آرازآذربایجان تحلیل می کند

محرومیت های آذربایجان غربی در تدوین بودجه سالانه دستگاههای اجرایی

محرومیت های آذربایجان غربی در تدوین بودجه سالانه  دستگاههای اجرایی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی “: مسئولان ارشد اجرایی استان باید با همکاری نمایندگان استان با ارائه طرح های استانی و ملی سعی کنند تا بخش عمده اعتبارات تخصیص یافته استان را با جذب منابع از طریق طرح های ملی محقق کنند. سوتیتر:
محرومیت زدایی و ایجاد توازن به منظور رشد و توسعه استان های محروم و کمتر توسعه یافته جزء برنامه های اصولی و راهبردی برنامه های توسعه جمهوری اسلامی ایران است و بدون شک تنظیم و تخصیص بودجه و اعتبارات مورد نیاز استان های مرزی و محروم از جمله استان بسیار مستعد و در عین حال محروم آذربایجان غربی بسیار حائز اهمیت است.
اکثر استانهای کمتر توسعه یافته، مرزی بوده و به دلیل عدم سرمایه گذاری صحیح دچار مشکلات جدی هستند.
در تدوین بودجه کل کشور باید تمام تبعیض ها برداشته شود و در جهت محرومیت‌ زدایی از استان های کمتر توسعه یافته تنظیم شود و این مهمی است که همت مجمع نمایندگان استان را می طلبد.کارشناسان اققتصادی بر این باورند که توازن بین استان ها در تدوین بودجه کل کشور مهم است و برای ایجاد توازن باید یک تحرک اقتصادی در استان های محروم و کمتر توسعه یافته صورت پذیرد و با فراهم کردن شرایط و جذب سرمایه ها بخشی از مشکلات این استان ها حل گردد.باید یک تلاش همه جانبه ملی وجود داشته باشد تا برنامه خوبی برای رفع عدم تعادل و توازن بین استان ها تدوین و در بودجه سال ۹۴ لحاظ گردد.در چنین شرایطی تشکیل ستاد بودجه برای مشخص نمودن نیازهای استان بسیار حیاتی است و بودجه سال ۱۳۹۴ باید اولویت اول دستگاههای اجرایی استان باشد و برای اینکه بتوان بودجه خوبی برای استان گرفته شود باید ستاد بودجه در دستگاههای اجرایی تشکیل شود و مدیران دستگاههای اجرایی استان باید نیازها، کمبودها، مشکلات و هزینه های مورد نیاز را به این ستاد اعلام کنند.این در حالی است که تشکیل ستاد بودجه استان خیلی مهم است و باید با هماهنگی و مشخص نمودن نیازهای استان برای حداکثرسازی مطالبات برای ارائه به مجلس شورای اسلامی اقدام شود. از سوی دیگر، آذربایجان غربی به لحاظ ظرفیت ها، قابلیت ها و زمینه های سرمایه گذاری از نظر تعداد و ارزش اعتباری پروژه ها، موقعیت مناسبی در بحث پروژه ها و طرح های ملی ندارد حتی در اکثر سال ها به دلیل نبودن طرح های قابل توجه در تخصیص اعتبارات در جذب منابع در اعتبارات تخصیص یافته ، این استان از محرومیت های فراوانی رنج می برد.نیم نگاهی به طرح ها و پروژه های استان آذربایجان غربی نشان می دهد که لزوم بازنگری در تخصیص اعتبارات و بهره مندی از اعتبارات ملی در خیلی از این طرح ها نیاز فوری استان است. همین طرح نجات دریاچه ارومیه که با مسایل زیست محیطی و سایر جانبه های اجتماعی معضلی برای حاکمیت می تواند محسوب شود، کاری از پیش نبرده است. یا همین طرح راه آهن میاندواب، مهاباد و ارومیه که می توان از آن به عنوان نمادی از علل توسعه نیافتگی آذربایجان غربی نام برد.آذربایجان غربی غالبا به دلیل سیاسی کاری مدیران بالا دستی همواره از تخصیص بودجه های طرح های ملی محروم می شود. چرا که لزوم بازنگری در تخصیص اعتبارات و بهره مندی از اعتبارات ملی در خیلی از طرح های استانی نیاز فوری استان است.یکی از مشکلاتی که در برخی دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، تکیه بر اعتبارات استانی و عدم تلاش برای جذب اعتبارات ملی است که همین موضوع باعث می‌شود تا اعتبارات استانی پاسخگوی نیاز پروژه‌ها نباشد و نتوانند گام‌های بلندی را در راستای توسعه و پیشرفت استان بردارند. این در حالی است که دو سال گذشته به دلیل تشدید تحریم های غرب علیه جمهوری اسلامی و فشارهای سیاسی در پرونده هسته ای ، از سال‌های سخت کشور از نظر مالی بود و میزان تحقق اعتبارات بسیار کمتر از اعتبارات مصوب بود و همین موضوع باعث شد تا مشکلاتی برای دستگاه‌های اجرایی ایجاد شده و نتوانند طبق برنامه‌های خود به پیش بروند.این در حالی است که جذب اعتبارات و منابع مختلف استانی برای رونق تولیدات داخلی و توسعه صنعتی استان آذربایجان غربی ضروری است و این در حالی است که انجام پروژه‌های عمرانی آذربایجان غربی با کمبود اعتبار مواجه است.
در شرایط فعلی باید از منابع مختلف برای حمایت از تولیدات داخلی استفاده شود تا شاهد رشد و شکوفایی بخش صنعت به عنوان مهمترین محور توسعه استان و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان منطقه باشیم.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که توجه به زیربناهای اقتصادی استان می تواند بستر ساز فعالیت های مختلف صنعتی و اقتصادی استان باشد و این مهم باید مورد توجه فعالان اقتصادی استان در بخش های مختلف خصوصی و دولتی قرار گیرد.
از سوی دیگر، تقویت حوزه های مختلف اقتصادی، صنعتی و بازرگانی رویکرد جدید مدیریت اجرایی استان عنوان شده است و دستگاههای اجرایی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بانک های عامل، بخش خصوصی و مردم ارکان توسعه استان هستند و می توان با دست به دست هم دادن این ارکان، آینده بسیار درخشانی را برای استان متصور بود.به نظر می رسد مسائل و مشکلات مجود در بخش تولید و حمایت از سرمایه گذاران استان باید به صورت جزئی و ریزبینانه مورد بحث و بررسی قرار داد تا موضوع ها با شفافیت بیشتری دنبال شوند. این در شرایطی است که تقویت بخش خصوصی و واگذاری فعالیت های مختلف اقتصادی و تولیدی به این بخش می تواند زمینه تقویت حوزه های مختلف اقتصادی را به دنبال داشته باشد.در چنین شرایطی به نظر می رسد که مسئولان ارشد اجرایی استان در حوزه بودجه باید با همکاری همه بخش ها و یاری گرفتن از نمایندگان استان با ارائه طرح های استانی و ملی سعی کنند تا بخش عمده اعتبارات تخصیص یافته استان را با جذب منابع از طریق همین طرح های ملی تحقق دهند چرا که در غیر اینصورت طبق قانون، معاونت برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور، راسا اعتبارات را به استانی خواهد داد که ظرفیت جذب منابع را داشته باشد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۸:۵۳ ق.ظ

دیدگاه


× پنج = 35