محصول ۳۸ هکتار از مزارع بوکان برای حفاظت از میش‌مرغ‌ها خریداری شد

محصول ۳۸ هکتار از مزارع بوکان برای حفاظت از میش‌مرغ‌ها خریداری شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: امسال محصول ۳۸ هکتار از مزارع گندم واقع در اراضی پناهگاه حیات وحش “دشت سوتاو حمامیان” این شهرستان برای حفاظت از جوجه میش مرغ ها توسط اداره حفاظت از محیط زیست خریداری شد.
آوات بازیار اظهارداشت: هزینه لازم برای خرید محصول این اراضی از ردیف بودجه اختصاص یافته به احیای جمعیت میش مرغ که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و با تلاش و پیگیری های مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی تامین اعتبار شده تامین شده است.
وی ادامه داد: با خرید گندم مزارع این منطقه، کار برداشت محصول در این اراضی برای حفاظت از جوجه میش مرغ هایی که در این منطقه زندگی می کنند انجام نخواهد شد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان با بیان اینکه برای خرید محصول گندم این اراضی پنج میلیارد ریال پرداخت شده است، افزود: میش مرغ ها پس از انتخاب جفت در فصل بهار، اواسط اردیبهشت ماه شروع به تخمگذاری می کنند که تقریبا چهار هفته زمان برای تفریخ تخم ها و بعداز آن برای اینکه جوجه های میش مرغ بتوانند پرواز کنند نیز حدود ۲ ماه زمان لازم است.
بازیار اضافه کرد: همزمان بودن این اتفاق با برداشت محصولات کشاورزی در پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو باعث شده تا سازمان حفاظت محیط زیست برای اینکه جوجه های میش مرغ از آسیب شکارچیان طبیعی خود و گزند آسیب های انسانی به ویژه هنگام برداشت محصول به دور بوده و جوجه میش مرغ ها پناهگاهی برای استتار و استراحت و تغذیه داشته باشند.
وی افزود: خریداری محصول گندم در سالجاری و زمین های کشاورزی که سال گذشته خریداری شده دستاوردی بزرگ برای خانواده محیط زیست ایران است.
وی خرید اراضی کشاورزی از کشاورزان و خرید محصولات را عملکردی بزرگ برای اجرایی نمودن برنامه عملیاتی احیای جمعیت میش مرغ عنوان کرد و گفت: این امر موهبتی الهی برای دوستداران محیط زیست به ویژه دوستداران میش مرغ و گامی بزرگ در جهت احیای جمعیت این گونه در حال انقراض است.
سال گذشته نیز در راستای حفاظت و صیانت از گونه در خطر انقراض “میش‌مرغ”، ۲۰ هکتار از زمین‌هایی کشاورزی واقع شده در زیستگاه این پرنده در روستای “حمامیان” و منطقه دشته سوتاو این شهرستان خریداری شد.
این پرنده در سال‌های گذشته به دلیل محدود شدن زیستگاه‌های طبیعی، شکار بی‌رویه و اختلال در مناطق زیست و تخم‌گذاری آن در معرض خطر انقراض بوده و به همین دلیل اکنون در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی جهان قرار گرفته است.
شکار بی‌رویه، تخریب زیستگاه، تبدیل زمین‌های دیم به آبی (مکانیزه شدن کشاورزی) باعث کاهش بی‌رویه نسل این گونه در دهه‌های اخیر شده و جمعیت آن تنها محدود به شهرستان بوکان در جنوب آذربایجان‌غربی شده است.
زیستگاه این گونه جانوری به شدت تحت‌تاثیر فعالیت‌های کشاورزی، چرای دام و تغییرات کاربری اراضی است لذا اقدامات حفاظتی باید مبتنی بر مدیریت فعالانه زیستگاه و حفظ منابع وسیع از اراضی بدون کشت و کار باشد.
میش مرغ، بزرگترین پرنده پروازی در کشور به شمار می رود، این پرنده لانه خود را روی زمین درست میکند که متاسفانه زمان جوجه‌آوری آنها با برداشت محصول در مزارع همزمان می‌شود؛ از این رو در بسیاری از موارد لانه‌هایشان زیر تیغ کمباین‌ها تخریب و جوجه هایشان تلف می‌شوند.
این پرنده در دشت‌های وسیع بی‌درخت، زمین‌های استپی و کشتزارهای پهناور و علفزارهای بوکان در آذربایجان‌غربی زندگی می‌کند؛ این پرنده بومی ایران است که با طول بدنی حدود یک متر و وزنی بیش از ۱۵ کیلوگرم شباهت زیادی به بوقلمون دارد.
دربوکان بین ۲۰ تا ۳۰ قطعه میش‌مرغ مشاهده شده است که به طور عمده در زیستگاه‌های این پرنده در “دشت حمامیان”، “سه‌کانیان”، “اینگیجه” و روستای “بیگ اویسی” هستند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱:۲۵ ب.ظ

دیدگاه


+ پنج = 10