رئيس دانشگاه اروميه:

مدرک گرایی عامل اصلی سرقت های علمی است

مدرک گرایی عامل اصلی سرقت های علمی است

گروه گزارش:رئیس دانشگاه ارومیه گفت: متاسفانه در کشور به مدرک افراد بیش از اندازه اهمیت داده می شود در نتیجه عده ای هم برای راحت طلبی دانشجویان و کسب سودهای کلان دست به خرید و فروش پایان نامه و مقالات علمی می زنند. رحیم حب نقی از اختصاص بسته های تشویقی به پایان نامه هایی با موضوع دریاچه ارومیه خبرداد و گفت: این طرح برای سوق دادن دانشجویان به سمت تحقیقات کاربردی اجرا می شود که پس از آغاز به کار ستاد احیای دریاچه ارومیه عملی شده است.
* پایان نامه های دانشجویی متناسب با نیازهای جامعه نیست
وی اظهارکرد: اکثر پایان نامه های دانشجویی متناسب با نیازهای جامعه نبوده و این مشکل، درد اصلی جامعه دانشگاهی است.
رئیس دانشگاه ارومیه با اشاره به برنامه های این دانشگاه برای کاربردی کردن پژوهش های دانشگاهی، افزود: تصمیم گرفتیم به جای اینکه مانع انجام تحقیقات غیرکاربردی شویم که نتیجه مطلوبی هم ندارد، با در نظر گرفتن مشوق هایی دانشجویان را به سمت مقالات و تحقیقات کاربردی هدایت کنیم.وی به گسترش پدیده خرید و فروش پایان نامه و مقالات علمی در جامعه دانشگاهی اشاره کرد و گفت: دانشگاهیان انتظار دارند مراجع ذی صلاح و قوه قضائیه برای برخورد با این پدیده غیراخلاقی که نوعی دزدی علمی به شمار می رود، به شدت برخورد کنند.
*مدرک گرایی عامل اصلی سرقت های علمی
حب نقی مدرک گرایی را عامل اصلی افزایش رغبت دانشجویان به کپی برداری های علمی دانست و افزود: متاسفانه الان در کشورما به مدرک افراد بیش از اندازه اهمیت داده می شود و تمام کارها با مدرک انجام می شود در نتیجه عده ای هم برای راحت طلبی دانشجویان و کسب سودهای کلان دست به خرید و فروش پایان نامه و مقالات علمی می زنند.
به گفته وی، امروزه اکثر دانشجویان به فکر یادگیری نیستند و تنها به دنبال بدست آوردن مدرک دانشگاهی و کسب درآمد از راه آن هستند.
*برخورد جدی با خرید و فروش پایان نامه نمی شود
رئیس دانشگاه ارومیه برخوردهای انجام شده با این پدیده را ناکافی ارزیابی کرد و گفت:برخورد جدی با سودجویان نمی شود و مراجع قانونی هم حساسیت لازم برای برخورد با این پدیده ندارد و به راحتی تبلیغات آن در سطح شهر پخش می شود در نتیجه پدیده خرید و فروش آثار علمی در جامعه گسترش می یابد.
*اساتید نمی توانند زمان کافی برای پایان نامه های دانشجویی بگذارند
وی به نقش سیستم آموزشی در گسترش کپی برداری های علمی اشاره کرد و افزود: مراکز آموزش عالی به صورت بی رویه گسترش می یابد و هر استاد در هر ترم حدود ۳۰ پایان نامه را مدیریت می کند این امر باعث می شود نتوانند زمان کافی برای پایان نامه های دانشجویان صرف کنند در نتیجه کیفیت فدای کمیت می شود.
*افزایش پایان‌نامه فروشی در ارومیه
مدیرکل پژوهشی دانشگاه صنعتی ارومیه نیز در همین رابطه گفت: امروزه خرید و فروش پایان نامه به خاطر راحتی کار و برخی مسائل دیگر افزایش چشمگیری در جامعه دانشگاهی پیدا کرده است. وی به گسترش پدیده پایان نامه فروشی در جامعه اشاره کرد و گفت: امروزه خرید و فروش پایان نامه به خاطر راحتی کار و برخی مسائل دیگر افزایش چشمگیری در جامعه دانشگاهی پیدا کرده است.
وی اظهار کرد: وقتی پایان نامه ای ارائه می شود قبل از هرچیز باید محتوای آن را در موتورهای جستجو گر جستجو کنیم که تکراری نباشد! اگر شخصی بدون اجازه و درج منبع از مطالب یک پایان نامه استفاده و یا اقدام به خرید و فروش آن کند نوعی سرقت علمی انجام داده است.
مدیرکل پژوهشی دانشگاه صنعتی ارومیه افزود: امروزه با افزایش پدیده پایان نامه فروشی، موسسات بسیاری در زمینه خرید و فروش پایان نامه و مقالات علمی در سطح شهر بوجود آمده اند و سودهای کلانی هم بدست می آورند.
* گسترش کپی برداری متون علمی
وی به مدرک گرایی به عنوان عامل اصلی گسترش کپی برداری متون علمی اشاره کرد و گفت: پایان نامه یعنی اینکه دانشجو ثمره چند سال تحصیل و تحقیقات خود را در قالب پایان نامه ارائه کند ولی وقتی شخصی به سراغ نمونه های آماده می رود، نشان می دهد که بدست آوردن مدرک به عنوان هدف نهایی دانشجویان مطرح است.آقابابا بی انگیزگی دانشجویان را از عوامل دیگر افزایش پدیده خرید و فروش پایان نامه دانست و افزود: وقتی دانشجویان می بینند که افراد با کسب مدارک علمی از شغل مناسبی در جامعه برخوردار نیستند عملا دیگر انگیزه ای برای صرف وقت برای انجام پایان نامه یا مقالات علمی ندارد و به خود می گویند: بنویسم چه اتفاقی می افتد ننویسم چه اتفاقی؟!
*به روز بودن اساتید «پایان‌نامه فروشی» را کاهش می دهد
وی به نقش اساتید در برخورد با سرقت های علمی اشاره و تصریح کرد: اگر اساتید دانشگاه خود به روز باشند و موضوعات تحقیقی به روز و کاربردی تعریف کنند، دانشجویان نمی توانند نمونه کار انجام شده آن را از بیرون بدست بیاورند و مجبور می شوند خودشان کارهای تحقیقاتی انجام دهند.
به گفته وی، ثبت پایان نامه های دانشجویی در سامانه ایران داک تا حدودی جلوی گسترش این پدیده غیر اخلاقی را می گیرد اما تنها زمانی بدرد می خورد که عین مطالب تکراری باشد.
عضوهیئت علمی دانشگاه صنعتی ارومیه به نقاط ضعف سیستم آموزشی و تاثیر آن در گسترش پدیده پایان نامه فروشی در جامعه اشاره کرد و گفت: در کشورهای توسعه یافته با توجه به نیاز کشور و صنعت اقدام به پذیرش دانشجویان در مراتب عالی می کنند ولی متاسفانه پذیرش و گسترش بی رویه برخی رشته های دانشگاهی در کشور موجب افزایش بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و در نتیجه بی رغبتی جوانان به انجام کارهای تحقیقاتی می شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


+ هشت = 11