بانکی، به هیچ وجه محل را ترک نکنید.
برگه رسیدی را که از دستگاه خودپرداز دریافت می‌کنید، در محل رها نکنید؛ در صورت عدم نیاز، آن را کاملا پاره و غیرقابل خواندن کنید.در صورتی که برای استفاده از باجه‌های عابر بانک به کمک احتیاج دارید، حتما یکی از افراد خانواده یا اشخاص مورد اطمینان خود را به کمک بطلبید و هرگز به پیشنهاد کمک افراد ناشناس پاسخ مثبت ندهید.
در هنگام پرداخت‌های اینترنتی، نکات ایمنی را رعایت کنید.
حتی‌الامکان از مکان‌های عمومی ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی مثل کافی‌نت‌ها، دانشگاه‌ها و محل‌های نامطمئن برای استفاده از خدمات بانکیِ اینترنتی استفاده نکنید؛ در صورت استفاده از این محل‌ها، حتما از صفحه کلید مجازی کامپیوتر استفاده کنید.در هنگام استفاده از امکانات اینترنتی بانک‌ها و موسسات مالی یا خریدهای اینترنتی، از ذخیره کردن نام کاربری و رمز عبور خود در کامپیوتر جدا خودداری کنید.
در صورتی که قصد انجام عملیات بانکی از طریق سایت موسسات مالی را دارید، پس از اتصال به سایت، از طریق کنترل دقیق آدرس و نشانه‌های دیگر، از اصلی بودن سایت مطمئن شوید.از ارائه اطلاعات مالی و بانکی خود از قبیل شماره حساب، شماره کارت‌های اعتباری و اعلام رمز آن‌ها و … به سایت متفرقه و مشکوک خودداری کنید.
با این حال در صورت وقوع این سرقت بلافاصله نسبت به ابطال کارت اقدام کنید.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۳:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 7